خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم:

۹۳ هزار دانشجوی بین‌المللی داریم/ دانشجویان متقاضی بازگشت به کشور باید نمره مورد تایید سازمان دانشجویان را کسب کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۷۴۵

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویانی ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند و متقاضی بازگشت به ایران هستند باید با نمره مورد تایید سازمان دانشجویان واحدها را بگذرانند.

"حسین سالار آملی" رییس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قائم مقام وزیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره چگونگی شرایط بازگشت دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند و تصمیم دارند برای ادامه تحصیل خود به ایران بازگردند، گفت: معاونت دانشجویی و سازمان امور دانشجویان در این مورد ضوابطی را در سامانه خود اعلام کردند که باید به آن مراجعه کنند.

وی اشاره کرد: طبق ضوابط سازمان امور دانشجویان، اگر دانشجو تعداد مشخص از واحدهایی که آن‌ها اعلام می‌کنند را بگذرانند می‌توانند به داخل کشور منتقل شوند. این سوابق که معیار بازگشت دانشجویان به کشور است در سطح لیسانس، فوق لیسانس و دکتری با هم متفاوت است.

سالار آملی افزود: از نظر ما اگر ضوابطی که توسط سازمان امور دانشجویان اعلام شده رعایت شود، مانعی برای بازگشت دانشجویان وجود ندارد، ولی دانشجویان باید با نمره مناسبی که سازمان امور دانشجویان آن‌ها را قبول می‌کند واحدها را بگذرانند.

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم تاکید کرد: درهر صورت ما الان سهل‌ترین شرایط برای انتقال دانشجویان خارج به داخل کشور را اعمال کرده‌ایم و تقریبا مشکلی هم در این مورد نداریم. اگر هم موردی وجود دارد با سازمان دانشجویان تماس داشته باشند تا مشکل‌شان برطرف شود.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که ارتباط علمی ایران با چین و روسیه چقدر متاثر از ارتباطات سیاسی ایران با این دو کشور است؟ گفت: ما ارتباطات سیاسی با کشور روسیه و چین را به طور مستقیم دخیل در ارتباطات علم و فناوری در رابطه با این دو کشور نمی‌دانیم، اگرچه ارتباطات سیاسی بسترساز فعالیت‌های علمی بین المللی است.

وی تاکید کرد: از قبل هم ایران با کشور چین و روسیه ارتباط داشته است، اما اکنون کشورهای بریکس  کشورهای مهمی هستند. کشورهای بریکس از جمله روسیه، چین، هندوستان جزو کشورهایی هستند که از نظر علمی درحال تبدیل شدن به هاب علمی دنیا بوده و لذا همکاری با این کشورها جزو سیاست‌های اصلی ماست.

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که چه پارامترهای علمی بر مبنای قرارداد ۲۵ ساله چین قرار است در ایران اجرایی شود؟ گفت: تمام برنامه‌هایی که با کشور چین داریم در رابطه با برنامه‌های قبلی ما است اما اکنون با این قرار داد ابعاد آن گسترده‌تر شده است.

قائم مقام وزیرعلوم بیان کرد: تبادل دانشجو، همکاری دانشگاه‌ها باهم، همکاری پارک‌های علم و فناوری باهم و… از جمله این برنامه‌ها است. لذا روند همان روند قبلی است اما احساس ما این است که بسترسازی مناسب‌تری صورت خواهد گرفت تا ارتقا این سطوح از برنامه‌ها را داشته باشیم.

سالارآملی درباره افزایش تعداد دانشجویان بین المللی به دلیل آموزش‌های مجازی گفت: در دوره کرونا به دلیل اینکه دوره‌های غیرحضوری و نیمه حضوری گسترس پیدا کرد موجب شد که تعداد دانشجویان بین المللی افزایش پیدا کند. به عنوان مثال دانشگاه آزاد اسلامی اکنون ۴۸ هزار دانشجوی بین المللی دارد و با احتساب دانشجویان بین المللی وزارت علوم، برآورد می‌شود که بالغ بر ۹۳ هزار دانشجوی بین المللی در کشور داشته باشیم.

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: البته تعدادی از این دانشجویان در ابتدای کار خودشان هستند و به صورت غیرحضوری و نیمه حضوری آموزش می‌بینند. در نهایت سازمان امور دانشجویان تصمیم گیری می‌کند که ادامه تحصیل این دانشجویان به چه صورتی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز