خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

فقط ۱۷ درصد مردم دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۴۶۷۷

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: اگر میزان استفاده از ماسک به بالای ۸۰ درصد برسد تا ۳۸ درصد در کاهش بیماری موثر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «جعفر جندقی» رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در نشستی خبری که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: در اجرای فرایند هوشمند رفع محدودیت ها، همه مشاغل به شرط واکسیناسیون و رعایت پروتکل مجاز به فعالیت هستند. حفظ رنگ‌بندی که ملاک عمل بود فقط محدود به اطلاع‌رسانی مردم است و در اجرای محدودیت ها، رعایت پروتکل‌ها و واکسیناسیون مورد عمل است. 

او افزود: حفظ جداول الزامات و ضمانت اجرایی در گروه‌های پنجگانه حائز اهمیت است. فاز اول شامل کارکنان دولت و موسسات و شرکتهای خصوصی می‌شود. فاز دوم مربوط به تردد درون شهری است، فاز سوم مربوط به اصناف است. در فاز چهارم تردد برون شهری و هوایی مدنظر است. هرکدام از مسئولین نظارت دستگاه‌های مختلف، باید بر نحوه فعالیت و روند رعایت پروتکل‌ها کنترل کافی را داشته باشند.   

او ادامه داد: مهم نظارت بر اینهاست و مسئولان مربوطه باید بر نحوه فعالیت‌ها نظارت کنند و مسئولیت اجرای محدودیت‌ها با خود اصناف و نهادهای مربوطه است. معیارهای اصلی برای این پروتکل‌هاشامل زدن واکسن و انجام تست و استفاده از ماسک است. 

جندقی افزود: اگر میزان استفاده از ماسک به بالای ۸۰ درصد برسد تا ۳۸ درصد در کاهش بیماری موثر است. رعایت فاصله‌گذاری ۱.۵ تا ۲ متری نیز مهم است. تامین فضای چهار مترمربع برای هر فرد تا حد زیادی مانع از انتشار بیماری می‌شود. 

او در ادامه گفت: رهگیری موارد مثبت و قرنطینه افراد بیمار وظیفه دستگاه‌های اجرایی است تا شیوع گسترده پیک‌های کرونا را نداشته باشیم. در برخی اماکن استفاده از ماسک خوب است و در برخی جاها نامناسب است. 

جندقی افزود: در هفته اخیر میانگین رعایت پروتکل‌ها در کشور حدود ۶۰ درصد بود. کمترین رعایت استفاده از ماسک در نانوایی‌ها با ۵۱.۱۷ درصد رعایت بوده است. بیشترین رعایت استفاده از ماسک با ۹۲.۶۸ درصد مربوط به فرودگاه‌ها بوده است. کمترین میزان تهویه با ۵۴.۹۳ درصد در باشگاه‌های ورزشی بوده و بیشترین رعایت تهویه در فرودگاه‌ها با ۹۲.۱۲ درصد بوده است. 

او در ادامه گفت: بسیاری از کشورهایی که درصد بالای واکسن داشتند به دلیل‌عدم رعایت پروتکل‌ها، پیک قابل توجهی از اومیکرون داشتند. درخواست داریم مردم برای تزریق دز سوم واکسن کرونا اقدام کنند. پوشش دز سوم مناسب نیست و حدود ۱۷ درصد است و باید به بالای ۸۰ درصد برسد. افرادی که هنوز واکسن نزدند هم باید به سرعت برای واکسیناسیون اقدام کنند. 

جندقی درباره رعایت پروتکل‌ها در حمل و نقل عمومی بویژه در تاکسی‌ها گفت: تاکسیرانی با برخی افرادی که هنوز واکسن نزدند تماس می‌گیرند. روند نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی  راحت‌تر است و اگر واکسن نزنند سامانه ارائه خدمت برایشان مختل خواهد شد. برخی از تاکسی‌ها آزاد کار می‌کنند. باید زیرساخت‌ها آماده شود تا در این زمینه برای این افراد هم اقدام لازم صورت گیرد. همه چیز وابسته به افراد است و باید احساس مسئولیت کنند و اگر علائم بیماری داشتند از منزل خارج نشوند. 

او درارتباط با حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها گفت: ستاد ملی بر حضوری برگزار شدن امتحانات و حضور دانشجویان و دانش آموزان سر کلاس تاکید کرده است. پروتکل‌ها ابلاغ شده و باید اهتمام ویژه در زمینه استفاده از ماسک وجود داشته باشد و واکسیناسیون کامل باشد. همچنین تهویه در محیط مهم است. 

او درباره سامانه هوشمند کرونا گفت: این سامانه اکنون با نام سامانه «ایران من» شناخته می‌شود و در این سامانه اطلاعات تمام دستگاه‌های اجرایی تجمیع شده و در اختیار ستاد قرار  گرفته است و حتی می‌توان بخش خود اظهاری آن را هم استفاده کرد. این سامانه با جاهای مختلفی از جمله سامانه وزارت بهداشت و سامانه آزمایشگاهی متصل است و اگر کسی تست مثبت داشته باشد از شرایط او آگاه خواهند شد. 

جندقی افزود: برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت اکنون مفاد مقرر شده برای قرنطینه هوشمند را اجرایی می‌کنند و کارکنان زیرمجموعه خود را بررسی می‌کنند و در فاز اول کارکنان دولت واکسن نزده احصا شده و مقرر شد که واکسن بزنند. یا در مورد تاکسی‌های اینترنتی اسامی افراد واکسن نزده احصا شده و به افراد اخطار داده شده که واکسن بزنند. این پروتکل‌ها در دست پیگیری است و نتیجه نظارت‌ها به اطلاع ستاد خواهد رسید. 

او در ادامه گفت: زمان اینجا مهم است چون در حال جایگزینی امیکرون با دلتا هستیم و اگر تا دو هفته دیگر این پروتکل‌ها به خوبی رعایت نشود، ممکن است دچار پیک بیماری شویم. سامانه‌ها متصل است و افراد شناسایی می‌شوند ولی محدودیت‌هایی هم وجود دارد. در فاز کنترل هوشمند در ترددهای درون و برون شهری مهم است که افراد واکسن زده باشند یا بیمار نباشند. 

جندقی افزود: مردم منتظر نباشند که با اعمال محدودیت، رعایت کنند؛ بلکه خودشان حداکثر رعایت‌ها را به کار گیرند تا از ابتلا به بیماری پیشگیری کنند. 

او در ادامه: اگر واکسیناسیون و بیماریابی و رعایت پروتکل‌ها به خوبی صورت گیرد حتما کاهش بیماری خواهیم داشت؛ اما شرط آن انجام این موارد است. بررسی‌های ما نشان داده است که این موارد افزایش یافته است زیرا مردم خطر را درک کردند اما برخی هم کمتر رعایت می‌کنند. 

جندقی ادامه داد: معتقدیم افراد واکسن نزده به شدت در معرض خطر بیماری هستند و در خیلی از کشورها اکنون سویه امیکرون جایگزین دلتاشده است و باید واکسیناسیون گسترش یابد. در ادارات، کارخانه‌جات و غیره افراد باید واکسینه شوند زیرا بیمار شدن افراد واکسینه نشده خطری برای سایرین است. 

او در ادامه گفت: سالن های پذیرایی و خوابگاه ها جاهای پرخطری هستند و انتقال در آنها بالاست. اینها تابع این است که مسئولان آنها به خوبی کارشان را انجام دهند. ما هم معتقدیم که افرادی که واکسن نمی زنند به شدت درمعرض خطر هستند.

او درباره وضعیت نظارت وزارت بهداشت بر سلامت و کیفیت آب گفت: وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب بر ورود آب نظارت دارند و سازمان‌های دیگر مانند وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست بر آب نظارت می‌کنند. در این زمینه نظارت وزارت بهداشت بر آب درنقطه مصرف است.

جندقی در انتها گفت: استاندارد کلر این است که در نقطه استفاده شده بین ۰.۲ تا ۰.۵ ppm باشد این استاندارد جهانی است و اگر این اندازه باشد می‌توان اطمینان داشت که آب آشامیدنی از نظر میکروبی سالم است. ممکن است برخی از مواد یا قارچ‌های دیگر در آب موجود باشد که با انجام آزمایش میکروبی سلامت آب را می‌سنجیم. کلر به اشکال مختلف استفاده می‌شود.  اگر در جایی ببینیم آب کلر ندارد، حتما اخطار فوری می‌دهیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز