خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تلاش برای ثبت‌نام کودکان بی‌شناسنامه در مدارس/ مدیران مدرسه برای ثبت‌نام دانش‌آموزانِ متاهل دست‌شان باز است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۳۱۸

مشاور امور زنان در وزارت آموزش و پرورش از تلاش این وزارتخانه برای ثبت‌نام دانش آموزان بدون شناسنامه در مدارس خبر داد.

"زهرا پناهی روا" مشاور امور زنان در وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات صورت گرفته برای دانش آموزانی که از تحصیل بازماندند یا در مقطع ابتدایی ترک تحصیل کردند، گفت: با توجه به ظرفیتی که در آموزش و پرورش مدنظر قرار گرفت، معاونت آموزش ابتدایی مأموریت پیدا کرد که در رابطه با کودکان بازمانده از تحصیل ورود پیدا کند و بتوانند کودکانی که از تحصیل بازماندند و بیشتر در حاشیه‌های شهر بودند را تحت پوشش قرار دهد و از همه امکانات استفاده کند تا بتواند این پوشش دهی را به حداکثر برساند و همه دانش آموزان بازمانده از تحصیل را تحت پوشش خودش قرار دهد. 

پناهی روا درباره مذاکره برای دانش آموزان ایرانی که بی‌شناسنامه هستند و همچنین دانش آموزان اتباع که به علت نداشتن مدارک هویتی از تحصیل بازمانده‌اند، گفت: چند دستگاه اجرایی مثل وزارت کشور و سازمان ثبت احوال و… باید به این حوزه وارد شوند. رسیدگی و توجه به این دانش آموزان در دست اقدام است و ان‌شاالله در آینده نزدیک این پیگیری‌ها برای دانش آموزان بی‌شناسنامه مثمرثمر باشد. 

مشاور اموز زنان در وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: وزارت کشور برنامه‌ای پیش بینی کرده که برای دانش آموزانی که مهاجرند یک کد صادر کند و بر اساس این کد ما آن‌ها را در مدارس ثبت نام کنیم؛ یعنی هیچ دانش آموزی نداریم که کد داشته باشد و ثبت نامش نکرده باشیم. همه دانش آموزان در سراسر کشور تحت پوشش قرار می‌گیرند؛ البته دانش آموزانی که مهاجر باشند، فقط وزارت کشور باید کد مربوطه را به ما بدهد. 

وی در پاسخ به این سوال که برخی دانش آموزان دختر در مناطق محروم صرفا بخاطر اینکه مدرسه مقطع متوسطه اول و دوم ندارد و همچنین مسائل فرهنگی ترک تحصیل می‌کنند. برای جلوگیری از ترک تحصیلی در دانش آموزان دختر مناطق محروم چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و خانواده‌ها مجاب شوند که دخترانشان را حتما به مدرسه بفرستند و بتوانند این ارتباط را ایجاد کنند. 

وی اشاره کرد: فقط وزارت آموزش و پرورش نیست بلکه همه دستگاه‌های اجرایی باید جهت فرهنگ‌سازی برای تحصیل دختران مناطق محروم کمک کنند. به عنوان مثال سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد و دیگر دستگاه‌های اجرایی به موضوع فرهنگ‌سازی ورود کنند تا بتوانیم در این زمینه اتفاق خوبی که باید رخ دهد را رقم بزنیم و دانش آموزان را جذب مدارس کرده و برای درس خواندن تشویق‌شان کنیم. 

مشاور امور زنان در وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره دستورالعمل ادامه تحصیل دانش آموز دخترِ متاهل در مدارس روزانه چیست؟ گفت: این دستور العمل برای این است که مانعی برای تحصیل دانش آموزانی که در اواخر دوران تحصیل خود هستند، ایجاد نکنیم این برنامه در نظر گرفته شده است. برای اینکه وقتی کسی ازدواج می‌کند مشکلی متوجه او نباشد و بتوانند ادامه تحصیل دهند این شرایط را فراهم کردیم. 

پناهی روا در ادامه گفت: در آیین نامه اجرایی مدارس آورده شده که مدیران برای ثبت نام این گونه دانش آموزان دست‌شان باز باشد؛ ولی با توجه به شرایط خاصی که دانش آموزان متاهل دارند حتما باید ملاحظات را داشته باشند. ملاحظات درباره ظاهر دانش آموز و اینکه خانواده‌ها در این زمینه همراهی کنند باید رعایت شود تا این دانش آموزان هم بتوانند ادامه تحصیل بدهند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا این رویه باعث افزایش ازدواج در سنین پایین نمی‌شود؟ گفت: خیر، این مساله ارتباطی ندارد. کودک همسری فرق می‌کند با این که دانش آموزی در سن ۱۸ سالگی بخواهد ازدواج کند. 

مشاور امور زنان در وزارت آموزش و پرورش در پایان درباره اقدامات این بخش برای فرهنگیان در سال ۱۴۰۱ گفت: برنامه‌ای که برای زنان فرهنگی پیش بینی می‌کنیم توانمندسازی مدیریتی زنان فرهنگی است که بتوانیم از ظرفیت زنان فرهنگی در مناسبت‌ها و مناصب مدیریتی که مناسب‌شان است استفاده کنیم. همچنین دو سه برنامه را برای دختران و مربیان مدنظر گرفتیم که برای سال ۱۴۰۱ است. طرح توانمندسازی را برای سال ۱۴۰۰ هم برنامه ریزی کردیم و ماه آینده خدمت این عزیزان هستیم و بحث‌های تخصصی را برای همه بانوان در سمت‌های مختلف در نظر گرفتیم تا بتوانند مستقیما با مقام عالی وزارت دیدار داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز