خبرگزاری کار ایران

مدیر گروه مغز و اعصاب پژوهشگاه رویان:

برخی بیماران مبتلا به ام اس به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۳۹۲

استاد تمام بیماری های ام اس و مدیر گروه مغز و اعصاب پژوهشگاه رویان با بیان اینکه بیماری ام اس به معنای محدود کردن زندگی نیست گفت: برخی بیماران مبتلا به ام اس امروز عضو تیم های ملی در رشته های مختلف هستند و حرفه ای ورزش می کنند.

به گزارش ایلنا، «سید مسعود نبوی»، مدیر گروه مغز و اعصاب پژوهشگاه رویان در برنامه در انتهای الوند درباره بیماری‌ام اس گفت: ام اس مغز و نخاع را درگیر می‌کند، عود و فروکش دارد و در مواردی پیش رونده است و گاه موجب ناتوانی می‌شود. این بیماری خانم‌ها را بیشتر درگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه این بیماری بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی نیز شروع می‌شود یادآور شد: سیستم ایمنی بدن در این بیماری علیه فرد فعال می‌شود و علائمی را به وجود می‌آورد.

مدیر گروه مغز و اعصاب پژوهشگاه رویان توضیح داد: امیدهای زیادی درباره بیماری‌ام اس وجود دارد. البته این بیماری درمان قطعی ندارد و ناشناخته‌های این بیماری بیش از شناخته‌های آن است.

نبوی تاکید کرد: این بیماری مادام العمر است و در تمام طول زندگی ما وجود دارد. فشار خون دیابت یا بیماری‌های قلبی نیز این شرایط را دارند. باید با این بیماری‌ها سازگار بشویم و بیماری را بشناسیم و با آن دوست شویم، نه اینکه با این بیماری بجنگیم.

وی تصریح کرد: اوایل تشخیص بیماری ممکن است چانه زنی کنیم و افسرده شویم اما باید این بیماری را بپذیریم و با آن سازگار شده و  زندگی کنیم. در این نگاه، سبک و سیاق و روش زندگی با بیماری‌ام اس را می‌پذیریم.

مدیر گروه مغز و اعصاب پژوهشگاه رویان اظهار کرد: در بیماری‌های مزمنی مانند‌ ام اس که سیستم ایمنی ما علیه خودمان فعال است، مهمترین مسائلی که با آن مواجه هستیم شناخت بیماری است و نباید‌ ام اس را مخفی یا انکار کنیم و باید به روش‌های درمانی پایبندی داشته باشیم.

نبوی گفت: در بیماری‌های خودایمنی فاکتور استرس و تنش و مشکلات اهمیت دارد. سیستم ایمنی به‌طور مستقیم و تنگاتنگ با وضعیت روحی ما ارتباط دارد، از این رو باید وضعیت روحی درستی داشته باشیم. به هم خوردن تعادل روحی، تعادل جسمی را به هم می‌زند و این تئوری وجود دارد.

وی افزود: باید زندگی آرامی داشته باشیم و استرس و هیجانات سیستم ایمنی را علیه بیماری‌ام اس فعال می‌کند و آنرا تشدید می‌کند. با روش‌های مختلف با وجود تمام مشکلات می‌توان این آرامش را حفظ کرد و باید عوامل استرس‌زا را حذف کنیم.

هرکسی با اعتقادات خود می‌تواند به آرام‌سازی خود بپردازد

مدیر گروه مغز و اعصاب پژوهشگاه رویان توضیح داد: در سبک زندگی تغذیه برای بیماران‌ام اس بسیار مهم است. البته بیماران‌ ام اس می‌توانند همه غذاها را مصرف کنند، اما ثابت شده است برخی از خوراکی ها در باکتری روده‌ها تاثیر مثبت یا منفی دارند و موجب اثرگذاری در التهاب مغز شوند، از این‌رو اگر بیمار‌ ام اسی با خوردن غذایی احساس خوبی پیدا نمی‌کند، باید از آن پرهیز کند.

نبوی تاکید کرد: دستور غذایی خاصی برای بیماران‌ ام اس وجود ندارد اما در مجموع روغن‌های اشباع، سبزیجات و میوه‌ها باید در دستور کار مصرف باشد. همچنین ویتامین دی به عنوان ویتامین ضد التهاب از ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ واحد مصرف شود.

وی ادامه داد: برخی بیماران‌ام اس گاه ۲۰ سال به بیماری مبتلا هستند و متوجه نمی‌شوند و ممکن است گروهی ناتوانی قابل دید داشته باشند. منعی برای ورزش بیماران‌ام اس وجود ندارد اما فعالیت‌های فیزیکی باید به گونه‌ای باشد که بیمار را خسته نکند و حتی در بین بیماران‌ام اس، افرادی را داریم که عضو تیم ملی ما در رشته‌های مختلف عضو هستند.

مدیر گروه مغز و اعصاب پژوهشگاه رویان گفت: دمای بدن بیمار‌ام اس باید متعادل باشد و نباید خیلی داغ شوند زیرا بیماری را تشدید می‌کند. کسانی که مبتلا به‌ام اس هستند محدودیتی ایجاد نمی‌کند و دنیا برای این گروه تمام نشده است. ممکن است فردی بیماری ضعیف و برخی قوی‌تر داشته باشد اما در مجموع وقتی بیماری را بشناسی و به درمان پایبند باشی زندگی‌ات متحول می‌شود.

به گفته وی، بسیاری از این ورزشکاران مبتلا به‌ام اس، دوران افسردگی را طی کردند اما امروز ورزش حرفه‌ای می‌کنند.

مدیر گروه مغز و اعصاب پژوهشگاه رویان عنوان کرد: فاکتور ژنتیکی و ارثی و هرمون‌ها در‌ام اس نقش دارد و این فاکتورها در خانم‌ها بیشتر است. در دنیا متاسفانه در دو سه دهه اخیر مصرف سیگار برای خانم‌ها در اروپا بخصوص افزایش یافته است و بیماری‌ام اس را بدتر می‌کند. بیماران‌ام اس دقت کنند که حتما اطلاعات خود را از منابع معتبر یعنی پزشک خود بگیرند.

برنامه تلویزیونی «درانتهای الوند» شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیه‌کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاش طلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت ۰۷:۰۰ صبح روی آنتن شبکه دوسیما می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز