خبرگزاری کار ایران

زنان دهه ۶۰، فرصتی طلایی برای جبران سالخوردگی جمعیت هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۹۵۸۶

رییس دبیرخانه قرارگاه عملیاتی سلامت و جوانی جمعیت وزارت بهداشت، گفت: عمده زنان ما که در سنین باروری قرار دارند، از دهه ۶۰ هستند که فرصت طلایی برای جبران سالخوردگی جمعیت هستند.

به گزارش ایلنا از وبدا، ﺻﺎﺑﺮ ﺟﺒﺎﺭﯼ، در نشست خبری که همزمان با هفته سلامت و به مناسبت هفته ملی جمعیت، برگزار شد، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم وظایف خودمان را در زمینه جمعیت انجام داده و از سالخوردگی جمعیت جلوگیری کرده و همچنان نشاط و جوانی جمعیت را حفظ کنیم.

وی ضمن تشریح روزشمار هفته ملی جمعیت، درخصوص غربالگری ‌های پیش از زایمان، بیان کرد: در قانون جدید، غربالگری پیش از زایمان، شش ویژگی پیدا کرده است؛ اول اینکه کار تخصصی‌ تر شده و از سطح یک درآمده و از سوی متخصصین انجام می ‌شود. دوم اینکه، استانداردتر شده است. سوم اینکه نقش والدین را پررنگ ‌تر کردیم و با درخواست والدین غربالگری انجام می ‌شود و در نتیجه زور و اجباری برای غربالگری وجود ندارد. چهارم این است که قانون پوشش بیمه ‌ای غربالگری را کامل ‌تر کرده است. پنجم اینکه این کار هوشمند شده و کل فرایند غربالگری باید در سامانه الکترونیک ثبت شود و ششم اینکه غربالگری شفاف ‌تر شده است و برای مردم و متولیان امر سلامت قابل رصد و پایش است و متناسب با نتایجی که در سامانه ثبت می شود، تصمیم‌ گیری می‌ شود.

وی ادامه داد: درباره افزایش سن ازدواج باید توجه کرد که وقتی سن ازدواج بالا می ‌رود، سن باروری نیز بالا می ‌رود. در حوزه معاونت بهداشت تدبیری که اندیشیده شده، این است که نظام مراقبت از بارداری ‌ها در حال بازنگری و ارتقا است و متناسب با نیاز روز و افزایش سن باروری خدمات به ‌روزتر و کامل ‌تری به زنان باردار ارائه می‌ کنیم.  

سرپرست اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه برای سن بارداری هیچ خط و مرزی نداریم، اظهار کرد: اینطور نیست که بگوییم در فلان سن بارداری اتفاق نیفتد. حتی در دنیا از بارداری در سن زیر ۱۷ و بالای ۴۰ سال را به عنوان "Golden baby" یعنی کودکان طلایی یاد می ‌کنند. همچنین، در حال تغییر نظام مراقبتی ‌مان هستیم تا اگر در سنین خاص مراقبت بیشتری در دوران بارداری لازم است، انجام شود.

زوجین بارداری را به تاخیر نیندازند

وی تاکید کرد: توصیه عمومی ما در وزارت بهداشت این است که هرچه بارداری در سنین پایین ‌تر اتفاق افتد، موفق تر بوده و فرزند سالم ‌تر است. همچنین بسیاری از تحقیقات نشان می ‌دهند که ضریب هوشی فرزند هم بالاتر است. در عین حال هرچه به تاخیر بیندازند، چه در بارداری اولیه و چه در بارداری‌ های دیگر، احتمال ناباروری ثانویه‌ شان بیشتر است. بنابراین توصیه ما این است که زوجین بارداری را به تاخیر نیندازند. در عین حال خانوار باید بیماری ها و حوادث را نیز درنظر بگیرند تا برای تعداد فرزندان برنامه ریزی کنند. از نظر ما یک تا دو فرزند حتما اشتباه است و خانواده ها بر اساس سبک زندگی ‌شان، سه یا چهار فرزند داشته باشند.

وی همچنین درباره باروری متولدین دهه ۶۰ و ۷۰ نیز بیان کرد: عمده بانوانی که در سنین باروری قرار دارند، متولدین دهه ۶۰ هستند که فرصت طلایی برای جبران سالخوردگی جمعیت هستند. در قانون نیز امتیازاتی مانند تسهیلات خدمات زایمانی و مرخصی های دوره بارداری، شیردهی و زایمان دیده شده تا فرزندآوری برای مادران دهه ۶۰ تسهیل شود. به همین نسبت دهه هفتادی ها هم نقش دارند.

وی افزود: رویکرد ما این است که در مجموعه اقدامات وزارت بهداشت در نظام شبکه، حتی شاخص‌ هایی که دانشگاه‌ های علوم پزشکی و مراقبین سلامت و بهورزان بر اساس آنها ارزیابی می شوند و حتی نظام کارانه ‌شان بر این مبنا محاسبه می شود، براین اساس است که آموزش های لازم را ارائه دهند تا ازدواج زود اتفاق بیفتد، فرزندآوری بعد از ازدواج به تاخیر نیفتد و خانواده های بدون فرزند، فرزندآوری داشته باشند، خانواده ‌هایی که کم فرزند هستند، حداقل سه فرزند داشته باشند و مجموع این نظامات باعث شود که مردم به این نتیجه برسند که فرزندآوری به موقع و با تعداد مناسب داشته باشند.

رییس دبیرخانه قرارگاه عملیاتی سلامت و جوانی جمعیت وزارت بهداشت همچنین گفت: ما باید در بحث کاهش طلاق هم با آموزش مهارت های زندگی اقدام کنیم. در عین حال، باید توجه کرد که زنان سرپرست خانواده ما در کشور از دو درصد در ابتدای انقلاب به ۱۳ درصد رسیده اند. باید نگاهمان را نسبت به زن سرپرست خانوار تغییر داده و زمینه ازدواج مجدد این زنان را فراهم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز