خبرگزاری کار ایران

مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

اولویت آموزش حضوری با دانشجویان کاردانی و کارشناسی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۴۱۷۱

درباره آموزش حضوری در ترم آینده بیان کرد: در «بخشنامه حضوری شدن آموزش در همه مقاطع» اولویت با حضوری شدن کلاس درس برای دانشجویان کاردانی، کارشناسی و آموزش دوره‌های عملی است.

علی طاهری میرقائد مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برنامه‌های این دانشگاه برای آموزش حضوری در ترم آینده خاطرنشان کرد: در تاریخ بیستم دی ماه یک جلسه‌ای در وزارت علوم توسط ستاد از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان جهت این امر برگزار شد که متعاقب آن در روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه نشست روسای دانشگاه‌ها با حضور وزیرعلوم در وزارت علوم برگزار شد.

وی در ادامه بیان کرد: در این جلسه مصوبه‌ای عنوان شد که همه کلاس‌های آموزشی دانشجویان در دانشگاه و موسسات آموزش عالی از نیمسال دوم به صورت حضوری باشند ولی این مصوبه دو تبصره دارد؛ به این صورت که یک اولویت و یک قیدِ در صورت لزوم در آن مطرح شده، این دو تبصره می‌تواند کمی دست دانشگاه‌ها را در آموزش حضوری باز بگذارد.

طاهری گفت: به عنوان مثال در «بخشنامه حضوری شدن آموزش در همه مقاطع» اولویت با حضوری شدن کلاس درس برای دانشجویان کاردانی، کارشناسی و آموزش دوره‌های عملی است. در مجموع اما اساس کار این است که آموزش همه دانشجویان باید به صورت حضوری باشد با قید این مورد در صورت لزوم بحث تحصیلات تکمیلی به دانشگاه‌ها واگذار شده است. در تبصره‌های دیگر هم قید شده که با مراجع استانی به ویژه استانداری‌ها هماهنگی صورت بگیرد.

مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه تهران توضیح داد: آموزش به صورت ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) براساس نظر آن دانشگاه مربوطه اتفاق می‌افتد. الزامی کردن رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی نیز یکی از تبصره‌های مهم مصوبه مذکور است. بر اساس همین مصوبه اخیر، رییس دانشگاه تهران اعضای ستاد از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه تهران را مشخص و حکم اعضای ستاد را امضا کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: اولین جلسه ستاد از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه تهران چهارشنبه تشکیل می‌شود و اولین جلسه‌اش درباره تصمیم گیری برای آموزش حضوری است تا بدانیم چه تصمیمی را قطعی کنیم و واحدهای ما بدانند چه برنامه‌ریزی داشته باشند.

طاهری با اشاره به تصمیمات متعدد از سوی دانشگاه‌ها عنوان کرد: همه اقدمات به تصمیمات ستاد از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها برمی‌گردد، دانشگاه‌های مختلف ممکن است با توجه به شرایط گوناگونی که دارند تصمیمات متفاوتی بگیرند. اولین جلسه ما روز چهارشنبه است تا بتوانیم زودتر برنامه‌ها را به دانشگاه‌ها اعلام کنیم.

مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که در ترم‌های گذشته اولویت آموزش حضوری علاوه بر واحدهای عملی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی مربوط می‌شد، طبق دستورالعمل جدید چرا اولویت آموزش حضوری با مقاطع کاردانی و کارشناسی است؟ گفت: طبق تبصره ۱ بخشنامه حضوری شدن آموزش در همه مقاطع به دانشگاه‌ها، عنوان شده که مقطع کاردانی و کارشناسی در اولویت قرار بگیرند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برای حضور دانشجویان در دانشگاه کارت واکسن الزامی است و اینکه آیا دانشجویی که واکسن نزده باشد می‌تواند در کلاس درس شرکت کند؟ گفت: یکی از تبصره‌های مصوبه آموزش حضوری نیمسال دوم «رعایت پروتکل‌ها» است. به هر حال تزریق واکسن هم جزو پروتکل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا محسوب می‌شود وقتی این مورد را قید کردیم، بنابراین لازم است که همکاری درباره آن اتفاق بیافتد.

طاهری درباره چگونگی اجرای فاصله اجتماعی یک و نیم تا دومتر در صورت حضوری شدن کلاس‌های درس بیان کرد: بر اساس اطلاعاتی که به ما رسیده الان در دانشگاه علوم پزشکی با تمام ظرفیت از خوابگاه‌ها و فضاهای دانشگاهی استفاده می‌شود. بنابراین ممکن است در بخشی که مورد سوال شما بوده است را از پروتکل خارج کنند و اگر بحث واکسینه شدن و اجباری بودن آن انجام شود، برخی از موارد پروتکل هم تعدیل شود.

وی افزود: ممکن است بندهایی که در پروتکل‌های بهداشتی قبلی بود با آنچه که قرار است اعلام شود متفاوت شوند. یعنی یک بخش‌هایی تعدیل شود یا یک بخش‌هایی از پروتکل قوت بگیرد. این مساله به طور کلی به آخرین تغییرات پروتکل‌های بهداشتی مربوط می‌شود باید ببینیم که چه ضوابط و تغییراتی اعمال خواهد شد.

مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه تهران درباره ادامه روند آموزش مجازی گفت: مجددا در همین مصوبه از لفظ آموزش ترکیبی استفاده شده است اما این بستگی به ماهیت رشته‌ها دارد؛ برخی واحدها مانند واحدهای عملی رشته‌های دامپزشکی هستند که امکان برگزاری غیرحضوری ندارند از طرفی برخی رشته‌ها هم هستند که منافاتی با برگزاری آموزش غیرحضوری ندارند، از این رو می‌توان آموزش را به شکل مجازی در آن واحدها پوشش داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز