خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

لزوم آسیب‌شناسی و اصلاح فرآیند مبارزه با قاچاق کالا/ ساخت ۶۰ هزار مسکن برای نیروهای فراجا طی ۵ سال

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۷۶۴

سخنگوی فراجا بر لزوم بازنگری، اصلاح و آسیب‌شناسی فرآیندهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد.

سردار مهدی حاجیان، سخنگو و معاون فرهنگی و اجتماعی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اصلاح و بازنگری در فرآیند مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از نظر ما فرآیند قانونی مبارزه با قاچاق کالا و آیین‌نامه‌ها و سیستم‌های نظارتی در این زمینه باید مورد بازنگری قرار گرفته و آسیب‌شناسی شود.

وی با بیان اینکه کالاهای قاچاق با کالاهای احتکار شده متفاوت هستند، ادامه داد: باید مشخص شود این حجم از کالاها که به عنوان کالای قاچاق مطرح می‌شود آیا قاچاق هستند یا احتکار شده. برخی از کالاهای کشف شده، کالاهای احتکار شده هستند و در خصوص کالاهای قاچاق نیز نیاز است که پلیس گمرک در مبادی ورودی و خروجی کشور مستقر شود.

سخنگوی فراجا با بیان اینکه هنوز پلیس گمرک به صورت صددرصد مستقر نشده است، تصریح کرد: یکی از دیگر اقداماتی که می‌تواند از قاچاق جلوگیری کند این است که پلیس دسترسی کامل به را بانک‌های اطلاعاتی داشته باشد دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی باعث می‌شود که ما کاملا بتوانیم کالا را از مبدا تا زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد رصد کنیم.

سردار حاجیان خاطرنشان کرد: اگر همه داده‌ها برابر تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا دارای کد شناسایی باشند و ثبت شوند کنترل کالا اعم از تولید داخل و یا کالایی که به کشور وارد می‌شود بسیار ساده و آسان خواهد بود.

وی بر لزوم آسیب‌شناسی در حوزه قاچاق کالا و ارز تاکید کرد و گفت: فرآیند مبارزه با قاچاق کالا باید بازنگری و اصلاح شود. همچنین زیرساخت‌ها باید افزایش یابد. آنچه که مسلم است پلیس باید با اختیارات کامل و قانونی در حوزه مبادی رسمی و خروجی کالا حضور داشته باشد تا وظیفه نظارتی خود را انجام دهد. پلیس گمرک حدود دوسالی است که ایجاد شده است و اختیاراتی به آن‌ها تفویض شده است اما باید پلیس گمرک در همه مرزهای گمرکی با اختیارات کامل حضور مستمر  داشته باشد تا نقش نظارتی خود را انجام دهد. موضوع بازنگری، اصلاح و آسیب‌شناسی در خصوص مبارزه قاچاق کالا و ارز باید در دستور کار همه دستگاه‌ها قرار بگیرد و وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این زمینه با ما همکاری داشته باشند تا انشالله پلیس مقتدر به عنوان پلیس گمرک در همه مبادی رسمی خروج کالا حضور داشته باشد.

سخنگوی فراجا ادامه داد: سامانه جامع تجارت زیر سامانه‌ای تحت عنوان سامانه جامع انبارها دارد ما به این سامانه دسترسی داریم اما دسترسی در حد استعلام برخط است. ما برای نظارت دقیق‌تر نیازمند دسترسی هستیم که در آن واحد کالا را از مبدا تا زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد رصد و پایش کنیم و داده‌های موجودی انبارها را داشته باشیم و بتوانیم در خصوص انبارهایی که در سطح کشور وجود دارد صحت‌سنجی لازم را داشته باشیم.

همچنین درباره قرارگاه مسکن فراجا تصریح کرد: در بحث قرارگاه مسکن بحمدلله اقدامات خوبی صورت گرفته است. با تمهیداتی که فرمانده کل فراجا داشته و همچنین پشتیبانی که ستاد کل نیروهای مسلح داشته‌اند بودجه بسیار خوبی در این خصوص به فراجا داده شده است تا انشالله در یک بازه ۵ ساله حدودا ۶۰ هزار واحد مسکونی آماده شود.

سخنگوی فراجا درباره راه‌اندازی مسکن تا پایان سال ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: انشالله تا پایان سال جاری ۵ هزار واحد مسکونی راه‌اندازی خواهد شد.

سردار حاجیان در پاسخ به این سوال که آیا برای اختصاص مسکن در بین پلیس‌های تخصصی اولویت‌بندی صورت می‌گیرد، گفت: اولویت اول فرمانده کل فراجا معیشت کارکنان است. اولویت‌های ما نیز در این زمینه براساس نیازها مشخص شده است و به ترتیب یگان‌های عملیاتی ما صاحب مسکن ملکی خواهند شد.

وی در خصوص مرزبانی ادامه داد: برای مرزبانان نیز مسکن سازمانی از سال‌های قبل شروع شده که شتاب بیشتری خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز