خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران:

خسارت ماهیانه ۳۰۰ میلیارد تومان بابت کرونا/ با کمبود کادر درمان مواجهیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۰۲۸

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ماهی ۳۰۰ میلیارد تومان بابت کرونا خسارت می‌بینیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «حسین قناعتی» رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران در یک نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: برنامه چهار ماهه اول دانشگاه در زمینه واکسن بود. دانشکده تهران رتبه اول را در بین دانشگاه‌های کشور داشته است.زمانی که مدیریت را تحویل گرفتیم ۲۰ درصد دز اول و پنج درصد دز دوم را تزریق کرده بودند و اکنون می‌توان گفت به ۱۰۰ تزریق دز اول و بالای ۸۰ درصد دز دوم رسیدیم.

او افزود: در زمینه بین المللی کارهای مهمی انجام شد.حدود هفت تا هشت قرارداد منعقد شد. دانشگاه «سبطین» در عراق شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران برای پنجاه سال شد که از افتخارات ماست. دو دستگاه ربات جراح نیز از سوی دانشگاه تهران به اندونزی به قیمت یک و نیم میلیون دلار فروخته شد. دستگاه گاما کمرا در ایران تولید می‌شود و دستگاه جراحی مغز به وسیله سیستم‌های پیشرفته در ایران تولید شده و درچند مورد صادر شده است. 

قناعتی گفت: شرکت‌های استارتاپ به ساخت بسیاری از داروهای پیشرفته اقدام کرده و درصورتی که این داروها تولید نمی‌شد، ۵۰۰ میلیون دلار خروج ارز داشتیم و داروهای باکیفیتی از جمله در حوزه سرطان تولید کرده اند. 

او افزود: یکی از موفقیت‌های جمهوری اسلامی راه اندازی نظام شبکه، نظام ارجاع و بهداشتی بود که مورد تشویق جهان نیز قرار گرفت، این روند در ادامه دچار بالا و پایین‌هایی شد، یکی از دلایل آن تضاد منافع و روندهای فشار بعد از جنگ بود که البته برای مقابله با آن‌ها در این زمینه اقداماتی انجام شده است. 

او افزود: در زمینه فضاهای درمانی بیمارستان شریعتی با هزار تخت راه خواهد افتاد. مرکز علوم اعصاب نیز راه خواهد افتاد که می‌تواند موجب جذب توریسم سلامت شود. خیری ۸۰۰ میلیارد تومان برای راه اندازی مرکز سرطان بیمارستان امام خمینی که یکی از بزرگترین مراکز درمان سرطان جهان است کمک کرد و زمینی دو هزار متری هم اهدا کردند. خیری نیز با ۳۰۰ میلیارد تومان به راه اندازی مرکز طبی کودکان در یافت آباد کمک کرده است. متاسفانه اکثر بیمارستان‌های تهران بالای خط خیابان انقلاب است که باید به این بی‌عدالتی توجه شود. مناطق جنوبی تهران مانند اسلامشهر وضعیت بهداشتی بدی دارند و شاید جزو فقیرترین مناطق بهداشتی هستند و ان‌شاالله بتوانیم این معضل را برطرف کنیم. ما از هنرمندان و سلبریتی‌ها دعوت کردیم تا خیرین بهداشت هم راه‌اندازی شود. 

قناعتی گفت: ۱۲۰۰ دانشجوی خارجی داریم که باعث افتخار ماست. اگر می‌خواهیم الگوی واقعی انقلاب شهید سلیمانی را ارائه دهیم باید واحد بین الملل را تقویت کنیم. الگوی ما سردار قاسم سلیمانی است. امیدواریم پزشکانی تربیت کنیم که هدفشان انسانیت باشد نه پول. 

او درارتباط با وضعیت فرسودگی بیمارستان ها گفت: متاسفانه بیمارستان‌های ما از جمله بیمارستان امام خمینی و بیمارستان سینا اکثرا قدیمی هستند. در حال بازسازی و نوسازی آن‌ها هستیم. «مهدی کلینیک» در بیمارستان امام خمینی در حال راه اندازی است که در حدود ۱۰۰۰ تخت دارد و از مدرن‌ترین بیمارستانهای تهران خواهد شد. 

قناعتی درارتباط با پیش بینی‌ها راجع به اومیکرون گفت: ایمنی‌زایی اومیکرون بسیار خفیف‌تر بوده و کمتر به سمت درگیری ریه می‌رود. پیش بینی ما این بود که سه هفته پیش پیک داشته باشیم اما هنوز پیک نداشتیم. در حال حاضر موارد شبه آنفولانزا در کشور زیاد است و علایم سرماخوردگی شدید را در مراجعان زیاد می‌بینیم، اما معمولا سرپایی درمان می‌شوند و نیاز به بستری ندارند. در کل نظر من این است که درمورد اومیکرون پیک جدی نخواهیم داشت. انشالله از هفته آینده آسترازنکا به اندازه کافی در دسترس باشد. 

او درارتباط با مساله ایمنی واکسن‌های موجود گفت: هر واکسن برای به نتیجه رسیدن چند سال زمان نیاز دارد، ما به دلیل اضطرار کرونا و تاثیر واکسیناسیون، وضعیتمان فرق دارد. درحال حاضر براساس اضطرار تصمیم گرفته‌اند مجوز اضطراری بدهند، زیرا واکسن‌ها تاثیر قابل توجهی در کاهش میزان تلفات کرونا داشته اند. درمورد واکسیناسیون کودکان هنوز قطعیت کافی وجود ندارد اما کمیته علمی تصمیم بر انجام آن دارد. من خودم فکر می‌کنم واکسن در کودکان باید تزریق شود. 

قناعتی درارتباط با تخلفات در مراکز و اماکن زیرمجموعه دانشگاه تهران افزود: در زمینه بازرسی دانشگاه ما جدی است و درمورد کادر درمان بازرسی می‌کنیم. در این زمینه معروف به سختگیری هستم و کوتاهی را نخواهیم پذیرفت. اگر مردم گزارشی دارند با معاونت بهداشتی درمیان بگذارند و در اسرع وقت به آن‌ها رسیدگی خواهد شد. 

او درارتباط با خسارت‌های ناشی از کرونا گفت: ماهی ۳۰۰ میلیارد تومان بابت کرونا خسارت می‌بینیم و این مسئله درآمدهای دیگر را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. دانشگاه‌ها وابسته به درآمد خودشان هستند. برخی پرستاران و کادر درمان متاهل به دستور همسرشان کار را ترک کرده‌اند و با کمبود پرستار مواجه هستیم. پزشکان نیز به دلایلی مانند نظام پرداخت پلکانی و مالیات و غیره مهاجرت کرده اند. 

قناعتی در ادامه گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی علی رغم نداشتن زیرساختهای لازم براساس دستور‌های صورت گرفته نسخه‌نویسی الکترونیک را شروع کردند. بالای ۷۰ هزار نسخه الکترونیک تاکنون نوشته شده و هنوز به سقف مطلوب نرسیده است. گاهی برخی طرح‌ها به اجبار راه می‌افتد و خسارتهایی مانند افزایش پرداخت از جیب مردم دارد. انشالله تا یکسال آینده به حد مطلوب نسخه‌نویسی الکترونیک برسیم. 

او افزود: مهاجرت کادر درمان ما را نگران کرده است. خوشبختانه آقای رییس جمهور دستوری مبنی بر اصلاح نظام پرداخت را مدنظر قرار داده اند. میزان مقایسه پرداخت پزشک دولتی و خصوصی غیرقابل مقایسه است. و انگیزه فرد را از بین می‌برد. نظام مدیریت کلان کشور باید کاری کند که افراد منافع خود را داخل دانشکده ببینند. اگر مسئولین این مساله را حل کنند با پدیده مهاجرت پزشکان مواجه نخواهیم شد. 

او در انتها گفت: از لحاظ ذخایر استراتژیک دارو وضعیت چندان مطلوب  نیست. به لحاظ ساختاری بیمارستانها در دوران کرونا ضربه سنگینی خورده‌اند و باید بازسازی شوند. برخی دستگاه‌ها فرسوده شده و باید بازسازی شود. نیاز به نیروی انسانی نیز داریم. میزان بودجه ما نسبت به هزینه‌های ما و تغییرات دلار برروی کارکرد بیمارستانها اثر گذاشته و تغییر قیمت دلار بر میزان بدهکاری دانشگاه‌ها تاثیر می‌گذارد و موجب کاهش کارایی آن‌ها می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز