خبرگزاری کار ایران

۶۱ غیرروانشناس دیگر به مردم معرفی می‌شوند/ غیرروانشناسان مشکلات مردم را به اختلالات مزمن روانی تبدیل کردند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۸۶۱

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: برخی افراد که هیچ مدرکی حتی در حوزه روانشناسی ندارند، در حال فعالیت هستند و بعضا این تخلفات از سوی این افراد صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حاتمی، معاون رئیس سازمان نظام روانشناسی در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: در همه جای دنیا هر کسی که می‌خواهد در حوزه سلامت روان فعالیت کند باید براساس قوانین آن کشور عمل کند و باید از فیلترهای تخصصی عبور کند.

وی با اشاره به قانون سازمان روانشناسی در مجلس شورای اسلامی گفت: ۶۱ غیرروانشناس شناسایی شدند و افراد غیرمجاز دیگر در حیطه روانشناسی معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه روانشناس کسی است که دارای مدرک فوق لیسانس باشد، گفت: لفظ روانشناس بعد از دریافت مدرک به افراد اطلاق نمی شود بلکه باید در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مراجعه کرده و مجوز دریافت کند بنابراین اگر کسی مدرک هم داشته باشد اما مجوز نداشته باشد براساس قانون اجازه فعالیت ندارد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: هیچ ارگانی حق نظارت بر روانشناسان را ندارد و صرفا سازمان اجازه ورود به این حیطه را دارد. همیشه گلایه هایی از مردم درباره برخی افراد که به عنوان روانشناس فعالیت می کنند وجود داشته و وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم برخی افراد که هیچ مدرکی حتی در این حوزه ندارند در حال فعالیت هستند و بعضا این تخلفات از سوی این افراد صورت می گیرد. به طور مثال یکی از افراد با توجه به اینکه فوق دیپلم مکانیک داشت، اما در این زمینه فعالیت می کرد، از او شکایت کردیم اما متاسفانه تبرئه شد.

وی ادامه داد: با وجود کرونا فعالیت این افراد به صورت قارچ گونه افزایش یافت ما اقدامات قانونی زیادی کردیم اما نتیجه نگرفتیم پس تصمیم گرفتیم اسامی را با مردم در میان بگذاریم.

او با اشاره به انتشار لیست اول گفت: ما افرادی را که هیچ گونه مدرکی در این زمینه نداشتند معرفی کردیم. ما از مردم شریف ایران به دلیل قصور در این زمینه عذرخواهی می کنیم مردم آسیب‌های زیادی از این افراد دیدند. ما تلاش کردیم تا همکاری با نهادهای مسئول در این زمینه داشته باشیم تا با این افراد مقابله کنیم.

حاتمی تصریح کرد: این افراد غیرروانشناس مشکلات مردم را با استفاده از کلمات زیبا به مشکلات و اختلالات مزمن روانی تبدیل کردند. 

وی گفت: در بسیاری از موارد افراد خودشان دارای مشکل و بیماری بودند و بعد از این‌که‌ تحت درمان قرار گرفتند همان مطالب را خودشان به عنوان روانشناس به مردم ارائه‌ می دهند و از این طریق از مردم کلاهبرداری می کردند.

وی ادامه داد: این افراد از نیازهای مردم سوءاستفاده می کنند و ما در مقابل مردم مسئولیت داریم.

او با اشاره به انتشار لیست دوم افراد غیرروانشناس گفت: برخی افراد از سازمان ثبت شرکت ها یا برخی سازمان‌ها مجوز دریافت کرده اند اما تخصصی در این زمینه ندارند. متاسفانه برخی افراد که در زمینه روانشناسی تحصیلات دارند اما در زمینه ای که تخصصی ندارند و یا فاقد مجوز هستند نیز معرفی خواهیم کرد. پس از انتشار لیست اول نیز برخی افراد روند کار خود را اصلاح کردند و صفحات خود را در فضای مجازی تغییر داده و دیگر فعالیتی در این زمینه ندارند.

حانمی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که رسانه ها از این حرکت ما که مورداستفاده مردم است حمایت کنند.

وی ادامه داد: برخی افراد نیز در رسانه ملی حضور پیدا می کردند که از طریق کانالهایی وارد شده بودند که حتی رسانه  هم اطلاعی از غیرمجاز بودن آنها نداشته و مشکلاتی را ایجاد کرده بودند.

او گفت: از دولت تقاضا داریم در زمینه خدمات روانشناسی بیمه تکمیلی را لحاظ کنند چراکه در شرایط بحران هستیم  و مردم با مشکلات زیادی روبرو هستند اما توان مالی مراجعه به روانشناسان را ندارند.

وی ادامه داد: صفحات مجازی ۱۰۰ نفر از این افراد که غیرمجاز فعالیت می کردند در مجموع ۳۵ میلیون فالوئر داشتند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: افرادی هستند که به عنوان حامیان این افراد غیرروانشناس تهدیدهایی علیه ما داشته اند. معرفی این افراد غیرمتخصص مطالبه مردم است و امیدواریم به اعاده حقوق مردم و روان‌شناسان دست پیدا کنیم.

وی درباره دکتر هلاکویی ادامه داد: ایشان اعلام کرده اند که جامعه شناس هستند و تخصصی در رشته روانشناسی ندارند و صرفا یک دوره روانشناسی زوجین در خارج از کشور را طی کرده اند. آقای انوشه هم هیچ نوع مدرک روانشناسی ندارند و در سازمان نیز در گذشته تعهد داده بودند که در حوزه روانشناسی فعالیتی نداشته باشند.

او ادامه داد: چیزی به عنوان روانشناسی اسلامی نداریم بلکه خدمات روانشناسی و مشاوره باید در راستای فرهنگ ایرانی اسلامی ارائه شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با انتشار لیست غیرروانشناسان این حس در جامعه ایجاد شد که این افراد کاملا غیر متخصص هستند اما برخی از این افراد مدرک دانشگاهی دارند، این موضوع به مردم ضربه نمی زند و باعث نمی شود برخی افراد دیگر از این شرایط سوءاستفاده کنند، گفت: به عنوان مثال دکتر هلاکویی دارای مدرک جامعه شناسی است اما این فرد نه تنها غیرعلمی صحبت می‌کند بلکه غیرفرهنگی هم صحبت می‌کند ما لزوماً در لیست انتشار این روان شناس نماها افرادی که مجوز و تحصیلات مرتبط ندارند را معرفی کردیم و قضاوت را برعهده مردم گذاشتیم ما به هیچ عنوان به فردی توهین یا بی‌احترامی نکردیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه راهکاری برای معرفی روان شناسان واقعی به جامعه دارید، گفت:  در جامعه یک نیاز وجود دارد و آن هم نیاز به روان شناس است، باید روان شناسان واقعی تلاش کنند و خودشان را به مردم معرفی کنند تا مردم به روان شناس نماها مراجعه نکنند.

حاتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هلاکویی مدرکش را از خارج از کشور گرفته چرا باید در چارچوب سازمان شما فعالیت کند، گفت: جامعه هدف این فرد در ایران است و نمی شود در مورد فعالیتش بی تفاوت بود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعرفه مصوب روان شناسان چقدر است، گفت: تعرفه ها را هیات دولت تصویب کرده است و برای ۴۵ دقیقه مشاوره فردی که دکترا دارد ۲۰۷ هزار تومان و فردی که کارشناسی ارشد دارد ۱۷۶ هزار تومان دریافت می‌کند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور همچنین با اشاره به تفاهم این سازمان با سازمان بهزیستی در خصوص دادن مجوز مرکز مشاوره، تصریح کرد: افرادی که قبل از تاریخ اول آذر ۱۳۹۹ پروانه مرکز روانشناسی و مشاوره از بهزیستی داشته اند، پروانه آنها محفوظ است و  فقط باید به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مراجعه کرده و پرونده‌ای برای پروانه فردی تشکیل دهند اما اگر بعد از این تاریخ از بهزیستی، مجوز دریافت کرده‌اند به این معنا است که بهزیستی خطا کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز