خبرگزاری کار ایران

آزاد هستیم اما نه آنقدر که سر مسئولین فریاد بکشیم و مطالبه کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۸۴۹

شهردار تهران گفت: ما آزاد هستیم اما آنقدر آزاد نیستیم که سر مسئولین فریاد بکشیم و مطالبه کنیم. الا رهبر و رئیس جمهور کنونی؛ در گذشته فرصت نداشتیم و مدیریت حذف را مد نظر قرار می دادند تا بتوانند جلسات را دنبال کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایش گرامیداشت روز دانشجو از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در سالن چمران این دانشگاه و با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران, مجتبی ثابتی مشاور وزیر در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در این مراسم گفت: ۶۸ سال پیش اتفاقی در دانشگاه تهران رخ داد که دو جهت داشت یکی سد استبدادی و یکی سد استکباری بود. آنچه ضد استبداد بود قیام علیه حاکمیت وقت بود و ضد استکباری نیز نه گفتن بزرگی به نماینده نظام سلطه برای حضور در ایران بود.

او ادامه داد: این نقطه درخشان تاریخی بود و استمرار آن تا امروز همیشه این رسالت بزرگ را برای ما یادآور شده که اگر این روز را گرامی می‌داریم یادآور حماسه‌ای است که ۶۸ سال پیش خلق شد. بخش دوم آن یادآور مسئولیت‌هایی است که نسبت به راه و تلاش صورت گرفته در جریان مسیر دانشجویی تاکنون داریم.

شهردار تهران با بیان اینکه بعد از انقلاب و به ویژه دهه هشتاد تلاش شد تا جوهره جریان دانشجویی تغییر کند و مسیر دیگری را طی کند، اظهار کرد: بعد از انقلاب در ۱۳ آبان ۵۸ نیز یک اصلاح درونی و یک نه بزرگ بیرونی مقصود بود که رخ داد. وقتی قبل از انقلاب و بعد از آن را مرور می‌کنیم می‌بینیم در ۱۶ آذر مسئولیت‌های بزرگ تاریخی خود را یادآور می‌شویم. با انقلاب وارد یک رقابت جدی بین اسلام و لیبرالیسم با نگاه متفاوت نسبت به انسان شدیم. انسان از نگاه غرب جایگزین خدا است و طبیعت در تسخیر انسان و جامعه در جهت سود حداکثری است. برعکس مختصات در نگاه اسلامی متفاوت است. جایگزین خدا نیست و خلیفه خدا است. تا افق بی نهایت به سمت جامعه مهدوی امکان رشد و تعالی دارد و نوع نگاه به انسان افقی متفاوت از افق غربی را ایجاد می کند و رقابت جدی بین این دو نگاه در جریان است.

شهردار تهران با بیان اینکه به دنبال جهانی شدن هستیم اظهار کرد: جهانی که بر جهان مستضعفان حاکم خواهند شد و نوید قرآنی است. غرب نیز به دنبال جهانی سازی است. به دنبال بلعیدن امکان جهان به محوریت یکپارچه خود است.‌ وقتی از بوش پدر درباره نظم نوین سوال شد گفت دهکده جهانی به کدخدایی آمریکا را پی‌جویی می‌کنیم. پس رقابت در مسیر شدن بین ما و نظام سلطه وجود دارد. او ابزارهای خود را دارد و ما نیز ابزارهای خود را. او به دنبال تهدید ملت ها و نظامی گری است و بنا به دنبال حرکت جمعی و جهانی سازی هستم. او به دنبال ایجاد شرایطی است که از منابع دیگران برای استمرار ناپاک خود استفاده کند.

زاکانی ادامه داد: وقتی صحبت از رقابت می‌کنیم پایانی ندارد. یکی از مولفه‌های قدرت علم است. ما نیز در تعریف حق مبتنی بر علم و دانش مسیر را تسریع کنیم و به نقطه درخشان برسانیم. در گام دوم انقلاب باید عین شعارها و آرمان‌های خود را روی زمین به جامعه بشر نشان دهیم. اگر از آزادی حرف زدیم باید به تمام آنرا معنا کنیم و نمونه آنرا در جامعه نشان دهیم. ما استقلال سیاسی داریم اما استقلال فرهنگی و اقتصادی نداریم و از آن آسیب می خوریم.

او ادامه داد: ما آزاد هستیم اما آنقدر آزاد نیستیم که سر مسئولین فریاد بکشیم و مطالبه کنیم. الا رهبر و رئیس جمهور کنونی؛ در گذشته فرصت نداشتیم و مدیریت حذف را مد نظر قرار می‌دادند تا بتوانند جلسات را دنبال کنند. در یکی از جلسات دانشجوی بحث این بود کسانی بیایند که حرف‌های گزنده نزنند و رهبر انقلاب در پایان اعتراض کردند آنها راه خیرخواهی را به حذف بخشی از جامعه می دانستند  اما آزادی به این معنی هست که همه بت‌واند حرف خود را بزنند. موضوع عدالت و معنویت جدی است و باید با همه وجود در برابر پلشتی‌ها بایستیم و در برابر آن قیام کنیم.

شهردار تهران گفت: نکته بعد پیشرفت است. جامعه‌ای که پیشرفته نباشد در درون خود اقتضائات سقوط را فراهم می‌کند. باید تلاش کنیم به سمت جلو حرکت کنیم. پیام انقلاب اگر مورد توجه جهانی قرار گرفت ادامه این مسیر با الگوسازی میسر خواهد شد.

او با اشاره به روز دانشجو گفت: ۱۶ آذر باید پیام ویژه داشته باشد و در شرایطی که امروز در جهان داریم نیازمند مبارزه با فقر و فساد هستیم. مکلف به خدمت شایسته و نوکری مردم هستیم و حتما مسئولین و دانشجویان رسالت‌های جدی دارند و باید از مسئولین مطالبه کنند. ما در قبال کشور مسئول هستیم که آنرا به سمت ساخت و آبادانی مادی و معنوی ببریم و در این راه  نیاز به انسجام، امید و روشن بینی نسبت به آینده داریم.

شهردار تهران گفت: همچنین در عرصه خارج وظیفه داریم یار مظلومان باشیم. مکلفیم که یک صدا را از داخل دشمنان بیشتر نشنوند و احقاق حق خود را در خارج داشته باشیم. باید بتوانیم بین ظرفیت دولت های مختلف جبهه سازی کنیم. حرف خود را با صداقت و بدون اینکه پای ما در مقابل بیگانگان بلرزد بزنیم‌ و حرف ها را منطقی، خوب و دقیق بزنیم و دچار سستی نشویم.

او تاکید کرد: جریان دانشجویی در میسر شدن انقلاب اسلامی مسئولیت دارد و به صورت بالفعل می تواند در مسیر انقلاب اسلامی در داخل و خارج قرار گیرد.

شهردار تهران در ادامه صحبت های خود با اشاره به فیلم منتشر شده در فضای مجازی درباره برخورد نیروهای پسماند با یکی از نیروهای جمع آوری زباله گفت: این فیلم ربطی به دوره اخیر نداشت. مربوط به ۶ ماه پیش و در منطقه ۱۲ است و ربطی به الان ندارد. اما هر اتفاقی رخ دهد بد است و امروز بدتر است و نباید اینگونه باشد. اما این حکایت از یک بیماری و زخمی دارد که هرچند وقت سرباز می کند و باید التیام یابد.

زاکانی گفت: مسائل اجتماعی شهر موضوع ساده ای نیست و در شهری زندگی می کنید که ۲۱ هزار معتاد متجاهر دارد. در دوره قبل نگاهی بود که می گفت اینها صاحب زیستی هستند و مزاحم آنها نشوید و زیست آنها را به هم نزنید. این در مخالفت با کرامت انسانی است .در این دوره شهرداری قبول کرده به مسأله  فرهنگی و اجتماعی ورود کند و آسیب های اجتماعی را بپذیرد.

او ادامه داد: جمع کردن معتاد متجاهر در کسری از دقیقه شدنی است اما حداقل باید شش هفت سال به پای آن بنشینید. اما در شهر  دچار یک سیکل معیوب هستیم و نیازمند حضور آگاهانه و دقیق داریم و دانشگاه در این زمینه باید حضور داشته باشد و باید امکانی را فراهم کند که به آن تکیه کنیم و از دانشگاه الهام بگیریم.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به مسأله شفافیت گفت: تلاش میکنیم شفافیت را در حد مطلوب و خوبی داشته باشیم.تا سه ماه پیش شهرداری در تنش مالی به مدت دو سال و نیم به سر می برد چرا که هم از تورم نیروی انسانی در رنج است و هم ریخت و پاش های متعددی در آن وجود داشت. ما شفافیت ایجاد کردیم و توانستیم حقوق را پرداخت کنیم. به من در روزهای اول اعلام کردم به دو هزار و پانصد میلیارد تومان برای پرداختن حقوق نیاز داریم و اکنون تنها ۱۲۳ میلیارد تومان داریم. آنها گفتند معجزه شده ما گفتیم نه، تنها با شفافیت توانستیم حقوق را تامین کنیم.

او در ادامه گفت: به شدت دنبال این هستیم که به صورت نوین تحولی در روح و کالبد شهر داشته باشیم و بتوانیم هویتی به شهر دهیم که روح افزا باشد و تحول روحی را در شهر ایجاد کند و ۴ راهبرد را انتخاب کردیم. اول اینکه تعریف درست از آینده داشته باشیم. دوم اجماع بین مردم ومسئولین برای این تحول ایجاد کنیم. سوم با حضور مردم این تحول را رقم بزنیم و در راهبرد چهارم با فناوری و هوشمندسازی این تحول را ایجاد کنیم.

او تاکید کرد: صورت کنونی شهر زیبنده شهروندان تهرانی و جمهوری اسلامی نیست و باید دست به دست هم تحول را بتوانیم ایجاد کنیم.

زاکانی گفت: به دنبال این هستیم که در یک مسیر ده ساله و در دوازده سرفصل شهر پیشرفته در ابعاد مختلف که انسان ها در آن آسایش و آرامش داشته باشیم پیش ببریم. اما این کار سختی است چرا که نان خیلی ها در زدن آدم ها است و هنوز هیچ کاری نکرده ما را می زنند. ما نه وقت و حوصله داریم که خودمان را درگیر آنها کنیم.ما کار خودمان را می کنیم البته پاسخگو هستیم. پاسخگوی سوالات دقیق نه آنهایی که از سر قضاوت نادرست و کینه ورزی مطرح می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز