خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پاسخ شورا به خواسته معاون شهردار/ "بلندمرتبه‌سازی" نباید رویکرد شهرداری در ساخت‌وساز باشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۱۹۱

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی راهکار مشکل ساختمان در تهران نیست و نمی‌تواند رویکرد شهرداری در ساخت و ساز باشد.

«مهدی عباسی» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره کندی روند صدور پروانه توسط شهرداری تهران گفت: باید در صدور پروانه تسریع صورت پذیرد و منتظر اقدام شهرداری هستیم. تا هنگامی که زمان صدور پروانه تسریع نشود نمی‌شود از سرمایه گذار انتظار داشت که سرمایه خود را در انتظار فرایندهای طولانی شهرداری و نظام مهندسی قرار دهد. 

او با بیان اینکه زمان صدور پروانه در اقبال سرمایه گذارها می‌تواند اثرگذار باشد، چرا که به دنبال بازدهی زودهنگام سرمایه خود هستند، گفت: به ویژه سرمایه‌های صنعت ساختمانی در تهران وابسته به مشارکت کننده است و سرمایه‌های مشارکت کننده در صنعت ساخت و ساز به دلیل مواردی همچون پرداخت عوارض، تامین مسکن برای ساکنین ملکی که قرار است در آن ساخت و ساز شود و پیش پرداخت‌هایی که انجام می‌دهد مدنظر قرار می‌گیرد و مهم است. 

عباسی اضافه کرد: از طرفی تورم به گونه‌ای است که سازنده می‌خواهد به سرعت مصالح مورد نیاز خود را بخرد و ساخت و ساز را انجام دهد. اینها مواردی است که به شدت در شکل گیری اقتصاد ساختمانی اثرگذار است. 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه روش‌های ساخت وساز منجر به کاهش‌قیمت‌ها نیاز به بازبینی دارد، افزود: البته خطوط قرمزی از قبیل توجه به مساله جمعیت پذیری، بی‌کیفیت نبودن بافت فرسوده‌ای که قرار است نوسازی شود، همچنین زیاد نشدن جمعیت با ساخت و ساز باید در نظر گرفته شود و با چنین ملاحظاتی منتظر هستیم ببینیم شهرداری چه پیشنهاداتی را ارائه می‌کند. 

او در پاسخ به این سوال که یکی از ابتکاراتی که شهرداری برای مسکن‌سازی در تهران اعلام کرد، استفاده از زمین‌های ذخیره شهری و زمین‌های موجود در مناطق ۱۷ و ۱۸ و کوره‌های آجرپزی بوده، آیا این تصمیم را منطقی می‌دانید، اظهار کرد: اگر قرار به جایگزین باشد مساله‌ای نیست، اما اگر قرار باشد ساخت و ساز به شهر اضافه شود اقدام مناسبی نیست. 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در واکنش به صحبت‌های معاون شهردار مبنی بر اینکه بلندمرتبه‌سازی را هر روز سخت‌تر می‌کنند، اظهار کرد: الزاما بلندمرتبه‌سازی راهکار مشکل ساختمان در تهران نیست. نه حذف بلند مرتبه‌سازی و نه توجه به بلندمرتبه‌سازی راهکار کلیدی نیستند؛ بلندمرتبه‌سازی به صورت موردی می‌تواند مورد بحث قرار گیرد. 

او ادامه داد: باید بررسی شود که آیا پیشنهاد بلندمرتبه‌سازی به درد تهران می‌خورد و نقطه مناسبی برای آن در نظر گرفته شده است و اصلا ضرورت دارد یا خیر. در واقع بلندمرتبه‌سازی نمی‌تواند رویکرد شهرداری در ساخت و ساز باشد. 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: مدیریت شهری دوره گذشته صنعت ساخت و ساز را به بن بست رسانده است اما توجه به گذشته مشکلی را حل نمی‌کند و باید برای آینده برنامه داشته باشیم. 

او در واکنش به اینکه اگر شهرداری در دوره قبل جلوی ساخت و ساز را گرفت پس درآمد شهرداری از کجا محقق شد، اظهار کرد: از شهرسازی محقق شد. نمی‌خواهم راجع به مدیریت دوره قبلی صحبت کنم. مدیریت قبلی یک ایراداتی داشته و اگر این ایرادها نبود اینگونه به انزوا کشیده نمی‌شد و با عدم استقبال مردم روبرو نمی‌شدند. ما باید برای رونق صنعت ساختمان برنامه داشته باشیم چرا که مشاغل به آن وابسته است و مردم مستاجر هستند و اگر برای مردم مسکن تولید نشود دردسر آن برای خانواده‌ها است چرا که هزینه‌هایی به آن‌ها تحمیل می‌شود. 

عباسی افزود: شهرداری به عنوان سیاستگذار باید صنعت ساختمان را تسهیل کند که بخشی از آن می‌تواند سیاست‌های تشویقی باشد.البته اگر هرکاری می‌خواهیم انجام دهیم که منجر به رونق صنعت ساختمان شود نباید آینده شهر را براساس تصمیمات امروز خود دچار خطر کنیم. 

او در پایان گفت: در آینده باید شهری آرام، با جمعیت معقول و متناسب و براساس ظرفیت و امکانات موجود داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز