خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر بهداشت مطرح کرد:

تست ۵ نفر از ۹ مورد مشکوک به آبله میمونی منفی شد/ «مسمومیت غذایی» علت بیماری دانشجویان خوابگاهی

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۸۸۳

معاون وزیر بهداشت در مورد مسمومیت‌های اخیر دانشجویان، ویروسی بودن آن را رد کرد و گفت: این موضوع در اثر مسمومیت غذایی بوده است و مورد ویروسی جدیدی نداشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات که امروز هشتم خردادماه برگزار شد، با بیان اینکه انتظار داشتیم با وجود مواد قانونی تقاضا برای مصرف دخانیات را پایین بیاوریم، گفت: متاسفانه این اتفاق رخ نداد و متاسفانه مجلس به راحتی از موضوع مالیات بر دخانیات گذاشت.

وی افزود: پیش‌بینی ما درآمد ۳۰ هزار میلیاردتومانی از مالیات بر دخانیات بود که متاسفانه محقق نشد در حالیکه ده‌ برابر این رقم در حوزه سلامت هزینه می‌شود.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: در حال حاضر از وضعیت کاهش مصرف دخانیات راضی نیستیم، چرا باید به اسم اشتغال به راحتی مجوز برای تولید دخانیات داده شود؟ چرا باید دخانیات به راحتی در دسترس کودکان باشد؟ چرا باید به برای ترغیب کودکان و نوجوانان آنها را معطر می‌کنند؟ این‌ها همه پرسش‌هایی است که باید جواب داده شوند.

او ادامه داد: در برخی استان‌ها به هیچ عنوان قلیان در قهوه‌خانه‌ها سرو نمی‌شود اما متاسفانه در برخی نقاط هیچ مدیریتی در این زمینه اعمال نمی‌شود.

حیدری یادآور شد: درصد مصرف سیگار در مردان و زنان کاهش داشته و متاسفانه مصرف قلیان افزایش داشته است. سن مصرف نیز کاهش پیدا کرده است.

۹ نفر مشکوک به آبله در کشور

حیدری همچنین در مورد آبله میمونی اظهار کرد: آماده باش و آموزش در هر دو بخش خصوصی و دولتی داده شده است.

وی افزود: کارهای تشخیصی آبله میمونی در انستیتو پاستور است.

حیدری یادآور شد: در حال حاضر ۹ نفر مشکوک به آبله در کشور شناسایی شدند که تست ۵ نفر آنها به صورت قطعی منفی شد و ۴ نفر دیگر در دست بررسی هستند.

منشا مسمومیت‌های دانشجویی

حیدری همچنین در مورد مسمومیت‌های اخیر دانشجویان، ویروسی بودن آن را رد کرد و گفت: این موضوع در اثر مسمومیت غذایی بوده است، مورد ویروسی جدیدی نداشته‌ایم.

افزایش شیوع فشار خون و دیابت در پی کرونا

او در پاسخ به خبرنگار ایلنا، شیوع هپاتیت جدیدرا رد کرد و آن را بزرگ‌نمایی رسانه‌ای خواند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایلنا در مورد شیوع دیابت و فشار خون در دوران پاندمی کرونا اظهار کرد: میزان مراجعه افراد کم شد و مراقبت‌ها کاهش پیدا کرد و در نتیجه هم میزان فشار خون و هم دیابت افزایش پیدا کرد به گونه‌ای که دیابت در مطالعه سال ۹۵، در جمعیت بالای ۱۸ سال از ۲۶ درصد در سال ۹۵ به ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. همچنین شیوع دیابت در سال ۹۵ از ۱۰.۸ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال به ۱۴.۹ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

وی بیان کرد: برنامه غربالگری‌ها را در پسا کرونا افزایش می‌دهیم. ضمن اینکه برنامه مراقبت از بیماری‌های مزمن از جمله دیگر برنامه‌های اصلی ما است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز