خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت:

میزان جمعیت سالمند در ایران به سرعت در حال افزایش است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۱۴۱

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت با بیان اینکه حجم جمعیت سالمند در ایران به سرعت درحال افزایش است، گفت: در سال ۹۵.۷ میلیون و ۴۶۰ هزار سالمند داشتیم که این رقم امسال به ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار رسیده است.

به گزارش ایلنا به نقل از وبدا، «سید حامد برکاتی»، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص قانون جوانی جمعیت که اخیرا تصویب و ابلاغ شده است، به پیشینه این طرح اشاره و عنوان کرد: از سال ۸۸ و ۸۹ و زمان دولت دهم مشوق‌های جعیتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی وضع شد و بعد از نگرانی که مقام معظم رهبری ابراز کردند در سال ۹۱ به یک مصوبه در شورا تبدیل شد.

وی ادامه داد: حضرت آقا دستور دادند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و به طور مشخص وزیر بهداشت وقت، مصوبه را از طریق مجلس به قانون تبدیل کنند که اقدامات بسیار خوبی در همین راستا و در کمیسیون‌های مربوطه انجام شد اما به قانون تبدیل نشد. در مجالس بعدی هم همین اتفاق رقم خورد و کماکان این وضعیت ادامه داشت.

ضروت ترمیم وضعیت جمعیت کشور

برکاتی تصریح کرد: پس از گذشت چند سال و در افتتاحیه مجلس جدید، نمایندگان که خدمت حضرت آقا رسیدند، مقام معظم رهبری هم گلایه کردند و هم دستور دادند که وضعیت جمعیت کشور مدیریت شود. ایران از سال ۱۳۵۵ تا به امروز که یک جمعیت کاملا جوان با متوسط سن ۲۲ سال بود به یک جمعیت متوسط با سن ۳۲ سال رسیده به این معنا که کشور ما ۱۰ سال پیر شده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت افزود: آینده نگاری سازمان ملل برای سال ۲۰۵۰ میلادی کشورها تصویر می‌کند که در آن ۴ منطقه آمریکای شمالی، اروپای غربی، آسیای جنوب شرقی (ایران) و اقیانوسیه (نیوزیلند) سالمندان بالای ۳۰درصد خواهند داشت که ما در این حوزه با کشورهای غربی تفاوت داریم. حجم تولدها در دهه ۶۰ به طور متوسط حدود ۲میلیون و ۱۰۰ هزار نوزاد بود یعنی یک گروه جمعیتی حدود ۲۲ میلیون نفری که در سال ۱۴۲۰ سالمند خواهند بود.

وی در ادامه با اشاره به ضروت ترمیم وضعیت جمعیت کشور، گفت: حجم جمعیت سالمند ما به سرعت درحال افزایش است. در سال ۹۵.۷ میلیون و ۴۶۰ هزار سالمند داشتیم که این رقم امسال به ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار رسیده است به این معنا که در یک بازه زمانی ۵ساله حدود ۱۶ درصد به آمار سالمندان کشور اضافه شده است.

برکاتی در پایان با بیان اینکه رشد جمعیت کشور کمتر از یک درصد و ۰.۷ بوده و این درحالی است که رشد سالمندان ۳ درصد است، عنوان کرد: این آمار نشان دهنده این موضوع است که رشد سالمندان ۴ برابر رشد جمعیت است. درصورتی که شرایط همین گونه ادامه پیدا کند به جایی خواهیم رسید که نسبت جمعیت مولد یعنی بین ۱۵ تا ۶۵ سال کشورمان نسبت به دوطیف جمعیت دیگر بسیار بسیار کم خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز