خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

با تداومِ عملکرد فعلی مدیریت شهری، اتفاق خاصی در پایتخت نمی‌افتد/ شورا و شهرداری به روزمرگی افتاده‌اند/ انتصاب افراد کم‌تجربه، بیت‌المال را ضایع می‌کند/ شهر نباید فدای نگاه سیاسی شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۹۶۸

عضو دوره چهارم شورای شهر تهران درباره انتصابات در شهرداری گفت: برخی افراد کم تجربه می‌آیند و بیت المال را جور دیگری ضایع می‌کنند. شاید در جهت منافع خودشان نباشد، اما تصمیمات ناشیانه که به دلیل نداشتن تجربه گرفته می‌شود به گونه دیگری هزینه به شهر وارد می‌کند.

«ابولفضل قناعتی» عضو دوره چهارم شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی درباره عملکرد مدیریت شهری دوره ششم گفت: اینکه بخواهیم در این چند ماه درباره شورای شهر و شهرداری فعلی اظهار نظر کنیم کمی زود است، چرا که جابجایی‌ها مطرح است، اما اگر با همین روند که الان در شهر می‌بینیم حرکت کنند به نظر من اتفاق خاصی نمی‌افتد. 

مدیریت شهری به روزمرگی افتاده است

او ادامه داد: از جریان حاکم در شورا و شهرداری با توجه به اینکه سابقه حضور در مدیریت شهری را داشته‌اند و انتظار می‌رفت، بیشتر فعالیت و تلاش و پشتکار را داشته باشد، اما به نظر می‌رسد به روزمرگی افتاده است. 

قناعتی گفت: در شهری که متوسط دو هزار و ۷۰۰ میلیارد در ماه برای حقوق و نگهداشت خرج می‌شود، انتظار این است که شاهد فعالیت‌های بهتر و ریشه‌ای‌تری در شهر باشیم. 

عضو دوره چهارم شورای شهر تهران اضافه کرد: اگر برنامه‌ای برای سال ۱۴۰۱ دارند، امیدواریم از الان بنای کار را بگذارند که این اتفاق بیفتد. اگر مانند شورای پنجم تنها بخواهند رفت و روب و نگهداشت شهر را انجام دهند، این هزینه‌ها توجیه اقتصادی برای شهر ندارد. سرمایه‌ای که در شهر هزینه می‌شود باید به گونه‌ای باشد که شاهد تحول در حوزه‌های مختلف باشیم. 

قناعتی با اشاره به وضعیت حوزه حمل و نقل گفت: در توسعه حمل و نقل عمومی اتفاقی نیفتاده است و به ویژه در بخش اتوبوس هنوز افزایشی در این ناوگان نداشتیم و اتوبوس‌های دوره‌های گذشته استفاده می‌شود. 

او ادامه داد: ما از یک طرف توصیه می‌کنیم که جمعیت کشور بیشتر شود، اما از آن طرف اگر به زیرساخت‌ها توجه نکنیم در آینده با مشکل روبرو می‌شویم. 

عضو اسبق شورای شهر تهران گفت: الان سرفاصله حرکت مترو و اتوبوس‌ها رضایت‌بخش نیست. در توسعه فضای سبز، فضای ورزشی و خدمات شهری فرایندها مناسب نیست. با وزش باد و باران در برخی از مناطق شاهدیم که هنوز هم برگ‌های ریخته شده روی زمین و کوچه‌ها انبار شده و شهرداری آن را جمع نکرده است. جمع‌آوری برگ‌ها برای پیمانکاری که از شهرداری حقوق می‌گیرند کاری ندارد و این کثیف بودن شهر زیبنده پایتخت نیست. 

وضعیت نظافت شهر  با مشکل روبرو شده است

او با بیان اینکه این مسائل حداقل کاری است که باید توسط شهرداری و شورا پیگیری شود، گفت: این حداقل فعالیت شهرداری و شورا است و خیلی از خیابان‌ها نسبت به گذشته تمیزی و پاکی خود را ندارند و بدتر هم شده است. من وابسته به همین جریان هستم، اما نمی‌توانم کتمان کنم که نظافت شهر با مشکلاتی روبرو شده است. شورا و شهرداری باید جدی‌تر به مساله ورود کنند. اینها حداقل روش‌های نگه داشت شهر است که الان در همین هم مانده‌ایم و شهر در دوره انتقال مدیریت با مشکل روبرو شده است. 

شورای ششمی‌ها با شعار و ایده آمدند و مردم به آنها اعتماد کردند

قناعتی با اشاره به انتظاراتی که از شورای اصولگرا می‌رود، اضافه کرد: انتظار ما به جز اینکه روش‌های جاری باید به نحو مطلوب‌تر مدیریت شود، این است که اتفاقات دیگری نیز در شهر رقم بزنیم، چرا که با شعار و ایده آمده‌اند و مردم به جریان اصولگرایی اعتماد کردند و باید در توسعه فعالیت‌هایی که شهر تهران در آن عقب ماندگی دارد، کار کنیم. زمان در حال سپری شدن است و هزینه‌ها به شهر تحمیل می‌شود. 

عضو دوره چهارم شورای شهر تهران ادامه داد: شهر تهران ۷۰ هزار میلیارد بدهی دارد که سال به سال به رقم آن اضافه می‌شود. انتظار مردم این است که اگر بدهی به شهر تحمیل می‌شود، از آن طرف آورده‌ای هم داشته باشد و نمود آن را در حمل و نقل، فضای سبز، ورزش و غیره ببینند. اینها مواردی است که باید برای آن چاره‌‌اندیشی کنند، چرا که اگر این اتفاق نیفتد اعتماد مردم به این جریان از بین می‌رود. 

قناعتی در پاسخ به این سوال که شهرداری در دوره جدید سیاستی در پیش گرفته است و به مساله آسیب‌های اجتماعی به صورت جدی ورود کرده، در حالی که در حوزه حمل و نقل شهر با مشکلات عدیده‌ای روبرو است اظهار کرد: شورای شهر باید نیازهای شهر را با توجه به حداکثر نیازهایی که در شهر احصا می‌شود، اولویت‌بندی کند. 

او ادامه داد: اگر اکثر جمعیت شهر مطالبه‌ای دارد، باید برنامه‌ها با اولویت نیاز اکثریت مردم تدوین شود. رسیدگی به معضلات اجتماعی نیز یکی از کارهایی است که باید دنبال شود، اما شکل پلیسی نداشته باشد. بارها و بارها کارهایی به صورت نمایشی توسط مدیران قبلی و کنونی انجام شده، اما اتفاقی رخ نداده و دلیلش نیز این است که جمع‌آوری معتادان یک مدیریت یکپارچه می‌خواهد و سایر سازمان‌ها و نهادها نیز باید کنار هم قرار گیرند. 

اقدام در حوزه آسیب‌ها بدون همکاری سایر دستگاه‌ها باعث هدر رفت منابع شهر می‌شود

قناعتی با بیان اینکه اقدامات شهرداری به تنهایی و بدون هماهنگی سایر دستگاه‌ها باعث هدر رفت منابع شهر می‌شود، گفت: اگر شهرداری وظیفه خود را انجام دهد و سایر دستگاه‌ها کمک نکنند هزینه بی‌جایی است که در شهر انجام شده و پول شهر هدر می‌رود. اولویت را باید براساس نیاز اکثریت احصا کنند و تصمیم بگیرند. در کنار آن به مساله آسیب‌های اجتماعی نیز بپردازند. باید گزارش دهند که جمع‌آوری معتادان چگونه انجام شده و حضور دیگر دستگاه‌ها در این پازل چه بوده و چه اتفاقی رخ داده است. 

عضو دوره چهارم شورای شهر افزود: اگر شهرداری بخواهد حرکاتی اینچنینی داشته باشد و به اولویت‌ها توجه نکند و پول‌های شهر هزینه شود و خروجی نداشته باشند باز هم خسرانی به اقتصاد شهر وارد می‌شود. 

افراد کم‌تجربه، بیت‌المال را با تصمیمات ناشیانه ضایع می‌کنند

قناعتی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتصابات شهرداری گفت: به دنبال افراد سالم هستند. فضای شهرداری به گونه‌ای است که ارتباط با پول و اقتصاد زیاد است و افراد سالمی را انتخاب کردند اما نباید از افراد باتجربه نیز فاصله بگیرند. 

او ادامه داد: برخی افراد کم تجربه می‌آیند و بیت المال را جور دیگری ضایع می‌کنند. شاید در جهت منافع خودشان نباشد اما تصمیمات ناشیانه که به دلیل نداشتن تجربه گرفته می‌شود به گونه دیگری هزینه به شهر وارد می‌کند. 

قناعتی با تاکید بر اینکه در انتصابات باید افراد سالم و باتجربه نیز در کنار این افراد در نظر گرفته شود، گفت: تصمیمات ناگهانی و اینچنینی و جابجایی همه افراد که باعث شود افرادی که تجربه اداره شهر را ندارند روی کار بیایند هزینه‌هایی را در پی دارد که شهر را به شکل دیگری با مشکلات روبرو می‌کند. 

تصمیمات غلطی را با انتخاب افراد کم تجربه در اداره شهر شاهدیم

عضو دوره چهارم شورای شهر افزود: به نظر می‌رسد، تصمیمات غلطی گرفته‌اند که به صورت یکنواخت عده‌ای افراد کم تجربه را در برخی حوزه‌ها به کار می‌گیرند در حالی که باید افراد با تجربه متدین را نیز با خود داشته باشند. نمی‌توان گفت همه کسانی که قبلا در شهرداری بودند مشکل دار بودند، افراد سالم و مدیر در شهرداری نیز بوده‌اند. 

او با تاکید بر اینکه نباید نگاه جریانی داشت و شهر نباید فدای نگاه سیاسی شود، گفت: شهر باید دست افراد متخصص و با تجربه باشد که می‌تواند از جریان اصولگرا یا اصلاح طلب باشد. اگر با این نگاه کار را پیش ببرند می‌توانند توفیقات خوبی داشته باشند. اما اگر بخواهند سیاسی به شهر نگاه کنند و یکجانبه گرایانه به مساله ورود کنند، همان مشکلاتی که در شورای پنجم رخ داد در شورای ششم به شکل دیگری اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز