خبرگزاری کار ایران

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی:

دروس عملی از ۶ آذر حضوری ارائه می‌شود/ تحول در حوزه علوم انسانی

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۵۸۱

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی درباره اهم برنامه‌های خود گفت: یکی از محوری‌ترین کارهای ما در دانشگاه علامه این است که تحول در علوم انسانی را به یک گفتمان مسلط علمی تبدیل کنیم تا اساتید ما درباره چیستی و چرایی آن بحث کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نخستین نشست خبری عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی با اصحاب رسانه ظهر امروز در محل این دانشگاه برگزار شد.

معتمدی در این نشست عنوان کرد: دانشگاه علامه مولود انقلاب اسلامی است، هر چند که ریشه‌های این دانشگاه در قبل از انقلاب با دو مجمتع ادبیات و علوم انسانی و دانشگاهی علوم اداری و بازرگاری وجود داشت و بعد از انقلاب باهم ترکیب شدند.

وی افزود: در این مدتی که از تولد دانشگاه علامه گذشته، منشا خیر و برکات زیادی در کشور بوده است، این دانشگاه بزرگترین دانشگاه علوم انسانی در غرب آسیاست. ما بیش از ۵۵۰ هیات علمی، ۱۳ هزار دانشجو، ۱۱ دانشکده و ۱۷ پژوهشکده و مرکز پژوهشی داریم.

سرپرست علامه طباطبایی افزود: ما نزدیک ۵۰۰ دانشجوی خارجی داریم و یکی از سیاست هایمان این است که بتوانیم دانشجوهای بیشتری را پذیرا باشیم. ما قصد داریم یک برنامه راهبردی در افق ۱۴۰۵ داشته باشیم که برای محقق شدن این برنامه بنا داریم افق توسعه دانشگاه علامه طباطبایی را با مشارکت ذی نفعان از جمله اساتید، کارکنان و دانشجویان برنامه‌ای تدارک ببینیم که همین افراد خودشان مخاطب بوده و نقش آفرین باشند.

وی اشاره کرد: چند محور اصلی برای برنامه‌های دانشگاه مد نظر داریم که یکی از آن محورها تحول در علوم انسانی است، البته تحول در علوم انسانی از ایده‌هایی بوده که بعد از انقلاب اسلامی مطرح بوده است. سپس شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت تاثیر مطالعات از جامعه و دانشگاه مجموعه شورای تحول و علوم انسانی را راه اندازی کرد.

معتمدی گفت: ما سعی می‌کنیم در حوزه علوم انسانی کاری که دیگران انجام می‌دهند انجام ندهیم و با آنها تداخل نداشته باشیم. در حوزه علوم انسانی خلاءهایی است که ما برای حل آن تلاش می کنیم.  

وی اشاره کرد: یکی از محوری‌ترین کارهای ما در دانشگاه علامه این است که تحول در علوم انسانی را به یک گفتمان مسلط علمی تبدیل کنیم تا اساتید ما درباره چیستی و چرایی آن بحث کنند. تحول در علوم انسانی می‌تواند دانش بشری را غنی تر کند. علوم انسانی باید بومی‌تر و به روزتر شود.  

وی اشاره کرد: ما حتی بحث دیپلماسی علمی را پیگیری می‌کنیم تا تبادل استاد و دانشجو داشته و تالیفات و دوره‌های مشترک داشته باشیم که همین می‌تواند در بستر تحول علوم انسانی مطرح شده باشد. ما با تکیه بر توان اساتید مختلف می‌توانیم تحول علوم انسانی را محقق کنیم.

معتمدی درباره برنامه ارتباط با صنعت گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما ارتباط با صنعت است و می‌خواهیم دانش علوم انسانی را به جامعه اجتماعی پیوند دهیم‌.  ما تلاش می‌کنیم برنامه‌های درسی دانشگاهی تا جایی که ممکن است جنبه مهارتی داشته باشد. ما می‌توانیم مراکز رشدی داشته باشیم که ایده را تبدیل به فناوری کند.

سرپرست علامه طباطبایی گفت: ما بنا داریم کلینیک تخصصی حقوق، روانشناسی و ...را راه اندازی کنیم که به مردم خدمات بدهد. تاسیس صندوق علوم تحقیقات و فناوری هم بسیار مهم است که بخشی از اعتبارات پژوهشی به این صندوق ریخته می‌شود و در ادامه آن دستگاه‌های اجرایی مجبور می‌شوند با دانشگاه‌ها پیوند داشته باشند.

وی افزود: ما در حال حاضر کرسی‌های مختلف زبان‌ها را داریم و می‌توانیم خدمات تخصصی در این زمینه ارائه دایم. ما آمادگی داریم با کشورهای همسایه همکاری کنیم و پذیرای دانشجویان آنها باشیم.

او گفت: امروز جامعه نگاه مناسبی به علوم انسانی ندارد و حتی فرزندان ما به سمت رشته‌های علوم انسانی نمی‌روند.

وی درباره حضوری شدن دانشگاه‌ها گفت: سیاست‌های ما با ستاد ملی مقابله با کرونا گره خورده است. بعد از واکسیناسیون شرایط حضوری تا حدی فراهم شده اما یک مقدار نگرانی وجود دارد. البته شاخصه  ما سلامت دانشجویان و اساتید است.

معتمدی گفت: بنا شد که حضوری شدن دانشگاه ها گام به گام باشد. ما هم برای حضوری شدن اعلام آمادگی کردیم و از اول آذر کلیه فعالیت‌های هیات علمی حضوری خواهد بود. در عین حال در خوابگاه‌ها امکان اینکه تماما همه حضوری باشند وجود ندارند به همین خاطر ما در گام اول دانشجویان دکتری ۹۹ و ۱۴۰۰ را حضوری می‌کنیم. همچنین رشته‌هایی که دروس عملی دارند از ششم آذر ماه حضوری خواهند شد.

وی اشاره کرد: بیش از ۹۰ درصد اساتید و دانشجویان ما واکسینه شده‌اند. همچنین امتحانات دوره‌هایی که حضوری شده‌اند، حضوری خواهد بود اما برای ترم بعد امیدواریم تعداد بیشتری دانشجوی حضوری داشته باشیم.

او درباره انتصابات شکل گرفته در معاونت‌های این دانشگاه گفت:من به تنوع سلایق اعتقاد دارم زیرا باید با گفتمان‌های متعدد مواجه باشیم. تا جایی که شرایط موجب ارتقا فهم موضوع باشد از این تنوع سلایق استقبال می‌کنیم. ان شالله این فضا، فضای بازی خواهد بود. تلاش می‌کنیم فضایی را آماده کنیم که افراد نظرات خودشان را بیان کنند.

معتمدی گفت: آنچه که از دانشگاه نشات گرفته می‌شود مبارک است. در انتصابات هم اینگونه نبوده که مدیران برخوردهای حذفی داشته باشند و مدیران همان تفکری را دارند که من نیز به آن معتقدم و باید نظرهای مختلف عنوان شود.مخصوصا در فضای علمی باید اینگونه باشد و حتما در پی آن از رویکردهایی که برای حل مشکلات کمک می کند استقبال می‌کنیم.

سرپرست دانشگاه علامه خاطرنشان کرد: ما به دنبال توسعه خوابگاه‌های متاهلی هستیم، همچنین دانشگاه علامه پراکندگی های زیادی دارد که این موضوع هزینه‌های زیادی به ما تحمیل می‌کند و باید اینها را تجمیع کنیم. اگر بتوانیم ردیف های پایداری برای طرح‌های جدی خود داشته باشیم خوب است و برای آن تلاش می‌کنیم. در حوزه تملک دارایی ۷۰ درصد بودجه تامین شده است.

معتمدی افزود: مرجعیت علمی جوانب مختلفی دارد. یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد پراکندگی فعالیت‌های هیئت علمی است هر استاد نمی‌تواند در تمامی حوزه‌ها به دقت وارد شود. اگر هر گروه بتواند محورهای اصلی حرکت خود را در حوزه‌های مختلف مشخص کند بسیار مطلوب است. به عنوان مثال مشخص شود تحول در علوم انسانی در یک گروه خاص چگونه رخ می‌دهد. اگر استادان بتوانند پروژه‌های کلان تعریف کنند، این موارد هم به منبع در حوزه تخصصی خود تبدیل‌ شود واز دل آن چندین پایان‌نامه هدایت شود، بسیار مطلوب است‌. در چنین شرایطی به مرور مرجعیت علمی خواهد رسید. شبکه‌‌ای از اساتید‌ در سطح کشور حتی‌ در سطح بین‌المللی می‌توانند زمینه‌های هم افزایی را افزایش دهند.

معتمدی اشاره کرد: راه‌اندازی قطب‌های علمی و پژوهش و مواردی که در فوق‌به آن اشاره شد، می‌تواند‌ در راستای رسیدن به مرجعیت علمی کمک کند‌.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص جایابی دانشجویان بورسیه گفت: در این خصوص چند نفری مدعی هستند که حقوقشان تضییع شده به همین خاطر در حال حاضر در حال بررسی سوابق آنها هستیم. در این پرونده حداقل ۳ نفر هستند که به ما مراجعه کردند و متقاضی استیفای حق خود هستند.  شکایت برخی از این افراد به دیوان عدالت اداری رفته و برخی دیگر به این مرحله نرسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز