خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

آلودگی هوا و افزایش مبتلایان به آسم و آلرژی در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۷۳۲

یک متخصص ایمونولوژی بالینی با اشاره به رشد شیوع بیماری‌ آسم در کشور گفت: آلودگی هوا موجب افزایش حملات آسم در کشور شده‌است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «آسم» بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است که ویژگی‌های آن عبارتند از علائم متغیر و عودکننده، انسداد برگشت‌پذیر جریان هوا و اسپاسم. تخمین زده می‌شود، بین 250 تا 300 میلیون نفر از مردم جهان به آن مبتلا باشند و عامل مرگ 250 هزار نفر در جهان نیز باشد. این بیماری در ایران نیز چهارمین عامل مرگ افراد پس از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت است.آسم به گفته بسیاری از متخصصان منشأ ژنتیکی دارد، با این حال عوامل محیطی نیز در بروز یا تشدید حملات آن نقش مهمی دارد.

افزایش آسم درکشور

سید علیرضا مهدویانی، فوق تخصص ایمونولوژی بالینی(آسم و آلرژی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه آسم و آلرژی در جهان میلیون‌ها نفر را درگیر کرده‌اند، گفت: شیوع این بیماری‌ در کشور ما در حال افزایش است. ویژگی آسم و آلرژی التهاب مزمن در مجاری تنفسی است که موجب علائمی مانند خس خس ریه، سرفه و تنگی نفس می‌شود.

عوامل شعله‌ورکننده آسم

وی افزود: این بیماران با دوره‌هایی از حالات بهبودی و حمله همراه هستند و عواملی که موجب این حملات می‌شوند تحت عنوان عوامل شعله‌ور کننده یا حساسیت‌زا طبقه‌بندی می‌شوند. مهمترین این عوامل عفونت‌ها، آلرژن‌ها، بوهای تند، دود سیگار، آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی و ذرات معلق در هوا هستند.

این متخصص آسم و آلرژی ادامه داد: آلودگی هوا و ذرات معلق در آن به عنوان علائم شعله‌ور کننده موجب سرفه و خس خس شود و حال این افراد را دگرگون کنند.

جمعیت مبتلا به آسم در ایران

وی بیان کرد:‌ در حال حاضر حدود 9.8 درصد از کل جمعیت کشور مبتلا به آسم هستند که این عدد در میان اطفال و نوجوانان 10.8 درصد است در مورد آلرژی نیز به طور کلی به نظر می‌رسد حدود 34 درصد جمعیت از یکی از بیماری‌های آلرژیک مانند اگزما یا آلرژی ریه رنج می‌برند.

مهدویان با بیان اینکه آسم هم منشأ ژنتیکی دارد و هم اینکه عوامل محیطی بر آن تأثیر دارد، گفت: اگرچه آمار دقیقی از نقش آلودگی هوا در افزایش شیوع آسم وجود ندارد با این حال به نظر می‌رسد تغییرات محیطی و سبک زندگی ما در افزایش شیوع آسم بیشتر دخالت داشته باشد. همچنین اینکه آلودگی هوا موجب افزایش حملات آسم شده است.

وی یادآور شد: اجتناب از مواجهه با آلاینده‌ها و عوامل شعله‌ور کننده قدم اولیه و مهمترین راهکار کاهش حملات آسم و پیشگیری است. در صورت بروز علائم هم باید از داروهایی که به عنوان نجات بخش هستند  مانند اسپری‌های استنشاقی استفاده کنند و در صورتی که علائم آنها قابل کنترل نیست باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز