خبرگزاری کار ایران

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی:

بازنگری سرفصل دروس متناسب با نیاز صنایع/ ما باید دانشجویان را به حوزه‌ای ببریم که صنعت را بفهمند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۱۸۸

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی درباره کسب و کار دانشجویان متناسب با رشته تحصیلی بیان کرد: آموزش طوری جهت داده شود تا فارغ التحصیلان ما بتوانند در صنعت به معنای عام و کسب و کار نقش آفرینی کند.

«جواد علمایی» معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو خبرنگار ایلنا، درباره تطبیق رشته‌های دانشگاهی با نیاز جامعه اظهارداشت: در واقع اصل این طرح در دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده است و در دانشگاه‌های دولتی هم به تبع این کاری که ما کرده‌ایم اقداماتی داشته‌اند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ما در چارت تشکیلاتی دانشگاه آزاد معاونت فناوری و نوآوری تاسیس کردیم و الان می‌بینیم که وزارت علوم هم پس از گذشت سه سال از این طرح، درخواست دادند که معاون فناوری و نوآوری داشته باشند که مورد موافقت از سوی سازمان اداری و استخدامی قرار گرفت.

علمایی در پاسخ به این سوال که یعنی وزارت علوم ایده معاونت فناوری و نوآوری را از دانشگاه آزاد گرفته است؟ گفت: به هر حال اینکه افراد اقدام خوبی را از دیگران یاد بگیرند ضرری ندارد. در خیلی موارد هم ممکن است که وزارت علوم شروع کننده کاری باشد و ما هم استفاده کنیم.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حدود سه سال است که تشکیلات دانشگاه توسط دکتر طهرانچی به گونه‌ای تنظیم شده تا ماموریت ما در وهله اول حل مسائل کشور و در وهله بعدی برای رسیدن به آموزش‌های هدفدار باشد. آموزش صرفا برای آموزش نباشد، آموزش طوری جهت داده شود که فارغ التحصیلان ما بتوانند در صنعت به معنای عام و کسب و کار نقش آفرینی کند. ما برای این کار مدارس عالی مهارتی تاسیس کردیم.

وی درباره جزییات مدرسه مهارت دانشگاه آزاد گفت: قبلا یک دانشجویی به کلاس درس می‌رفت و یک سری دروس را به عنوان مثال در حوزه حقوق می‌خواند ولی الان در مدرسه مهارت یک سری مهارت دیگر هم می‌آموزد و تمام کارها را هم دانشجویان انجام می‌دهند یا دانشجویان خودشان وکیل می‌شوند.

علمایی درباره خروجی این طرح‌ها گفت: این طرح را تازه سه سال است که شروع کردیم و مدت زمان فارغ التحصیلی هر دانشجو هم چهار سال است. ما برای این اقدام با صنایع کشور صحبت کردیم و بسیاری از دانشگاه‌های ما تحت عنوان طرح پویش در صنایع مشغول به کار هستند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال دانشجویی که در رشته متالورژی است در برخی کارخانه‌جات کار می‌کند، به این صورت که هم شهریه‌اش را آن‌ها می‌دهند و هم تضمین می‌کنند که بعد از فارغ التحصیلی در همان جا مشغول به کار شوند. ما این کار را در شهرهای مختلف مانند تهران، اصفهان و کرمان انجام داده‌ایم.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجو داریم، نمی‌توان گفت همه اینها را مشغول می‌کنیم. در هر حال این جرقه زده شده و دانشجویان را با این رویه آشنا می‌کنیم که دانشجو پشت میز نشینی را یاد نگیرد و از همان اول با رنگ و بوی صنعت آمیخته شود تا با اتمام تحصیلش راحت جذب صنعت شود.

علمایی در پاسخ به این سوال که طبق گفته رییس دانشگاه علامه طباطبایی آمار دانشجویانی در رشته‌های مهندسی کاهش یافته است. آیا کاهش تمایل به رشته مهندسی در دانشگاه آزاد میان دانشجویان هم وجود داشته است؟ گفت: بله، ما این مساله را در دانشگاه آزاد اسلامی به تبع کل کشور داریم زیرا مردم دیگر حاضر نیستند صرفا آموزش ببینند و آموزشی که منجر به کار شود را ترجیح می‌دهند.

وی توضیح داد: به خاطر همین در گروه پزشکی و پیرا پزشکی شاهد شرکت دانشجویان به میزان چندین برابر ظرفیت هستیم، زیرا می‌دانند اگر پرستار، ماما و پزشک شوند در آینده مشغول به کار خواهند شد و اگر هم مشغول به کار نشدند، مهاجرت می‌کنند. اما در مهندسی ظرفیت کشور یک مقدار اشباع شد از سوی دیگر هم مهندسان ما مهندسان کاری نیستند.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا این ایراد دانشگاه‌ها است که دانشجویان مهندسی را کاری بار نمی‌آورد؟ گفت: بله ایراد دانشگاه‌ها ست که ما برای رفع این ایراد طرح و برنامه‌هایمان را اجرایی کردیم.

علمایی خاطر نشان کرد: در همین راستا ما موضوعات و سرفصل‌های دروس را بازنویسی می‌کنیم. تا جایی که وزارت علوم به ما اجازه تغییر دهد، تغییرات را اعمال خواهیم کرد، آنهم با ماموریت اینکه دانشجو بتواند حوزه اشتغال خود را بشناسد. مدرسه مهارتی ما نیز همین هدف را دارد؛ ما باید دانشجویان را به حوزه‌ای ببریم که بتوانند صنعت را بفهمند.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان اظهار داشت: این مثال را در نظر بگیرید که وقتی دانشجو درسش را تمام می‌کند یک کانال آبی میان دانشجو و صنعت وجود دارد که باید پر شود. ما باید بتوانیم این کانال را پر کنیم یعنی به محض اینکه درس دانشجو تمام شد باید جذب صنعت شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز