خبرگزاری کار ایران

معاونت پرستاری وزارت بهداشت:

بسته حمایتی وزارت بهداشت برای جذب پرستارانی که در دوران کرونا خدمت کردند/ تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری با ضریب ۳ در دست پیگیری

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۲۲۲

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: نسبت تخت به پرستار حرفه ای و غیرحرفه ای، باید دو پرستار به یک تخت باشد، اما نصف این موضوع محقق شده است و میانگین کشوری شاید ۹ دهم و برخی مناطق کمتر از این باشد. در برخی از مناطق این رقم به ۰.۴ و ۰.۵ هم می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «عباس عبادی»، معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی، در نشست خبری این وزارتخانه به مناسب هفته پرستار گفت: امیدواریم در دولت جدید مشارکت مردم را در حوزه سلامت، تصمیم گیری های این حوزه و احقاق حقوقشان را بیشتر داشته باشیم و این مساله می‌تواند باعث بهبود شاخص های سلامت شود.

او افزود: همکاران پرستارانمان با توجه به آموزشهایی به عنوان کارشناس ارشد و دکترای پرستاری می‌بینند، این امکان برایشان میسر است که نقش آفرینی بیشتری در حوزه سلامت داشته باشند. نقدی که به ما وارد است، این است که بخشی از توانایی های آن ها را در بیمارستان محدود می‌کنیم، درحالی که باید در بخش پیشگیری و توان بخشی مشارکت بیشتری داشته باشند، اینگونه از بستری های مجدد نیز پیشگیری خواهد شد. در دو دهه آینده با پیری جمعیت مواجه خواهیم شد، که با توسعه نقش پرستاری می‌توان با این چالش مقابله کرد و بخش های دیگر پرستاری را همراه با مشارکت مردم در دو دهه آینده فعال کرد.

عبادی درارتباط با عدم شناسایی عده ای از پرستاران که درگذشته براثر کرونا در گذشته اند، به عنوان شهید، گفت: آمار قطعی که در کمیسیون سه نفره وزارت خانه تعیین شده این است که ۶۶ نفر پرونده شهادتشان بسته شده است، منتها تعدادی از همکارانی که در دوران کرونا مرحوم میشوند، فرایندی برایشان پیش بینی شده است که پرونده شان به کمیته سه نفره ارجاع داده شود. از آغاز تشکیل پرونده تا قطعی شدن آن، پروسه مشخص شده ای طول می‌کشد. البته این فرایند طولانی است و به آن انتقاد وارد است.

او افزود: نسبت تخت به پرستار حرفه ای و غیرحرفه ای، باید دو پرستار به یک تخت باشد، اما نصف این موضوع محقق شده است و میانگین کشوری شاید ۹ دهم و برخی مناطق کمتر از این باشد. در برخی از مناطق این رقم به ۰.۴ و ۰.۵ هم میرسد.

عبادی گفت: اگر همه کارکنان حوزه سلامت با رابطه های استخدامی متفاوت را بتوانیم تبدیل وضعیت کنیم بازهم با استانداردهای تعداد پرستار تفاوت وجود دارد ، در بسته حمایتی وزارت بهداشت که شش بند داشت، یکی از بندهای آن این بود که همه همکارانی که در دوران کرونا کنار مردم بودند، تبدیل وضعیت انجام شوند.

او افزود: سازمان های خارج از وزارت بهداشت منابع قانونی برگزاری آزمون استخدامی و مجوزهای سالانه آن ها را از قبل از حضور بنده در معاونت، به شکل جد پیگیری کردند و سازمان نظام پرستاری همیشه با ما همراه بوده است. امروز هم در مجلس هم درارتباط با قانون تعرفه گذاری حضور داریم. در خصوص این موضوع مکررا جلساتی داشتیم و امیدواریم به زبانی مشترک در این زمینه برسیم. مسئولان خارج از وزارت بهداشت توجه داشته باشند که بی توجهی به حوزه سلامت بی توجهی به سلامت خودشان و خانواده های افراد است. حوزه سلامت چیزی نیست که خانواده ای از آن بخواهد صرف نظر کنند.

عبادی گفت: خواهش من توجه خاص همکاران خارج از وزارت خانه به این مساله است و مساله نظام سلامت جزو حقوق شهروندی نیز هست. امیدواریم به درکی مشترک برسیم و حوزه سلامت را مانند سایر حوزه ها ندانیم.

او افزود: موضوعاتی که پیگیری می‌کنیم، تعرفه گذاری فوق العاده خاص با ضریب ۳ است، بحث دیگر تغییر وضعیت پرستاران است. ما باید همت کنیم که اقناع و زبان مشترک در وزارتخانه ایجاد کنیم که این اتفاق افتاده است. منتها در جایی که به هرحال امضا آخر انجام می‌شود، امیدواریم مدل رفتاری شان به گونه ای باشد که پرستاران احساس نکنند قدرنشناسی صورت گرفته است و از ظرفیت و  پتانسیل های افراد استفاده شود. ما ظرفیتهایی در پرستار ایرانی داریم که از بخش زیادی از آن استفاده نمی‌شود.

عبادی گفت: جلسات متعدد با کمیسیون بهداشت و درمان داشته ایم. از شورای عالی بیمه، سازمان استخدام کشوری و نظام پرستاری و وزارت بهداشت، در جلسه حضور داشتند اما سازمان برنامه و بودجه حضور نداشت. همکاران استخدام کشوری هم بحث موانع قانونی تبدیل وضعیت را مطرح کردند. خلاصه مذاکرات توسط مسئول جلسه، به معاونت اول ریاست جمهوری می‌رسد و امیدواریم قبل از روز پرستار ، دستور اجرای نظام خاص را بگیریم.

او افزود: مدل تدوین بودجه امسال با مدل‌های قبلی متفاوت است و باز توزیع بودجه در خود وزارتخانه صورت خواهد گرفت. تعرفه گذاری هم در قالب همین شکل از تقسیم بودجه، اتفاق خواهد افتاد.

او درپاسخ به این سوال که چرا پرستاران باردار برخلاف قانون در بخش‌های کرونا به کار گرفته می‌شوند، گفت : همکاران باردار قانونا در بخش های کووید نباید به کار گرفته شوند، بنابراین هر موردی که مستند باشد، باید ارائه شود و قابلیت پیگیرد دارد که باید حتما با آن برخورد شود.

عبادی درارتباط با خدمات روانشناسی و رفاهی برای پرستاران گفت: سال ۹۳ مطالعه ای انجام شد و هموطنانی که نیاز به خدمات روانشناسی داشتند، ۲۳ درصد بودند، یک سال بعد پژوهش ها نشان داد که این عدد افزایش یافته و به ۲۹ درصد رسیده است. نتایج پژوهش نشان داد که نیاز کادر درمان ۷ تا ۸ از نیاز جامعه به خدمات روانشناسی بیشتر است. این نشان از سختی حوزه درمان دارد که نیازمند خدمات بیشتری هستند و نشان می‌دهد همکاران ما تحت فشار هستند. در نیمه اول امسال مطالعه ای انجام شد که همکاران غربالگری و به سه دسته تقسیم شدند، اول عدم نیاز به خدمات روانشناسی، دوم نیاز به خدمات فوری روانشناسی و سوم افرادی که آموزش های از قبل آماده شده ای باید به آن‌ها ارائه شود. خواهش می‌کنم سایر بخش ها در تحقق این اقدامات رفاهی و روان درمانی همراه باشند. انتظار داریم حوزه گردشگری هم توجه خاصی به پرستاران داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز