خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان حج وزیارت مطرح کرد:

تلاش شبانه روزی دست اندرکاران حج وزیارت برای ارایه خدمات مناسب به حجاج/دلیل پایین تر بودن کیفیت هتل های مدینه نسبت به مکه

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۰۹۳

رییس سازمان حج زیارت حج و زیارت با اشاره به تلاش جهادی و شبانه روزی دست اندرکاران حج وزیارت برای حج تمتع ۱۴۰۱، توضیحاتی را در خصوص رعایت دستورالعمل های بهداشتی ، اسکان ، حمل و نقل ، مشاعر و ایام تشریق بیان کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ سید صادق حسینی در همایش متمرکز زائران استان تهران در ورزشگاه آزادی تهران ضمن تسلیت ایام شهادت ششمین اختر تابناک امامت و ولایت با اشاره به روایت و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت (ع) مبنی بر اهمیت و ضرورت حج تمتع اظهار داشت:این توفیق امروز نصیب یکایک شما عزیزان شده که زائر حرم مطهر نبوی در مدینه منوره و مسجدالحرام در مکه مکرمه شوید که باید قدردان این نعمت گرانقدر باشید چراکه بسیاری افراد مستطیع توفیق چنین لحظات ملکوتی را نمی یابند بنابراین قدر لحظه لحظه های این سفر نورانی را بدانید.

وی با بیان اینکه حج تمتع یکی از واجبات دین محسوب می شود و اگر فرد مسلمان در صورت استطاعت مالی و سلامت آن را انجام ندهد به ترک واجب پرداخته ، گفت: متاسفانه  برخی افراد  که شاید با احکام نورانی اسلام آشنا نیستند در اظهار نظرهایی می گویند که چرا پول حج صرف امور اجتماعی نمی شود در صورتی که طبق احکام دین مبین اسلام اگر شخص مسلمان استطاعت جسمی و مالی دارد ، حج تمتع بر او واجب خواهد شد .

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به تأثیرات والای حج تمتع در جنبه های فردی ، اجتماعی و سیاسی گفت: در خلال حج انسان در چشمه سار زلال معنویت پاک می شود و به قرب الهی دست می یابد؛ حاجی به اوج تواضع، خشوع و فروتنی در مقابل خالق می رسد که می تواند این صفات و فضایل اخلاقی را در زمان بازگشت نیز حفظ نماید و آن را در زندگی و جامعه جاری و ساری نماید.

حسینی با برشمردن سیاست های سازمان حج وزیارت در امور اجرایی اظهار داشت: حفظ عزت، حفظ کرامت، صیانت از حقوق زائران و تلاش حداکثری در حفظ سلامت زائران مهمترین راهبردهای ما به حساب می آید .

وی افزود: تلاش برای حمایت های کنسولی ، اهتمام به حفظ سلامت زائران با ارسال تجهیزات و داروهای پزشکی ، کاهش دغدغه ها و نگرانی های زائران در سفر حج تمتع و برنامه ریزی مناسب در امور اجرایی از اقدامات دیگری بوده که راستای راهبردهای ذکر شده در نظر گرفته ایم.

حسینی با تاکید بر ضرورت سلامت زائران در سفر حج تمتع امسال گفت: با وجود مدیریت مناسب و کاهش ویروس کرونا در کشورمان، باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که شرایط فراگیری در جهان همچنان وجود دارد؛ حال با توجه به حضور زائران مختلف از ۹۰ کشور دنیا در اجتماع حج، می طلبد که زائران دستورالعمل های بهداشتی را به طور ویژه مدنظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه سازمان حج وزیارت در این راستا دستورالعمل های بهداشتی را در نظر گرفته گفت: زائران نیز باید در کنار توصیه ها، تمامی دستورالعمل های بهداشتی و فردی را رعایت کنند چراکه خدایی ناکرده در صورت بیماری یک نفر او از فضایل معنوی حج تا حدودی باز می ماند و مشکلاتی را در پیرامون و کاروان خود نیز ایجاد می کند که امیدواریم همه عزیزان اهتمام ویژه ای داشته باشند .

به گفته حسینی ، زائران باید از ابتدا تا انتهای سفر توجه ویژه و جدی به توصیه های بهداشتی داشته باشند و رعایت نکات بهداشتی را در اولویت اقدامات خود در نظر بگیرند تا سفری در کمال سلامت داشته باشند .

وی در ادامه با اشاره تلاش های شبانه روزی دست اندرکان در سازمان حج وزیارت در راستای برنامه ریزی برای حج تمتع ۱۴۰۱ گفت: علیرغم اعلام دیرهنگام عربستان سعودی برای دعوت از کشورهای مسلمان برای موسم حج تمتع ، خادمان حجاج در سازمان حج و زیارت با وجود زمان اندک به صورت فشرده مبادرت به برنامه ریزی و فراهم شدن اقدامات اجرایی کردند .

رییس سازمان حج وزیارت تصریح کرد: برنامه ریزی هایی که در سنوات گذشته حدود ۴ ماه با طول می انجامید در مدت ۲۰ روز و با رویکردی جهادی و شبانه روزی به ثمر نشست و خوشبختانه مشکلی در این راستا وجود ندارد و طی دو روز گذشته نیز اولین گروه از عوامل اجرایی برای فراهم کردن مقدمات حضور اولین گروه زائران عازم جده شده اند.

حسینی با بیان اینکه تفاهمنامه های اجرایی در حوزه اسکان ، تغذیه، حمل و نقل و ..... تا حدود زیادی به صورت وبیناری انجام گرفته است گفت: خوشبختانه مشکلی در راستای خدمات اجرایی وجود ندارد و تلاش خود را در جهت رضایت حداکثری زائران به کار بسته ایم.

وی همچنین در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای  بیمه زائران توضیح داد: خوشبختانه خدمات بیمه ای را به بهترین و کاملترین صورت برای زائران در نظر گرفته ایم که نگرانی و دغدغه ای در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی در خصوص خدمات هواپیمایی برای اعزام و بازگشت زائران گفت: با تلاش های صورت گرفته با سازمان هواپیمایی و همکاری مناسب دست اندرکاران ذیربط ، بهترین و مناسب ترین هواپیماها برای ضیوف الرحمان در نظر رفته شده که تمامی عزیزان در قالب ۳۰۰ کاروان از ۱۹ ایستگاه پروازی عازم سرزمین وحی می شوند که برخی از حجاج مدینه قبل و و برخی عزیزان مدینه بعد هستند ؛ تاریخ نخستین پرواز حاجیان ایرانی نیز ۲۳ خرداد ماه خواهد بود و تاریخ آخرین بازگشت حجاج ایرانی به کشورمان نیز یک روز مانده به ماه محرم در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان حج وزیارت تصریح کرد: طول سفر حجاج نیز نسبت به سنوات قبل مدیریت شده و متوسط اقامت حجاج ایرانی در مدینه و مکه حدود ۲۸ روز است که در دوره های قبل حتی به ۳۸ روز نیز می رسید .

حسینی همچنین به وضعیت هتل های مکه مکرمه و مدینه منوره اشاره کرد و افزود: تعداد و کیفیت هتل‌های مدینه به دلیل تخریب هتلهای این شهر و عدم جایگزینی آن، کاهش یافته است بنابراین سطح و فضای هتل‌ها در مدینه نسبت به مکه پایین‌تر است و این مسئله برای حجاج همه کشورها صدق می‌کند.

وی اضافه کرد: با وجود تلاش های صورت گرفته برای تامین هتل‌های مناسب، بازهم کیفیت هتل های مدینه و میزان فضای آن نسبت به هتل‌های مکه کمتر است و حجاج باید نسبت به این مهم آگاه باشند اما با این حال پیش بینی و تلاش لازم را برای اسکان مناسب و نزدیک به حرم مطهر نبوی انجام داده ایم.

رییس سازمان حج وزیارت با اشاره به وضعیت حمل نقل برای حجاج گفت: امکانات لازم برای حمل و نقل برون شهری و درون شهری را در نظر گرفته ایم تا مشکلی در این راستا وجود نداشته باشد.

حسینی با بیان اینکه در ایام تشریق و در مشاعر امکانات لازم اعم از حمل و نقل، تغذیه مناسب و اسکان پیش بینی شده است گفت: حجاج عزیز باید نسبت به شرایط خاص اسکان در منا آگاه باشند چراکه سرانه اسکان در چادرهای منا از سوی کشور میزبان برای حجاج همه کشورها تعیین می شود بنابراین شاید در آن ایام شرایط خاصی در خصوص اسکان مطرح باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بر ضرورت رعایت نکات و دستورالعمل های مطرح شده از سوی روحانیون و مدیران کاروان ها در ایام تشریق و زمان حضور مشاعر تاکید کرد و گفت: زائران باید گام به گام در ایام تشریق از راهنمایی ها و دستورالعمل های تدوین شده برای حفظ نظم و سلامت بهره بگیرند تا خدایی ناکرده مشکلی ایجاد نگردد.

رییس سازمان حج وزیارت همچنین توصیه کرد با توجه به گرم بودن هوا، از لباس ها و کفش های مناسب در مشاعر و ایام تشریق استفاده نمایند تا مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

وی افزود: در خصوص قربانی نیز حجاج عزیز باید به دستورالعمل های تدوین شده از سوی مدیران کاروان ها توجه جدی کنند و نگرانی نداشته باشند؛ برای حج امسال ۴۰ نفر از ذابحان خبره و با تجربه در نظر گرفته شده اند.

رییس سازمان حج وزیارت همچنین به تصمیم وزارت حج عربستان مبنی بر افزایش برخی خدمات اشاره کرد و گفت: طی هفته گذشته وزارت حج عربستان هزینه های خدمات طواف و اعمال را برای کشورهای حاضر در مراسم تا حدود ۳۰۰ درصد افزایش داد اما ما تمام تلاش خود را در نظر گرفته ایم تا هزینه جدیدی به حجاج عزیز تحمیل نشود ؛ در صرفه جویی ها و تمهیدات به نحوی عمل می شود که مشکلی پیش نیاید و پیش بینی های لازم را در این خصوص مدنظر داریم.

وی در ادامه به حجاج استان تهران اشاره کرد و افزود: ۵۲ درصد از حجاج امسال بانوان و ۴۸درصد آقایان هستند و میانگین سنی حجاج تهران ۵۲ سال است ؛ کوچک ترین حاجی امسال نیز ۶ ساله خواهد بود .

حسینی در پایان از زحمات و تلاش های بعثه مقام معظم رهبری ، تمامی دستگاههای همکار همانند سازمان هواپیمایی، جمعیت هلال احمر ، نیروی انتظامی ، فرودگاه‌ها و ....تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز