خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان نظام پزشکی کشور:

کمبود پزشک در مناطق محروم ناشی از توزیع نادرست و کمبود زیرساخت‌هاست

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۲۸۵

رییس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: اشکال کمبود پزشک در مناطق محروم در وهله اول ناشی از توزیع نادرست و کمبود زیرساخت‌های لازم برای حضور پزشکان در مناطق است.

به گزارش ایلنا، «محمد رییس زاده»، رییس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه دیروز در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه‌ای چالشی اما مثبت درارتباط با افزایش ظرفیت پزشکی برگزار شد، گفت: نمایندگان حوزه سلامت کاملا از رشد و پیشرفت خدمات جامعه پزشکی به جامعه به شکل قاطعانه دفاع می‌کردند و متفق القول بودند که اولا این معیار و ملاکی که در رسانه‌ها به عنوان سرانه پزشک به جمعیت مطرح شده است، یکی از پنجاه معیار سازمان بهداشت جهانی در حوزه تصمیم گیری برای سلامت است و به هیچ عنوان کامل و جامع نیست و اینکه ما فقط براساس این معیار بخواهیم برای حوزه سلامت در هر بعدی تصمیم گیری کنیم، کار اشتباهی است.

او با بیان اینکه همه اعضا قبول داشتند که در برخی از مناطق محروم کشور در دسترسی به پزشک متخصص مشکل داریم، افزود: اما این اشکال در دسترسی در وهله اول ناشی از توزیع نادرست و کمبود زیرساخت‌های لازم برای حضور پزشکان در مناطق است. بنابراین ما همه الزامات و زیرساخت‌ها را باید فراهم کنیم تا بتوانیم حضور پزشکان را در این مناطق تسهیل کنیم.

رییس زاده در ادامه گفت: نکته بعدی که بر آن متفق القول بودند این بود که افزایش ظرفیت هیچوقت متوقف نشده است. وزارت بهداشت به ویژه در طی این سال‌ها، افزایش ظرفیت را در دستور کار خودش قرار داده است. تمام نمودارها این را تایید می‌کند و این افزایش ظرفیت متناسب با توان آموزشی، حفظ کیفیت آموزشی و نیاز کشور درحال انجام است. بنابراین ما نه تنها به هیچ عنوان مخالف افزایش ظرفیت نیستیم، بلکه افزایش ظرفیت را اعمال کردیم و خواهیم کرد، اما با افزایش بی‌رویه جمعیت پزشکان، بدون توجه به الزامات و زیرساخت‌های لازم مانند اعضای هیات علمی، خوابگاه، کتابخانه، سرانه فیزیکی، وجود آزمایشگاه و سالن تشریح و نسبت تخت در بخش‌های آموزشی، مخالفیم و باید این الزامات وجود داشته باشد تا این کار را انجام دهیم.

رییس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه افزایش پزشک به تنهایی ضامن افزایش دسترسی و تامین سلامت مردم نخواهد بود، گفت: افزایش بی‌رویه پزشک، جامعه پزشکی را هم به سرنوشت سایر رشته‌های وزارت علوم دچار خواهد کرد و تعداد زیاد پزشک بدون اینکه بتوانیم آن‌ها را در سیستم بهداشت و درمانی کشور به طور منطقی به کار بگیریم، منجر به خروج پزشکان بی‌کیفیتی خواهد شد که بر سر سلامت مردم دچار رقابت‌های معیشتی خواهند شد.

رییس زاده گفت: در سمت مقابل هم دوستانی که از حوزه وزارت آموزش عالی و فنی و علوم انسانی بودند مطالبی را مطرح کردند که عمدتا آن مطالب جواب دارد و به ویژه نمودارهایی که در این جلسه ارائه شد و براساس آن تصمیم گرفته شد، به نظر ما دارای اشکالات جدی بود و نمودارهای خامی بودند. در نهایت جناب آقای دکتر عاملی (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) جمع‌بندی بسیار خوبی ارائه کردند و آن این بود که همه ما قبول داریم دسترسی به پزشک به ویژه پزشک متخصص در برخی از مناطق کشور، کمبود دارد. دوم اینکه سیستم توزیع و الزامات توزیع عادلانه را باید فراهم کنیم و سوم اینکه ظرفیت باید متناسب‌سازی شود یعنی ظرفیت متناسب با زیرساخت‌ها و نیازهای کشور باید افزایش پیدا کند.

او افزود: انتظار این است که این جمع‌بندی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به همین شکل مطرح شود و شأن شورای انقلاب فرهنگی در حد سیاستگذاری‌های کلان باقی بماند که شأن بسیار بالایی است. همه موظفیم که به شأن این شورا کمک کنیم و مصوبات این شورا لازم الاجراست، اما به نظرم بحث‌های اجرایی جزیی‌تر را باید به دوستانمان در وزارت بهداشت بسپاریم. وزارت بهداشت هم اعلام آمادگی کرد که مشکل رشته‌های تخصصی را با ایجاد تسهیلات و شرایطی دنبال خواهد کرد که در اسرع وقت این مشکل کمبود متخصص در برخی از مناطق کشور هم حل شود.

رییس سازمان نظام پزشکی گفت: طرحی که دوستان دادند، ۱۰ سال دیگر پزشک عمومی و ۱۴ سال دیگر پزشک متخصص تحویل جامعه خواهد داد، درحالی که ما درحال حاضر بالغ بر ۳۰ هزار پزشک عمومی داریم که اگر زیرساخت‌های لازم برای به کارگیری آن‌ها فراهم شود، ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از این عزیزان می‌توانند در سیستم ارجاع و نظام پزشک خانواده مشغول به کار باشند و پنج هزار نفر از آن‌ها هم اگر شرایط دوره دستیاری هم تسهیل کنیم، وارد دوره دستیاری شوند که می‌تواند از فردای روز، مشکل کمبود پزشک عمومی و حداکثر چهارسال دیگر مشکل کمبود متخصص را حل کند.

رییس زاده در انتها افزود: اما من احساسم این است که به این دلیل که این کار الزاماتی دارد، دوستان نمی‌خواهند به این مطلب فکر کنند. ما عرضمان این است که شما همین داشته‌هایی را که دارید، برای رفع مشکل کمبود اگر می‌توانید به کار بگیرید، بعد از آن به فکر ۸ یا ۱۴ سال آینده باشید. این حرف اصلی ماست که در آنجا مطرح کردیم و امیدوارم آن دوستان و مسئولان بزرگواری که دغدغه کمبود پزشک را دارند، این مطلب را توجه کنند و جواب بدهند که چرا به این مطلب نمی‌خواهد فکر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز