خبرگزاری کار ایران

پرستار بیمارستان مسیح دانشوری:

بیماران تنفسی خودسرانه داروی خواب‌آور مصرف نکنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۱۶۲

پرستار بیمارستان مسیح دانشوری با تشریح علل بروز بیماری‌های تنفسی، راهکار پیشگیری از این بیماری‌ها را معرفی و عنوان کرد: بیماران تنفسی که دچار اختلال خواب هستند، بدون دستور پزشک از داروهای خواب آور استفاده نکنند.

به گزارش ایلنا به نقل از سازمان نظام پرستاری،«فاطمه بهرام‌بیگی» درباره راهکارهای مراقبت از بروز بیماری‌های تنفسی اظهار داشت: در مواجهه با بیماری‌های تنفسی، هدف اول پیشگیری از ابتلا به بیماری است؛ مطمئن‌ترین راه برای پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌های تنفسی، انجام واکسیناسیون است.

راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی

وی ادامه داد: بیماری‌های تنفسی انواع مختلفی دارند. می‌توان با تزریق واکسن کرونا و واکسن آنفلوآنز تا حد زیادی از بروز این بیماری‌های تنفسی پیشگیری کرد. تزریق واکسن «پنوموکوک» نیز به برخی از افراد توصیه می‌شود؛ این واکسن برای گروه‌های حساس و در معرض خطر با تجویز پزشک قابل استفاده است.

وی افزود: بیماری سیاه‌سرفه نیز از دیگر بیماری‌های تنفسی است که با انجام واکسیناسیون قابل پیشگیری کردن است.

نقش دخانیات در بروز بیماری‌های تنفسی

وی ادامه داد: علاوه بر انجام واکسیناسیون، یکی از راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های تنفسی، اصلاح سبک زندگی است. یکی از مهمترین توصیه‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی، ترک کردن دخانیات است.

بهرام بیگی تأکید کرد: علاوه بر کسانی که خودشان مصرف‌کننده دخانیات (شامل سیگار، پیپ، قلیان و ...) هستند، افرادی که در معرض دود ناشی از این دخانیات قرار می‌گیرند نیز خطر ابتلا به برخی بیماری‌های تنفسی را دارند. در این راستا توصیه می‌شود افرادی که در خانواده و اطرافیان خود فرد سیگاری دارند نیز از قرار گرفتن در معرض دود سیگار و سایر مواد دخانی، بپرهیزند.

وی گفت: یکی دیگر از علل ابتلا به بیماری‌های تنفسی، قرار گرفتن در معرض بخار مواد شیمیایی است. در این راستا توصیه می‌شود افراد شاغل در این محیط‌ها، نکات ایمنی مربوطه را رعایت و از تجهیزات مورد نیاز برای مراقبت از خود در برابر بخارهای شیمیایی استفاده کنند.

بهرام بیگی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهمی که این روزها نیز با آن مواجه هستیم، وجود گرد و غبارهای صنعتی در هوا است. اگر فردی جزو گروه‌های پرخطر است در روزهایی که آلودگی هوا اعلام می‌شود بهتر است از منزل خارج نشود.

پرستار بیمارستان مسیح دانشوری گفت: در برخی مناطق از سوخت‌های بیولوژیک مانند چوب، فضولات و ... برای گرما و پخت و پز استفاده می‌کنند که توصیه می‌شود از سوزاندن این موارد پرهیز کنند.

احتمال بروز اختلالات خواب در بیماران تنفسی

وی با تأکید بر اینکه افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی باید سبک زندگی خود را تغییر دهند، تصریح کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی و تنفسی معمولاً دچار اختلال خواب می‌شوند که علت بخشی از این اختلالات، ممکن است سرفه‌ و تنگی نفس شبانه باشد؛ ممکن است این افراد شب‌ها خیلی دیر به خواب بروند یا به صورت مکرر از خواب بپرند.

وی با بیان توصیه‌هایی برای پیشگیری از بروز اختلال خواب بیان داشت: افرادی که دچار این مشکل هستند باید سعی کنند که هر شب در زمان مشخصی بخوابند و در ساعت مشخصی نیز از خواب بیدار شوند. در ساعات انتهایی روز، فعالیت‌های آرامش‌بخش داشته باشند و سعی کنند در اتاق خود در یک جای ثابت به استراحت بپردازند و کارهایی مانند تماشای تلویزیون که باعث اختلال در خوابشان می‌شود را انجام ندهند.

داروی خواب آور را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید

وی هشدار داد: بیماران تنفسی که دچار اختلال خواب هستند به هیچ عنوان از داروهای خواب آور بدون دستور پزشک استفاده نکنند چرا که این داروها ممکن است وضعیت تنفسی افراد را مختل کند.

پرستار بیمارستان مسیح دانشوری تأکید کرد: این بیماران همچنین میزان مصرف کافئین خود را کاهش دهند؛ برخی از بیماران تنفسی ممکن است در هنگام خواب، آپنه (قطع تنفس) داشته باشند و ممکن است نیاز به استفاده از دستگاه «سی‌ پپ» پیدا کنند.

وی اضافه کرد: نکته دیگری که بیماران تنفسی باید به آن توجه داشته باشند سطح فعالیت روزانه آنها است. میزان فعالیت و تحرک روزانه این افراد باید متناسب با وضعیت تنفسی‌شان باشد.

بهرام بیگی ابراز داشت: بیماران تنفسی نباید افزایش و کاهش وزن بیش از حد داشته باشند و اگر وزنشان در محدوده مناسب و ایده آل نباشد باید به متخصص تغذیه مراجعه و از یک رژیم غذایی اصولی برای به دست آوردن وزن ایده‌آل پیروی کنند.

وی با اشاره به اینکه بیماران تنفسی به دلیل تنگی نفس ممکن است دچار اختلالاتی در تغذیه شوند، راهکارهایی برای بهبود وضعیت این بیماران ارائه و عنوان کرد: افرادی که تنگی نفس دارند قبل از مصرف غذا کمی استراحت کنند؛ هنگام غذا خوردن صحبت نکنند؛ از غذاهای نرم و سبک استفاده کنند تا هضم غذا برایشان دشوار نباشد. برخی از افراد دچار بیماری‌های تنفسی به دلیل اینکه وابسته به اکسیژن هستند؛ درمعرض خشکی مخاط و گلو هستند و باید اصول بهداشت دهان را رعایت کنند.

دو درمان عمده برای بیماران تنفسی

وی درباره درمان بیماری‌های تنفسی نیز گفت: درمانی که معمولاً برای بیماران تنفسی توصیه می‌شود استفاده از اسپری‌های استنشاقی است؛ این اسپری‌ها انواع مختلفی دارند اما دو دسته اسپری استنشاقی برای بیماران تنفسی داریم که یک دسته از آنها افشانه‌هایی هستند که باید با آسم‌یار استفاده شوند. بسیاری از بیماران تنفسی از این دستگاه استفاده نمی‌کنند که باعث می‌شود دارو به راه‌های هوایی پایینی، نرسد و اگر دارو حاوی استروئید باشد، این امر باعث می‌شود قارچ یا زخم‌های دهانی ایجاد شود.

پرستار بیمارستان مسیح دانشوری خاطرنشان کرد: برخی از اسپری‌ها سریع‌الاثر و برخی دیگر طولانی اثر هستند و اگر کسی دچار حمله تنفسی می‌شود باید از اسپری سریع الاثر مانند «سالبوتامول» استفاده کند. بعد از استفاده از اسپری، باید دهان با آب گرم شسته شود و اگر تنگی نفس ادامه یافت حتماً به پزشک مراجعه شود.

وی ادامه داد: دسته دوم این داروها، پودرهای استنشاقی است که نحوه استفاده از آنها متفاوت است و نکته مهم این است که بیماران باید این داروها را در وقت مناسب مصرف کنند.

وی هشدار داد: بیماران تنفسی هیچگاه کپسول‌هایی که به صورت استنشاقی تجویز می‌شود را به صورت خوراکی مصرف نکنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز