خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

غیرخودی در کشور نداریم/ همه خودی و بسیجی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۱۲۵۱

وزیر علوم گفت: اگر می‌خواهیم از این وضعیت نجات پیدا کنیم روح حاکم بر بودجه باید روی فناوری و علم متمرکز باشد‌.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم معارفه فرهاد دانشجو سرپرست جدید دانشگاه تربیت مدرس و تودیع محمدتقی احمدی رئیس پیشین دانشگاه با حضور محمدعلی زلفی گل  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

محمدعلی زلفی گل در این مراسم بیان داشت: دانشگاه تربیت مدرس الگوی مناسبی است که نشان می‌دهد آموزش باید در کشور ما یکپارچه باشد.اگر علوم پزشکی تهران با دانشگاه تهران در یک پیکره و پازل می بود یقینا رتبه این دانشگاه جایگاه ویژه‌ای در سطح دنیا داشت و تحقیقات بین رشته‌ای و بهره وری سیستم افزایش می‌یافت. امیدوارم به این عقلانیت برسیم که آموزش کشور ما باید یکپارچه باشد.

وی در تعریف شخص بسیجی گفت: بسیجی کسی است که رفتار و کردارش باعث قوام و دوام جمهوری اسلامی شود. با این تعریف همه ایران بسیجی هستند. برخی اوقات بحث خودی و غیر خودی می‌شود؛ هرکسی که از موفقیت ایران اسلامی خوشحال شود خودی است با این تعریف ما غیر خودی در کشور نداریم و همه خودی و بسیجی هستند.

زلفی گل گفت: اگر امروز امنیت داریم و به خود می‌بالیم که دانشگاه‌های رتبه برتر جهان را در کشور داریم و دانشمندانمان مرجعیت علمی دارند ثمره خون شهیدان است. آنها از جان خود  گذشتند که ما زندگی کنیم، کادر سازی کنیم، رتبه علمی کشور را بالا ببریم.

وزیر علوم گفت: ما می‌دانیم این امنیت به راحتی به دست نیامده و نباید اجازه دهیم راحت از دست برود. خوشبختانه یکی از مواردی که سیاسی نشده و نباید بشود شهدا هستند. همه سلائق برای خانواده شهدا احترام ویژه ای قائل هستند و دانشگاهیان باید در این زمینه الگو باشند.

وی بیان کرد: کرونا نشان داد دانشگاه از نظر کالبدی یک سخت افزار است و دانشجویان روح دانشگاه‌ها هستند. پاندمی کرونا نشان داد آن چیزی که کشورها باید روی آن سرمایه گذاری کنند علم، دانشگاه و فناوری است. اگر می‌خواهیم از این وضعیت نجات پیدا کنیم روح حاکم بر بودجه باید روی فناوری و علم متمرکز باشد‌.

زلفی گل گفت: اگر دانشگاه‌های ما برای حداقل‌های خود لنگ باشند همین آش است و همین کاسه است. اگر می‌خواهیم از این وضع نجات پیدا کنیم راهش این است که به دانشمندان خود اعتماد کنیم و به آنها بها بدهیم.  تنها اختلاف ما با دنیا در علم و فناری است ما از دنیا تافته جدا بافته نیستیم.

وزیر علوم بیان کرد: مسیر پیشرفت، علم و دانش است که این علم و دانش شرایط خاص خودش را دارد. یکی از شرایط این است که دانشگاه استقلال داشته باشند البته دانشگاه های ما استقلال دارند ولی باید این استقلال را افزایش دهیم و باید کمک کنیم دانشگاه ها مزیت های ایجابی داشته باشند. باید به دانشگاه ها اجازه رقابت علمی داد شاید به خاطر اجازه ندادن در این مورد است که هر دانشگاهی کار خودش را می‌کند.

وی افزود: وقتی به دانشگاه استقلال نمی‌دهیم و سعی داریم همه را در یک چارچوب اداره کنیم، نشان می دهد که این مسیر، مسیر درستی نیست. دانشگاه‌ها باید به اصل خود برگردند. متاسفانه ما معلمی و استادی را کار تخصصی نمی‌دانیم یکی از کارهایی که من در نظر دارم انجام این کار است که هر نخبه‌ای که می‌خواهد عضو هیات علمی شود علاوه بر اینکه حقوقش را بدهیم، یک سال آموزش شیوه معلمی ببییند و از آقای دانشجو می‌خواهم به این مساله ورود کنند.

زلفی گل گفت:بعضا ما باور نداریم همه چیز باید آموزش داده شود در حالی که همه چیز را بر اساس تجربه و خطا به دست آوردیم. تلاش می‌کنیم  حقوق اساتید در بدو استخدام داده شود اما آموزش ببینند.

وی در خصوص وظایف دانشگاه گفت: دانشگاه سه وظیفه به عهده دارد، اول مرجعیت علمی،دوم کادر سازی و سوم خدمت به جامعه و رفع نیازهای جامعه است. ما در مرجعیت علمی و کادر سازی موفق بودیم به طوری که دانشگاه های دیگر به سادگی دانشجویان ما را می‌پذیرند. اما در راستای حل مسائل آنچنان که انتظار می‌رود عمل نکرده‌اند، این هم به دلیل این نبوده که از آنها خواسته نشده است.  

وزیر علوم گفت: ما معاونت فناوری و نو‌آوری را در وزارت علوم تاسیس کردیم و به زودی معاون آن منصوب می‌شود. گام بعدی در این زمینه حمایت است. ما یک سیستم به نام نظام ایده‌ها و نیازها را طراحی کردیم، می‌خواهیم کاری کنیم که تمام نیازهای کشور در این سیستم ثبت شود. این نیازها در معرض دید اساتید و دانشمندان است سپس طبق بررسی ها توسط سازمان سنجش برای آن رشته و نیاز دانشجو جذب خواهیم کرد. اما نیازمند بودجه و اعتباری هستیم که به کمک مجلس برای آن واریز شود.

وی افزود: ۱۵ اتاق فکر داریم که شنبه آینده از آنها رونمایی خواهد شد. در چنین شرایطی که کشور دارد دست نیاز دراز کردن به سمت دانشگاه‌ها و فناوران به شرایط کشور کمک خواهد کرد.

زلفی گل بیان کرد: ما با ستادکل نیروهای مسلح وارد مذاکره شدیم زیرا سالانه ۵ تا ۶ هزار دانشجوی دکتری داریم که باید به سربازی بروند. ما صحبت کردیم که این افراد به جای سربازی دوره پسا دکتری را بگذرانند و مهارتی بیاموزند که به درد جامعه بخورد که خوشبختانه موافقت کردند. البته سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز موافقت کردند تا این افراد، یک سوم تا یک دوم پژوهشگران معمولی حقوق بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز