خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

آغاز فاز نخست مطالعات بالینی واکسن اسوید-۱۹/ سالانه بین ۴ تا ۱۰ میلیون دوز واکسن تولید می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۴۲۳

محقق اصلی کارآزمایی واکسن شرکت اسوه با اعلام آغاز فاز نخست مطالعات بالینی واکسن اسوید-۱۹ گفت: شرکت اسوه تصمیم دارد سالانه بین ۴ تا ۱۰ میلیون دوز واکسن تولید کند.

"مرتضی ایزدی" محقق اصلی کارآزمایی واکسن شرکت اسوه در ارتباط با دریافت کد اخلاق مطالعه بالینی فاز اول واکسن اسوید-۱۹ گفت: واکسن اسوه، با همکاری یکی از شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و با سرمایه‌گذاری شرکت اسوه متعلق به هلدینگ بانک ملی و همکاری تعدادی از اساتید دانشگاه طراحی شده است. مطالعات پیش بالینی‌اش با موفقیت انجام شد و در مطالعات پیش بالینی مشخص شد که واکسنی سالم و ایمن است و درمقابله با سارس کووید ۲ معتبر است.

ایزدی گفت: تمام مندرجات به سازمان غذا و دارو ارائه و در آنجا به دفعات از آن دفاع شد، نهایتا به کمیته اخلاق پزشکی ارجاع شد که در کمیته اخلاق پزشکی نیز هفته گذشته جلسه‌ای با حضور تمام کارشناسان امر تشکیل شد، دفاعیه‌های لازم انجام شد و نهایتا دیروز تاییدیه‌ی کتبی‌اش حسب کمیته اخلاق پزشکی وزارت بهداشت برای شروع به فاز اول مرحله‌ی بالینی به ما ابلاغ شد.

او افزود: این واکسن از نوع واکسن‌های ویروس کشته شده است، یعنی مشابه سینوفارم چین، بهارات هند و برکت ایران است و از نوع واکسن‌هایی است که تجربه ده‌ها سال‌ها تحقیق روی فرم‌های مختلف آن در دنیا و کشور ما وجود دارد.

ایزدی در ارتباط با چشم‌انداز تحقیقات مراحل بعدی واکسن اسوه گفت: پیش بینی می‌شود این واکسن در مقابل با سویه دلتا که احتمالا تا یکسال آینده در دنیا وجود دارد، تاثیرپذیری خوبی داشته باشد.

او افزود: تعامل وزارت بهداشت با ما سخت‌گیرانه و عالمانه بود. خود ما طالب این هستیم و از اول این را گفته‌ایم که به ما سخت بگیرید اما عالمانه باشد و آن‌ها هم همین برخورد را با ما داشته اند.

ایزدی با بییان اینکه ما تقریبا نزدیک به خردادماه امسال تمام کارهایمان تمام شده بود، گفت: در تیرماه ناگهان سوش غالب تغییر کرد و به دلتا تبدیل شد. ما تصمیم گرفتیم که سوش غالب را هم وارد مطالعات کنیم. همانطور که می‌بینید قریب به اتفاق واکسن‌هایی که در دنیا وجود دارد، براساس سوش‌های قبل از دلتاست. اگرچه برروی دلتا هم تاثیر دارند.

او افزود: ما تصمیم گرفتیم که واکسن بر دلتا غالب شود و از طرفی هم بالاخره متقاعد کردن سازمان‌های غذا و دارو و کمیته اخلاق پزشکی و تغییراتی که به صورت ناگهانی در وزارتخانه ایجاد شد، موجب برخی تاخیرات در کار ما شد، اما انتظار داریم که بتوانیم فاز اول به خوبی طی کنیم و وارد فاز دوم شویم.

ایزدی در ادامه گفت: درحال حاضر مساله‌ای که داریم این است که تعداد زیادی از مردم واکسینه شده‌اند و با محدودیت در این زمینه مواجهیم. البته الان تعداد افراد کافی را برای مرحله اول درنظر داریم که به خوبی این کار انجام شود. در فاز اول دچار چالش نیستیم، زیرا در فاز اول تعداد محدودی برای آزمایش نیاز است. حدود چهل نفر مورد کنترل وجود دارد و از قبل تمهیداتی برای آن اندیشیده شده است. برای فاز دوم بقیه واکسن‌هایی که وارد فاز دو و سه شده‌اند، مشکل کمبود داوطلب دارند که باید تصمیمی اساسی بگیریم. شاید فاز دو و سه را با هم سر فرصت انجام دهیم یا به فکر حالت بوستر باشیم.

او ادامه داد: البته الان هم درصد بسیار زیادی از افراد جامعه ما واکسینه نشده‌اند و می‌توانیم برروی کسانی که هنوز دو به شک هستند که واکسن ایرانی بزنند و کسانی که می‌خواهند به واکسنی معتبر دسترسی داشته باشند، این واکسن را پیشنهاد دهیم. شرکت اسوه تصمیم دارد سالانه بین چهار تا ده میلیون دوز واکسن تولید کند.

ایزدی افزود: در مدل‌های حیوانی عدد کارایی واکسن اسوه بسیار بالا و بسیار موثر بود، اما به تحقیقات بالینی نیاز است و الان زود است که دراین باره صحبت کنیم. باید وارد فاز سه شویم و جمعیت چندهزار نفری را درنظر گرفت که مشخص شود چه اندازه از بیماری جلوگیری می‌کند، اما در فاز اول و دوم بیشتر بحث ایمنی مطرح است.

او درارتباط با انگیزه شرکت اسوه برای تولید واکسن کرونا در کنار دیگر واکسن‌های ایرانی، گفت: ساخت همه این واکسن‌ها با پلتفرم متفاوت بااختلاف یک ماه بعد از شیوع کرونا شروع شد، حتی برخی با اختلاف بیست روز بعد از شیوع کرونا در ایران این کار را شروع کردند. آن موقع کسی فکر نمی‌کرد ایران بتواند وارد این قضیه شود زیرا ابعاد مختلف ویروس کرونا در ابهام و مجهولات بود.

ایزدی گفت: شرکت‌های خیلی زیادی وارد پروسه تولید واکسن شدند و الحمدلله هفت شرکتی که وجود دارد، با پلتفرم‌های مختلفی مانند پروتئین نوترکیب یا ویروس کشته شده و غیره واکسن تولید کرده‌اند. ما کارمان را از اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ شروع کردیم. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز این واکسن را حمایت می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز