خبرگزاری کار ایران

شاه آبادی در همایش مراکز آموزش عالی فرهنگ و هنر تاکید کرد؛

ضرورت تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه فرهنگ و هنر

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۲۲۲

متاسفانه نگاه به گماردن نیروی غیرمتخصص در حوزه فرهنگ و هنر هنوز هم وجود دارد و بسیاری از چالش‏های اساسی فرهنگ و هنر از این موضوع نشات می‌گیرد.

ایلنا: مراسم افتتاحیه همایش مدیران مراکز دولتی آموزش عالی فرهنگ و هنر با حضور حمید شاه آبادی، مشاور هنری وزیر و سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر و مصطفی سالاری استاندار بوشهر، در استان بوشهر برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این همایش " حمید شاه آبادی " در سخنانی با اشاره به اهمیت تبیین نسبت نوع فعالیت‌های مراکز آموزش عالی در حوزه فرهنگ و هنر با وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت ارشاد ماموریت‌هایی را بر عهده دارد که گا‌ها حتی بسیار بیشتر از ماموریت‌هایش مورد مطالبه قرار می‌گیرد. به این صورت که اگر ابزارهای وزارت ارشاد را با مطالبات از آن مقایسه کنیم با هم تطابق نخواهند داشت.

وی افزود: بر این اساس تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه فرهنگ و هنر برای انجام ماموریت‌های ارشاد و همچنین ماموریت جامع در حوزه فرهنگ، نیاز بسیار مهمی است.

مسئول مراکز آموزش عالی وزارت ارشاد به چالش‌های حوزه فرهنگ و هنر در سی و پنج سال بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: باید بررسی کنیم و ببینیم چقدر از این چالش‌ها مربوط به نیروی انسانی است. متاسفانه نگاه به گماردن نیروی غیرمتخصص در حوزه فرهنگ و هنر هنوز هم وجود دارد و بسیاری از چالش‏های اساسی فرهنگ و هنر از این موضوع نشات می‌گیرد.

مشاور هنری وزیر ارشاد ادامه داد: در حوزه برنامه ریزی فرهنگی کارهای بزرگ و خوبی شکل گرفته است اما این برنامه‌ها قرار است توسط چه کسانی اجرا شود؟ این موضوعی است که ما را به اهمیت تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه فرهنگ و هنر بیشتر متوجه می‌کند.

سرپرست موسسه آموزش عالی علمی‏کاربردی فرهنگ و هنر افزود: در بحثتربیت نیروی انسانی باید به همه فعالان عرصه فرهنگ و هنر توجه کرد نه فقط کارمندان دستگاه‌های دولتی؛ چراکه همه موثرند و باید به همه آن‌ها توجه شود و منظور از همه از ناظر چاپ یک چاپخانه و طراح شاغل در یک کانون تبلیغاتی گرفته تا بدنه کار‌شناسی حوزه فرهنگ است و ما برای این موضوع نیازمند برنامه ریزی جامع هستیم.

وی به فارغ التحصیلان رشته‌های هنری و عدم وجود فضای کار برای آن‌ها اشاره کرد و گفت: مراکز آموزش عالی فرهنگ و هنر نباید نیروهایی را تربیت کند که بعد از فارغ التحصیلی برای آن‌ها بازار کاری وجود ندارد. ما باید نیروی کارآفرین تربیت کنیم. نیرویی که با خود دانش و توانایی‌هایی را که جامعه به آن نیاز دارد همراه داشته و مهارت‌هایی را آموخته باشد که برای آن بازار کار وجود دارد.

شاه آبادی اظهار داشت: فارغ التحصیلان مراکز فرهنگ و هنر باید همراه با مهارت خود راه و رسم بهره گیری از این مهارت‌ها را هم آموخته باشند و بنگاه‌های عرصه فرهنگ را راه اندازی کنند.

مسئول مراکز آموزش عالی وزارت ارشاد تاکید کرد: ما در تربیت نیروی انسانی متخصص نمی‌توانیم در خلا حرکت کنیم و‌‌ رها از جامعه دانشجو بپذیریم بلکه باید توجه داشته باشیم با چه هدفی و بر اساس چه نیازسنجی دانشجو می‌گیریم و راه حل آن شناسایی ظرفیت‌ها و نیازهای جامعه است.

همچنین در این گردهمآیی استاندار بوشهر با اشاره به اهمیت عرصه فرهنگ و هنر گفت: وقتی صحبت از توسعه اقتصادی می‌شود بنیان آن با عرصه فرهنگ است و وجه فرهنگی آن غالب است چراکه توسعه اقتصادی بدون توجه به عرصه فرهنگ پایدار نیست.

مصطفی سالاری با اشاره به جغرافیای استان بوشهر و مرز ساحلی آن به طول ۷۰۰ کیلومتر، اظهار داشت: این جغرافیا هم برای ما چالش‌هایی در عرصه فرهنگ دارد و هم ظرفیت‌هایی پدید آورده است که یکی از آن‌ها توسعه گردشگری و تعامل فرهنگی است؛ چراکه ورود فرهنگ‌های دیگر به فرهنگ و هنر ما باعثغنای فرهنگی خواهد شد، البته در صورتی که برنامه ریزی جامع در این حوزه داشته باشیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری هم به وجود پیوست‌های فرهنگی در پروژه‌های عمرانی تاکید بسیاری دارند.

استاندار بوشهر توجه به آموزش در حوزه فرهنگ و هنر را مهم دانست و برای حرکت در مسیر رشد کمی و کیفی این حوزه اعلام آمادگی کرد.

همچنین در افتتاحیه گردهمایی مدیران مراکز دولتی آموزش عالی فرهنگ و هنر مدیر کل امور استان‌های وزارت ارشاد در سخنانی به ضرورت داشتن مهارت‌های فرهنگی برای مدیران و کارکنان عرصه فرهنگ و هنر تاکید کرد.

احمدی مهارت تفکر استراتژیک فرهنگی را یکی از این مهارت‌ها دانست و گفت: برای توسعه فرهنگی باید یک نگاه استراتژیک داشته باشیم و در کنار آن مشترکات فرهنگی جامعه را هم بشناسیم که این مهارت مدیریت تنوع فرهنگی است.

وی مهارت‌های هوش فرهنگی، رهبری فرهنگی، تحلیل فرهنگی، جامعیت فرهنگی، کسب و کار فرهنگی، فضاسازی فرهنگی و نیز انسجام سازی فرهنگی را از جمله نیازهای مدیریتی عرصه فرهنگ دانست.

احمدی گفت: یک مدیر فرهنگی باید ضمن آشنایی به قانون مندی‌های حوزه فرهنگ دارای نگاهی جامع باشد و از همه ظرفیت‌ها استفاده کند. همچنین دارای مهارت فنی و تکنولوژیک در حوزه فرهنگ باشد چراکه سبک زندگی امروز جامعه بسیار تحت تاثیر تکنولوژی است.

به گزارش ایلنا، گردهمآیی مدیران مراکز دولتی آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر از ۲۴ تا ۲۶ آذر ماه در استان بوشهر در حال برگزاری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز