خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

شناسایی۶۴ منطقه لازم التوجه به منظور تحقق عدالت آموزشی/ ۶۴۰ هزار دانش آموز در کلاس‌های چند پایه درس می‌خوانند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۱۶۶

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی درباره ضرورت آموزش یکسان به دانش آموزان سراسر کشور گفت: برای طرح نهضت نصیب آموزشی یکسان ۴۴۹ شهرستان، ناحیه و منطقه مورد رتبه‌بندی قرار گرفتند که در نهایت ۶۴ شهرستان با وضعیت نامطلوب از آن استخراج شدند.

"محمدرضا سیفی" مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش درباره طرح نهضت نصیب آموزشی یکسان آموزشی به خبرنگار ایلنا گفت: در نهضت نصیب آموزشی یکسان چهار محور اساسی وجود دارد، پوشش تحصیلی دانش آموزان، پوشش تحصیلی دانش آموزان دختر نسبت به کل جمعیت دانش آموزی، نرخ گذر یعنی آماری که به ما نشان دهد چند درصد از دانش آموزان دوره دبستانی وارد دوره متوسطه اول شدند و چه تعداد از اینها ریزش داشتند، ترک تحصیل کردند و بازمانده از تحصیل شدند و محور چهارم بهداشت، سلامت و تربیت بدنی نیز مد نظر قرار گرفته است.

وی در ادامه بیان کرد: ما نهضت نصیب آموزشی یکسان را بر اساس این چهار شاخص مهم پیش برده‌ایم لذا نکته و اساس هدف این است که باید میزان ترک تحصیل دانش آموزان را کاهش دهیم و کاری کنیم سال‌های آینده این نرخ پوشش تحصیلی ذیل هدف نهضت نصیب آموزشی یکسان رشد یابد.

سیفی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت به مناطق محروم خاطرنشان کرد: این برنامه متناسب با بیانات ایشان بوده است؛ ایشان تاکید داشتند که دانش آموزان در نقاط دوردست تفاوتی با دانش آموزان در تهران نداشته باشند. در بیانیه گام دوم که یک سند راهگشا است ایشان فرمودند آنچه تاکنون انجام شده با آنچه باید انجام می شده، دارای فاصله‌ای ژرف است. در جمهوری اسلامی، دل‌های مسئولان به طور دائم باید برای رفع محرومیّت‌ها بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشند.

ضرورت کیفیت آموزشی برابر برای همه دانش آموزان

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: مساله اصلی در طرح نصیب آموزشی این است که علاوه بر اینکه باید دسترسی برابر آموزشی ایجاد کنیم باید  بتوانیم یک آموزش با کیفیت برای همه کودکان در تمام سنین فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: یافته‌های پژوهشی ما نشان می‌دهد؛ برخی از عوامل موثر در کیفیت یادگیری دانش آموزان در دسترس بودن آموزش‌های کسب شده، بهبود شرایط نیروی انسانی و استفاده از معلمان توانمند است. عدالت آموزشی جزو زیرنظام‌های سند تحول بنیادین است از این رو معاونت‌ها و بخش‌های دیگر آموزش و پرورش هم به آن توجه دارند. به همین خاطر برای اینکه فعالیت‌های هر بخش که به حوزه عدالت آموزشی می‌پردازد انسجام داشته باشد ما این را در دوره ابتدایی معطوف کردیم.

وی افزود: شاخصه‌هایی از جمله پوشش تحصیلی، ترک تحصیلی‌ها، کیفیت آموزشی، کلاس‌های چند پایه، مدرک تحصیلی کارکنان و… در دروه ارزشیابی و نظام پایش آموزشی کشور قابل تامل بوده و مورد تاکید قرار گرفته است. مسلماً نظام آموزش و پرورش با هدف ارتقاء کارایی، کیفیت آموزشی و ارتقاء شبکه توسعه یافتگی در صدد است دسترسی راحت به آموزش را برای همه فراهم سازد.

۶۴ منطقه کشور به لحاظ شرایط آموزشی لازم التوجه هستند

سیفی با اشاره به بررسی ۳۲ استان کشور به لحاظ لازم التوجه بودن مناطق گفت: ما برای اینکه به هدف خود برسیم در ابتدا لازم بود بدانیم در چه وضعیتی قرار گرفته‌ایم؛ بنابراین از هر ۳۲ استان کشور دو منطقه را شناسایی کردیم، این مناطق جزو مناطقی بودند که در شاخص‌های چهارگانه ما به عنوان ضعیف‌ترین منطقه استان خودشان به حساب می‌آمدند. در مجموع ۶۴ شهرستان پایین‌ترین وضعیت را در آن چهار محور و شاخصی که پیشتر عنوان شد، کسب کردند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: همچنین ۴۴۹ شهرستان، ناحیه و منطقه مورد رتبه‌بندی قرار گرفتند تا در نهایت این ۶۴ منطقه از آن استخراج شود، این ۶۴ شهرستان وضعیت مطلوبی ندارند و جزو مناطقی هستند که نیازمند توجه بیشترند.

وی اضافه کرد: ما می‌دانستیم که این طرح مورد استقبال مسئولین بومی و منطقه‌ای قرار می‌گیرد، از این رو برنامه‌ها و اقدامات باید بومی و از جنس همان منطقه و فرهنگ باشد. مثلا در زمینه به‌سازی ساختمانی هیچ تحمیلی بر ساخت و ساز بر اساس بخش خصوصی نیست بلکه بر اساس فرهنگِ بومی جغرافیایی منطقه انجام می‌شود.

سیفی گفت: این ۶۴ شهرستان در ابتدا مشکل خاص منطقه خود را دقیقا تعریف و شناسایی کردند، سپس با مسئولین محلی از جمله فرماندار، دهیار، بخشدار و حتی استانداران استانهای کشور جلسات ویژه‌ای تشکیل دادند و بر اساس آن هر کدام از ادارات و نهادهای سازمان‌های استانی یک وظیفه را بر عهده گرفت تا بتوانند به نوعی مشکلات را حل کنند. به عنوان مثال در یکی از این مناطق نرخ گذر از ابتدایی به متوسطه اول خیلی پایین بود که این آمار مورد توجه استاندار قرار گرفت.

برنامه نهضت نصیب آموزشی جزو برنامه‌های مصوب نیست

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی افزود: یکی از مشکلاتی که ما در اجرای برنامه نهضت نصیب آموزشی داریم این است که این موضوع جزء برنامه‌های مصوب نیست و ضمانت مالی ندارد. وقتی این طرح و برنامه‌های مصوبه معاونت آموزش ابتدایی نباشد در نظر گرفته نخواهد شد. اما ما سعی کردیم کارهایی را انجام بدهیم؛ در دو مرحله یک مبلغ ۱۸ میلیارد تومانی و یک مبلغ ۳۰ میلیارد تومانی برای توسعه و تجهیز ۶۴ شهرستان لازم التوجه از طریق سازمان نوسازی مدارس به استان‌ها ارسال کردیم اما این پولی نیست که بتواند مشکلات را حل کند.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این است برخی مدیران ما هنوز توجیه نیستند این برنامه می‌تواند شاخص‌های تربیتی را در زمینه پرورشی، ورزشی، فرهنگی و هنری را افزایش دهد. اگر ما بتوانیم مشکلاتی را که در پایش محافظت نصیب آموزشی یکسان شناسایی شده استخراج کنیم بسیاری از موضوعات دیگر مثل مسائل تربیت بدنی، فرهنگی و آموزشی حل خواهد شد.

سیفی عنوان کرد: پیشنهادی که داریم این است که وزیر آموزش وپرورش مجدداً در شورای مدیران کل استان‌ها این موضوع را مطرح کند. حتی اگر در هیئت دولت هم مطرح شود تا به عنوان یک لایحه در مجلس بررسی شود بسیار کارگشا خواهد بود؛ زیرا قرار بر این است که ما منویات مقام معظم رهبری را اجرا کنیم و عدالت آموزشی مطالبه چندین‌ساله ایشان است.

حضور ۶۴۰ هزار دانش‌آموز در کلاس‌های چند پایه

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که طبق پایش‌های شما میزان کلاس‌های چندپایه چقدر است؟ گفت: ما ۶۴۰ هزار دانش‌آموز داریم که در کلاس‌های چندپایه حضور دارند. اکثر این دانش آموزان در مدارس مناطق سخت گذر و کوهستانی هستند که پراکندگی زیادی در آنجا وجود دارد به خصوص مناطق عشایر به دلیل اینکه تعداد دانش‌آموزان اندک می‌شود و از جاهای مختلف با سنین متعدد در کلاس درس حضور دارند.

اکرم رضایی ثانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز