خبرگزاری کار ایران

۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز راهی مدارس شدند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۴۳۴

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سومین مرحله از بازگشایی مدارس جهت فعالیت‌های حضوری نیز از اول آذر آغاز شد و ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی در تمام پایه‌ها و دانش‌آموزان دوره متوسطه اول راهی مدارس شدند.

به گزارش ایلنا، علیرضا کمرئی در برنامه تلویزیونی «بازتاب» از شبکه استانی هامون با موضوع مرحله سوم بازگشایی مدارس اظهار کرد: از نیمه شهریور ماه دستورالعمل بازگشایی مدارس در وزارت آموزش و پرورش تهیه و قبل از بازگشایی مدارس در اختیار استان‌ها قرار گرفت.

علیرضا کمرئی در آخرین برنامه از سفر یکروزه خود به سیستان و بلوچستان، در برنامه تلویزیونی «بازتاب» از شبکه استانی هامون حضور یافت و به تشریح دستورالعمل و شرایط ویژه بازگشایی مدارس پرداخت.

وی افزود: در اولین مرحله بازگشایی که اول مهرماه صورت گرفت، ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز که عمدتا دانش آموزان روستایی و عشایری و دانش آموزان رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بودند به صورت حضوری در مدارس حاضر شدند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در دومین مرحله نیز با مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از ۱۵ آبان یک میلیون و ۵۱۰ هزار دانش آموز متوسطه دوم شاخه نظری در مناطق شهری در مدارس حاضر شدند.

وی تصریح کرد: سومین مرحله از بازگشایی مدارس جهت فعالیت‌های حضوری نیز از اول آذر آغاز شد و ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموزان دوره ابتدایی در تمام پایه‌ها و دانش‌آموزان دوره متوسطه اول راهی مدارس شدند.

کمرئی خاطر نشان کرد: عنصر اصلی نکات بهداشتی اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی با فاصله ۱.۵ متر بین دانش آموزان و اختصاص مساحت ۲.۲۵ متر مربع به ازای هر دانش آموز است که مسلما در ۱۱۲ هزار واحد آموزشی موجود در کشور تفاوت‌هایی از نظر مساحت و تراکم کلاس‌های درس وجود دارد، به همین دلیل تصمیم گیری در مورد نحوه گروه‌بندی و حضور دانش آموزان به اختیار شورای مدرسه واگذار شده است.

وی ادامه داد: کلاس‌های ۱۵ نفره برای فعالیت‌های خاص ورزشی با رعایت ابعاد بهداشتی مجاز شناخته شده است و اصلی‌ترین کاری که مدرسه باید رعایت کند فاصله‌گذاری اجتماعی است و تهویه کلاس‌ها نیز باید مورد توجه باشد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس، ادامه داد: اگر مدارس از سیستم گرمایشی استفاده می‌کنند، در هر یک ساعت باید ۱۰ دقیقه بتوانند با بازکردن پنجره‌ها، جریان هوا را برقرار کنند و این را می‌توانند به زنگ تفریح موکول کنند؛ اصلی‌ترین کار در مورد دانش آموزان این است که بهداشت فردی را رعایت کنند و استفاده از ماسک و سایر ابعاد که در ارتباط با دیگر دانش‌آموزان است، رعایت شود.

کمرئی در پاسخ به این سوال که با توجه به سرمای هوا و احتمال سرما خوردگی بین دانش آموزان چه تدبیری برای حفظ سلامت سایرین اندیشیده شده است، گفت: مدارس براساس شیوه نامه بهداشتی اداره خواهند شد که این شیوه نامه از طریق والدین به اطلاع اولیا نیز رسیده است.

وی ادامه داد: در صورتی که والدین متوجه وجود علائم در فرزندان شدند باید با اطلاع به مدرسه به مدت ۲ هفته از آوردن فرزند خود به مدرسه خودداری کنند و پس از آن نیز با گواهی سلامت از پزشک دانش آموز را راهی مدرسه کنند. همچنین مراقبان سلامت نیز در صورتی که متوجه وجود علائم بیماری در دانش آموزان شدند باید موضوع را به خانواده‌ها اطلاع دهند تا از حضور دانش آموز در مدرسه جلوگیری شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که حضور دانش آموزان در مدارس نیازمند رویت کارت واکسیناسیون است یا خیر؟ گفت: واکسیناسیون در عین حال که موجب ایجاد شرایط امن و کاهش ضریب احتمالی ابتلا به بیماری می‌شود اما شرط بازگشایی مدارس نیست.

وی ادامه داد: مدیران، معلمان و مراقبان سلامت می‌توانند نسبت به تشویق دانش آموزان برای دریافت واکسن اقدام کنند.

کمرئی خاطر نشان کرد: روند انجام واکسیناسیون دانش آموزان در بسیاری از استان‌های کشور بیش از ۹۰ درصد است و می‌توان گفت شرایط قابل قبولی از این نظر به وجود آمده است؛ همچنین واکسیناسیون معلمان در کشور نیز به بیش از ۹۰ درصد و واکسیناسیون کارکنان اداری آموزش و پرورش به صورت ۱۰۰ درصدی انجام شده است.

سخنگوی وزارت و پرورش در خصوص حضور دانش آموزان با شرایط خاص اظهار کرد: ترجیح ما این است که دانش آموزانی که جزو گروه‌های آسیب‌پذیر و یا دارای بیماری خاص هستند به شکل غیرحضوری به آموزش ادامه دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرایط بازگشایی مدارس در سیستان و بلوچستان متفاوت با سایر نقاط کشور است، گفت: دستورالعمل بازگشایی مدارس در تمامی نقاط کشور یکسان است؛ اما سیستان و بلوچستان دارای شرایط زمینه‌ای متفاوتی است به طوری که ۵۱ درصد دانش آموزان این استان در مناطق روستایی و عشایری هستند و از ابتدای مهرماه وارد فرایند حضوری آموزش شده اند.

کمرئی اظهار کرد: در بازدیدهایی که امروز از مدارس زاهدان داشتیم مشخص بود که در استان برنامه‌های خوبی برای بازگشایی مدارس انجام شده است و مدیران مدارس متعهدانه نسبت به رعایت ابعاد بهداشتی و ایمنی اقدام می‌کنند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: به تدریج با حضور دانش آموزان در مدارس دغدغه والدین نیز کاهش خواهد یافت و روند حضور دانش آموزان سرعت بیشتری خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز