خبرگزاری کار ایران

مشاهده مواردی از تلفات آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۰۶۹۵

از ابتدای شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال جاری تاکنون، شمار تلفات پرندگان مهاجر تالاب کویری میقان اراک به 1070 بال رسیده است که بیشترین تلفات پرندگان بر اثر شیوع این بیماری در تالاب میقان از گونه غاز خاکستری بوده است و لاشه پرنده‌های تلف شده با مشارکت ادارات کل محیط زیست و دامپزشکی استان مرکزی، جمع‌آوری و دفن شده‌ است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، «شهاب الدین منتظمی»، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر گفت: در جلسه‌ای که با حضور مسئولان سازمان دامپزشکی و نمایندگان دفاتر مرتبط با تالاب‌های کشور تشکیل شد، به ضرورت نظارت و پایش بیشتر از تالاب میقان و لزوم کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و جمع آوری تلفات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید شد. 

با تشریح اقدام‌های انجام شده توسط نماینده اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در رابطه با پیشگیری و مهار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان از جمله جمع آوری به موقع و امحای بهداشتی لاشه پرندگان در شرایط سخت محیطی و با وجود مشکلات و کمبود امکانات افزود: با توجه به شرایط فصل مهاجرت پرندگان و لزوم رصد و پایش تالاب ها، ضرورت استفاده از وسایل بهداشتی، حفاظت فردی و اقدام‌هایی که محیط بانان، نیروهای اجرایی و کارشناسان در شرایط سخت محیطی و در خط مقدم پیشگیری و مبارزه با بیماری باید انجام دهند طی دستورالعملی به استان ابلاغ شده است. 

وی عنوان کرد: از ابتدای شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال جاری تاکنون، شمار تلفات پرندگان مهاجر تالاب کویری میقان اراک به ۱۰۷۰ بال رسیده است که بیشترین تلفات پرندگان بر اثر شیوع این بیماری در تالاب میقان از گونه غاز خاکستری بوده است و لاشه پرنده‌های تلف شده با مشارکت اداره کل محیط زیست و اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، جمع‌آوری و دفن شده است. 

منتظمی افزود: با هماهنگی‌هایی که با سازمان دامپزشکی داشتیم، خوشبختانه با کمک این نهاد توانستیم ممنوعیت ورود گردشگران به تالاب میقان اراک، برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام دهیم. 

وی تصریح کرد: تالاب کویری میقان اراک یکی از مجموعه‌های کم‌نظیر زیستگاهی کشور و منطقه خاورمیانه است که پیشینه‌ای ۲ هزارساله دارد و مامنی مهم و امن برای زمستان گذرانی طیف وسیعی از پرندگان از جمله درنای خاکستری محسوب می‌شود. وسعت تالاب میقان اراک حدود ۲۵ هزار هکتار است که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت‌های اطراف می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز