خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از جلسه امروز شورای شهر تهران؛

انتقاد از شفاف نبودن نحوه محاسبه عوارض ساختمانی

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۰۳۸۳

عضو شورای شهر تهران ازشفاف نبودن نحوه محاسبه عوارض ساختمانی انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان جلسه امروز شورای شهر تهران چند تذکر از سوی اعضای شورا قرائت شد.

احمد صادقی در تذکر خود با اشاره به درآمدهای حوزه شهرسازی گفت: حوزه شهرسازی مستعدترین حوزه برای فساد است. ۲۳ درصد درآمدهای شهرداری از این معاونت تامین می‌شود که مربوط به انواع پروانه‌ها است و در ارتباط مستقیم با تعداد زیادی از شهروندان است.

او با تاکید بر اینکه مواجه و مراجعه حضوری مردم به کارکنان ادارات می‌تواند زمینه فساد و سوءاستفاده را فراهم کند، گفت:  آسیبی که اگر مهار نشود هیچ حد و مرزی ندارد و علاوه بر سلب اعتماد مردم موجب کاهش سرمایه اجتماعی شهرداری و شورای شهر می‌شود.

صادقی با تاکید بر اینکه تنها راه حل این مسأله ایجاد ارتباط قاعده‌مند مبتنی بر سیستم‌های هوشمند بین شهروندان و شهرداری است گفت: پیرو وظایف نظارتی درخصوص طرح چارچوب اختیارات و وظایف کمیسیون‌های داخلی مناطق با عنایت به موارد صریح این مصوبه به صراحت در خصوص ایجاد شفافیت و هوشمندسازی در درگاه‌های شهروندی و ارایه فرمول محاسبه عوارض نظارت فنی به شهروندان و ارایه ضرایب پایه و متوسط هر ملک به صورت شفاف باید ارائه گردد.

صادقی گفت: جهت جلوگیری از فساد و رفع ظلم به شهروندان، شهرداری باید به فوریت مصوبه شورای شهر را عملیاتی کند. همچنین مطابق مصوبه شورای شهر درخصوص بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا شهرداری موظف است طی مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه نسبت به تامین، تکمیل و تجهیز بستر کامل خدمات غیرحضوری شهروندان در دفاتر خدمات الکترونیکی اقدام نماید اما با گذشت بیش از یک سال از این تاریخ اقدام موثری صورت نگرفته است.

او ادامه داد: حال که در ایران و جهان همه به دنبال کاهش روش‌های مراجعات حضوری می‌باشند بازگشت به روش‌های سنتی و افزایش مراجعات حضوری شهروندان امری اشتباه است و این مصوبه باید به فوریت و به صورت سیستمی اجرائی گردد.

در ادامه جلسه امروز سوده نجفی در تذکر خود گفت: بیکاری مرکز ثقل همه آسیب‌های اجتماعی قلمداد می‌شود و سلامت اجتماعی را به خطر می‌اندازد. اگر برای بهبود مستمر فضای کسب و کار چاره‌ای نیندیشیم بیکاری گریبان اقتصاد شهری و سبد اقتصاد خانوار در شهرها را می‌گیرد و بر شمار آسیب‌های اجتماعی می‌افزاید.

او ادامه داد: بر مبنای قانون حمایت از کسب و کار و نیز برنامه سوم توسعه شهر تهران و آیین نامه ارتقا و توسعه کارآفرینی در شهر تهران شهرداری تهران باید در راستای توسعه کارآفرینی نسبت به تدوین و پیشنهاد لایحه بهبود فضای کسب و کار در کلانشهر تهران اقدام می‌کرد که تا به امروز این لایحه به صحن شورا نیامده و عملا تکلیف قانونی بهبود فضای کسب و کار بر زمین مانده است.

نجفی گفت: از همین رو تذکر می‌دهم که هرچه سریعتر این لایحه از سوی شهرداری جهت بررسی به صحن شورا ارسال گردد.

او در تذکر دوم خود گفت: شنیده‌ها حاکی است در مناطقی به طور مثال در منطقه ۱۷ فضایی بیش از دو هزار مترمربع از زیرساخت‌های اجتماعی شهرداری استفاده‌ای مغایر با ماموریت‌های شهرداری تهران و گاها متضاد با خط و مشی‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود. لذا به شهرداران مناطق تذکر داده می‌شود این موارد را مورد بررسی قرار داده و نتایج را به شورای شهر ارائه دهند.

مهدی اقراریان تذکر خود را درخصوص مصوبه ۱۸۹۸ شورای شهر با هدف وحدت رویه و تمرکز بر توزیع عادلانه امتیازات عمومی و واگذاری امتیاز بهره برداری از ابزارهای تبلیغاتی در مالکیت شهرداری داد و گفت: سازمان حمل و نقل و ترافیک تفاهمنامه‌ای داشت که به مدت یک سال از سال ۹۸ بوده و یک سال آن تمام شده و شاهد هستیم فضاهای تبلیغاتی ایستگاه‌های اتوبوس و دوچرخه‌های بی‌دود را بدون هماهنگی با سازمان زیباسازی اجاره می‌دهد.

او ادامه داد: اگر این مسأله باب شود و تمرکز مدیریت را در حوزه فضای تبلیغاتی شهر از دست دهیم و هر مجموعه مستقلاً فضایی را بخواهد اجاره دهد دچار آشفتگی می‌شویم. الان زمزمه‌های به گوش می‌رسد که روزنامه همشهری هم فضای تبلیغی درخواست کرده است. فلسفه وجودی سازمان زیباسازی این بود که تمرکزی در حوزه تبلیغات محیطی انجام شود. این موضوع را به شهردار تهران تذکر می‌دهم که یک ناهماهنگی بین مجموعه زیباسازی و سازمان حمل و نقل ترافیک وجود دارد و برای آن تدبیر عاجل کنند.

مهدی عباسی به لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت تذکر داد و گفت: از آقای قالیباف تشکر می‌کنم که این مسأله را دنبال می‌کنند. از شهرداری خواهش می‌کنم که این موضوع را رها نکنند تا حصول نتیجه مناسب آن را پیگیری کنند.

محمد آخوندی در تذکر خود به انتصاب سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: ماده ۱۵ اساسنامه شرکت واحد مقرر می‌دارد مجمع شرکت واحد اتوبوسرانی انجمن شهر یا شورای شهر می‌باشد. انتخاب هیات مدیره از وظایف مجمع عمومی می‌باشد. براساس صورتجلسه مجمع عمومی در تاریخ ۱۶ / ۱۰ / ۹۹ تا پایان دوره پنجم موارد به شهردار تهران تفویض شده و با توجه به اتمام دوره شهردار موظف است موارد مذکور را در شورای شهر مطرح و پس از تصویب و تأیید نسبت به انتخاب سرپرست اقدام نماید.

او ادامه داد: با توجه به‌عدم تشکیل مجمع انتخاب سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی براساس روال قانونی انجام نشده است.

مهدی چمران در واکنش به تذکر آخوندی گفت: این موضوع مطرح شد و تذکر کتبی هم داده شد. دیروز نیز از طرف شهردار نامه‌ای آمد و درخواست برگزاری جلسه در شورای شهر برای بررسی این موضوع مطرح و برای سه شنبه هفته آینده آن را تشکیل می‌دهیم. هیات مدیره می‌تواند مدیرعامل انتخاب کند ما درخواست کردیم حکم بیاید تا ببینیم شهردار آن را انتخاب کرده یا هیات مدیره.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز