خبرگزاری کار ایران

انتقاد از نبود مراکز آموزش به بیمار در بیمارستان‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۴۹۹

آموزش گرفتن بیمار، منجر به توانمند شدن وی در مراقبت از خودش در بسیاری از مواقع خواهد شد. در واقع آموزش به بیمار در مقایسه با مصرف دارو‌ها عوارضی ندارد، اما بسیار موثر است و مکمل درمان داروئی است.

ایلنا: رئیس دومین کنگره ملی آموزش به بیمار با اشاره به ضرورت استقرار «آموزش به بیمار» در مراکز درمانی کشور از نبود مراجع کافی برای آموزش به بیمار در بیمارستان‌ها انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا، " عبدالرحمان رستمیان " درباره وضعیت آموزش به بیمار در مراکز درمانی کشور گفت: در صورتی می‌توانیم از درمان نتیجه خوبی بگیریم که نیروهای باسواد و دارای توانمندی و صلاحیت علمی داشته باشیم، زیرا یک نیروی باسواد می‌تواند اطلاعات خوبی از بیماری و شدت آن به بیمار بدهد.

وی ادامه داد: آموزش گرفتن بیمار، منجر به توانمند شدن وی در مراقبت از خودش در بسیاری از مواقع خواهد شد. در واقع آموزش به بیمار در مقایسه با مصرف دارو‌ها عوارضی ندارد، اما بسیار موثر است و مکمل درمان داروئی است.

رئیس دومین کنگره ملی آموزش به بیمار با بیان اینکه بهبود سلامت بیمار و کاهش عوارض بیماری یکی از نتایج آموزش به وی است، گفت: به عنوان مثال مجموعه این آموزش‌ها که بیمار بداند کدام دارو را در چه زمانی مصرف کند و چه زمانی به پزشکش مراجعه کند و چه عواملی در بهبود سلامتش کمک کننده است؟ از هزینه‌های درمانی بیمار می‌کاهد و در عین حال به او اعتماد به نفس می‌دهد.

رستمیان افزود: آموزش به بیمار بعضی از اضطراب‌های ناشی از نشناختن بیماری را کم می‌کند و به طور کلی باعثمی‌شود فرد با بیماری‌اش سازگاری پیدا کند و کمتر دچار عوارض بیماری بشود، بنابراین وقتی بیمار آموزش ببیند از درمان پیروی می‌کند.

وی با انتقاد از اینکه سیستم پزشکی ایران در مقوله آموزش به بیمار ضعیف عمل کرده است، اظهار کرد: تعداد کمی از پزشکان با بیمارشان صحبت کرده و اطلاعات لازم را درباره بیماری در اختیار وی قرار می‌دهند.

رئیس دومین کنگره ملی آموزش به بیمار تاکید کرد: البته پرستاران در بعضی بخش‌ها به بیمار آموزش می‌دهند و کتابچه‌هایی را درباره بیماری‌ها به افراد بستری می‌دهند. گاهی هم کلاس دسته جمعی به منظور آموزش برای بیماران برگزار می‌شود. اما باید سعی بر این باشد که این تعلیمات فراگیر شوند، زیرا در حال حاضر مراجع کمی برای آموزش به بیمار در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آموزش در روند درمان بیماری به ویژه در نوع مزمن تاثیر زیادی داشته و باعثبهبود کیفیت زندگی فرد می‌شود، گفت: در بعضی کشور‌ها پرستاران، پزشکان و دیگر گروههای درمانی دوره‌های آموزش به بیمار را فرا می‌گیرند.

رستمیان ادامه داد: کتاب، فیلم‌ و سایر ابزار آموزشی اگر به زبانی ساده و غیرتخصصی بیماری را توضیح دهد، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. همچنین در بعضی مطب‌ها و بیمارستان‌ها بروشورهای آموزشی مفیدی را می‌بینیم. اما این اقدامات هنوز راضی کننده نیست.

وی در پایان از برگزاری دومین کنگره ملی آموزش به بیمار از ۱۸ تا ۲۰ دی ماه در مرکز همایشهای مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) خبر داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز