خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر کشور:

شهرداری‌ها برای اجرای پروژه‌های شهری و تقویت زیرساختها به اعتبارات دولتی امید نبندند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۷۲۱

​معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به پیگیری های مستمر برای افزایش اختصاص کمک ها و منابع دولتی به شهرداری ها، گفت: راهبرد اصلی وزارت کشور برای توسعه مدیریت شهری و روستایی، برنامه‌ریزی بر مبنای ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در شهرها و روستاها و کاهش اتکا به منابع دولتی با مشارکت مردم و بخش خصوصی است.

به گزارش ایلنا، مهدی جمالی نژاد که در نشست شهرداران استان خوزستان سخن می گفت، تصریح کرد: با توجه به محدودیتهای مالی دولت، شهرداری‌ها برای افزایش خدمت رسانی و اجرای پروژه‌های شهری و تقویت زیرساختها به اعتبارات دولتی امید نبندند و در کنار درآمدهایی که دارند و منابعی که باید تولید کنند از اعتبارات دولت هم استفاده نمایند.

وی ادامه داد: در وضعیت کنونی کشور باید به دنبال آن باشیم که اتکاء اقتصاد کشور به نفت را کاهش دهیم و شهرداری به عنوان یک نهاد مستقل و غیردولتی باید به خودش متکی باشد و با استفاده از ظرفیت موجود شهر را اداره کند. باید اعتقاد داشته باشیم که با ظرفیت و استفاده از توان خودمان می‌توانیم زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه شویم و این باور باید در شهرداریها و شوراها با جدیت تقویت شود و وزارت کشور تلاش می کند در این موارد همکاری و همراهی لازم با مدیریت شهری را به عمل آورد.

 رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه با پیگیری های مستمری که در دولت و مجلس صورت گرفت، لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها و دهیاری ها در حال نهایی شدن است و همچنین سهم شهرداری ها و دهیاری ها از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده هم افزایش یافت، تصریح کرد: شهرداری ها باید خودکفا باشند، لذا تهیه برنامه ها و طرح های مشخصی برای چگونگی رسیدن به خودکفایی شهرداری ها بر اساس ظرفیت ها و مزیت های نسبی و رقابتی و متناسب با موقعیت شهرها باید در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

جمالی نژاد همچنین با بیان اینکه می بایست از تمامی ظرفیت های شهرداری ها و دهیاری ها برای توسعه امور شهر و روستا استفاده شود و فراهم نمودن تمهیدات لازم برای مشارکت قوی این نهادها در دستور کار وزارت کشور است، ارتقاء و تقویت هویت اسلامی – ایرانی شهرها بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، اداره شهرها بر اساس محله محوری با رویکرد تقویت هویت محله و بهره گیری از توانمندی های اندیشمندان و نخبگان و کارشناستان برای بررسی موضوعات شهری از طریق تشکیل هیات های اندیشه ورز را از جمله اوولیتهای وزارت کشور در حوزه مدیریت شهری عنوان نمود.

وی همچنین خواستار نظارت دقیق بر نحوه هزینه‌کرد منابع مالی و اعتبارات شهرداری ها، اختصاص کامل اعتبارات به پروژه های تعریف شده، توجه به پرداخت به موقع حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری، ارتباط نزدیک شهرداران و مسوولان شهرداری با مردم با هدف افزایش اعتماد سازی و پاسخ های منطقی به مطالبات مردمی و پرهیز از دادن وعده هایی که تحقق آنها سخت و محال است و تلاش برای جذب موثر بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد و سرمایه گذاران در برنامه های مدیریت شهری شد.

جمالی نژاد همچنین گفت: حوزه های فرهنگی و اجتماعی در سال های اخیر در برخی شهرداری های شهرهای بزرگ و کلانشهرها متحول شده ولی این حوزه همچنان نیازمند برنامه ریزی های دقیقی برای بهره گیری از تمامی ظرفیتهای موجود و مشارکت موثر فعالان این عرصه ها و ارایه آموزش های موثر مردمی با هدف افزایش آگاهی شهروندان می باشد و در سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در تلاشیم زمینه تقویت شهرداریها در این موضوعات را فراهم نماییم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین از برنامه های این وزاتخانه برای تامین نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل شهری، تامین تجهیزات موردنیاز آتش نشانی ها، ارتقای فعالیت های مدیریت پسماند بویژه در استان های ساحلی شمالی و جنوبی کشور و ارایه قیر به شهرداری ها خبر داد.

 وی همچنین افزود: برطرف نمودن مشکلات مرتبط با تامین آب و ساماندهی مسایل مربوط به آب و فاضلاب شهرهای استان خوزستان و بررسی طرح ها و برنامه های این موارد در همکاری با سایر دستگاه های اجرایی در اولویت وزارت کشور قرار دارد.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، جمالی نژاد همچنین خواستار تسریع مسئولان مدیریت شهری و استانداری خوزستان در ارسال فهرست کارکنان شهرداری های این استان برای تبدیل وضعیت نیروهایی قرارداد کار معین به سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز