خبرگزاری کار ایران

زلفی گل:

هیچ شاخصی برای انتخاب افراد در جایگاه هیئت امنایی دانشگاه‌ها وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۸۲۳۶

جلسه ۳۶۵ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست زلفی گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به منظور بررسی آیین نامه هیئت امنای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی، روز دوشنبه چهارم بهمن ماه ۱۴۰۰ در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، محمدعلی زلفی گل؛ رییس شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بیان کرد: پیشنهادهایی را به مرور در دستور کار این شورا برای بازبینی قرار خواهیم داد که یکی از مهم‌ترین این موارد آیین نامه مدیریت دانشگاه‌ها است. آیین نامه مدیریت دانشگاه‌ها به دلیل قدیمی بودن و عدم هماهنگی با اتفاقات زمانه ناگزیر به بازنگری است. به عنوان مثال در آیین نامه حاضر، بحث پارک‌های علم و فناوری و شیوه ارتباط آن‌ها با دانشگاه‌ها و بحث‌های اجرایی آن واضح نیست. روسای پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌های وزارت علوم هیچ گونه ارتباطی ندارند و برعکس این موضوع هم صادق است و باید این ارتباط دو سویه شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: هر کسی که در محیط دانشگاه با دانشجو سر و کار دارد، باید آگاهانه رفتار کند چون نحوه برخورد و تعامل آن در آموزش دانشجویان موثر است؛ بنابراین ضرورت دارد تا مباحث مختلف دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را بازنگری کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بازنگری کلیدی آیین نامه هیئت‌های امنا اشاره کرد و گفت: هیچ شاخصی برای انتخاب افراد در جایگاه هیئت امنایی دانشگاه‌ها وجود ندارد و مهم‌ترین شاخص آن بعد سیاسی فرد است. ما در قبال آیندگان مسئولیم و باید شاخص برای اعضای هیئت امنای دانشگاه‌ها مشخص کنیم. بنابراین سال‌ها بعد افراد دیگری در جایگاه وزارت علوم قرار می‌گیرند و باید در این فرصت در راستای ساختارسازی و بهینه کردن و بالابردن استقلال دانشگاه‌ها قدم برداریم. سوال اصلی این است که افراد عضو هیئت امنا باید چه شاخص حداقلی داشته باشند؟ و نیز وظیفه اعضای هیئت امنا چیست؟

زلفی گل تصریح کرد: با جمع‌بندی مباحث این موضوعات را به موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم ارایه خواهیم داد تا مطالعات تطبیقی ملی و فراملی پشتوانه بروزرسانی آیین نامه هیئت امنای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی قرار بگیرد و در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.

رییس شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با توجه به سخنان اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بیان کرد: بازنگری در وظایف هیئت امنا به نظر جای کار دارد. درواقع هر مصوبه‌ای که بار مالی داشته باشد، هیئت امنای دانشگاه‌ها باید تصویب کند که این مورد جزو وظایف آن است. آنچه مسلم است برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها را هیئت امنای دانشگاه‌ها باید تصویب کند چون اصل برنامه دارای بار مالی است.

بر این اساس مقرر شد مطالعات تطبیقی ضمیمه بحث بازنگری آیین نامه هیئت امنای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی قرار گیرد و با پیگیری‌های مداوم، کارشناسی بهینه‌ای با رویکرد تحولی برای بازنگری آیین نامه هیئت امنای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی برای چهل‌ساله دوم انقلاب انجام شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز