خبرگزاری کار ایران

مقام سازمان دامپزشکی اعلام کرد:

به تدوین پروتکل ملی مقاومت دارویی نیاز داریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۰۶۴

رییس مرکز ملی تشخیص و آزمایشگاه های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی گفت: سازمان دامپزشکی با وزارت بهداشت برنامه‌های مشارکتی داشته، اما کامل نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمد حبیبی» رییس مرکز ملی تشخیص و آزمایشگاه های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی در نشست هفته اطلاع رسانی درباره مقاومت میکروبی گفت: مقاومتهای میکروبی از معضلات بهداشت جهانی است و از مواردی است که علاوه بر حوزه انسانی، در حوزه دامی هم اتفاق می افتد. پاسخ ندادن به درمانهای عادی و ارزان قیمت، جواب ندادن به داروهای قدیمی موجود، مصرف زیاد آنتی بیوتیک، از عوامل مقاومت میکروبی است و متاسفانه در جامعه ما این پدیده الان وجود دارد و باید برنامه ریزی ویژه داشته باشیم.

او افزود: خوشبختانه در کشور کارهای خوبی شده و برنامه های مشارکتی را سازمان دامپزشکی با وزارت بهداشت داشته اما کامل نیست. نیاز به تدوین پروتکل ملی تحت پروتکلهای who داریم که قانونمند شود. وقتی پروتکلی ارائه می شود باید کاملا اجرا شود و تصمیم قانونی برای اجرای آن داشته باشیم. اگر این پروتکل با پشتوانه قانونی در کشور وجود نداشته باشد، کارهای انجام شده در کشور به نتیجه نهایی نمی رسد و از این مساله همچنان رنج خواهیم برد.

او افزود: یک کارگروه مقابله با مقاومت دارویی در سازمان دامپزشکی تشکیل شده و پروتکلی تدوین کردیم که وظایف سازمان در آن مشاهده شد. بحث کاهش آنتی بیوتیک را تاکید کردیم که برای مدیریت بیماری ها اقداماتی انجام شود که دام ها کمتر بیمار شوند.

حبیبی گفت: از طرفی کار مهم تدوین و اجرای ان آر پی ها است، یعنی کنترل آنتی بیوتیک ها در فراورده هایی که به مصرف انسانی می رسد و تحت پوشش دامپزشکی هستند. هفت ان آر پی در سال های گذشته به صورت ملی باقی مانده انتی بیوتیک ها را پایش می کنند. این طرح ها برای واردات و صادرات کاربرد دارد و به صورت سالانه و اگر نیاز شد هر چند ماه یکبار فراورده ها را از حیث باقی مانده آنتی بیوتیک رصد می کنیم. این کافی نیست و باید براساس پروتکل ملی که زیر نظر who تدوین می شود، تدوین و اجرا شود که انشالله این معضل کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز