خبرگزاری کار ایران

رایزن فرهنگی سفارت عراق در ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

به دنبال تحصیل دانشجویان عراقی در سایر کشورها و انتقال تجربیات علمی هستیم/ برنامه‌ریزی برای بازگشت نخبگانی که قبل از سال ۲۰۰۳ مهاجرت کرده بودند

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۵۴۸۳

رایزن فرهنگی سفارت عراق در ایران گفت: قبل از سال ۲۰۰۳ بسیاری از نخبگان عراق و کارشناسان به کشورهای انگلستان، امریکا و کشورهای عربی مهاجرت کردند و حتی در ایران هم حضور دارند. عراق برای جذب این نخبگان برنامه‌ریزی خاصی دارد تا در علوم پزشکی و دیگر علوم از آنها استفاده کند.

"امجد المظفر" رایزن فرهنگی سفارت عراق در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباه تاثیر جهانی شدن بر آموزش عالی کشورهای جهان سوم و در حال توسعه گفت: انتقال علم از کشوری به کشور دیگر یکی از شاخص‌های بسیار مهم و اساسی در این دهکده جهانی است که شکل گرفته است. در کشورهای جهان سوم مانند کشور عراق به دنبال این هستیم که دانشجویانمان در کشورهای مختلف تحصیل کنند و تجارب علمی که در کشورهای دیگر هست را وارد عراق کنند و هر چقدر این تقارب نزدیک‌تر باشد در بین کشورها انتقال علم آسان‌تر خواهد بود و بی‌شک پیشرفت در کشورهای مختلف بسیار زیاد خواهد شد. 

وی درباره خروجی این تعاملات بین المللی برای کشور عراق بیان کرد: عراق پس از سال ۲۰۰۳ زیرساختش ضعیف شد، اما بعدها تجاربی که دانشجویان در کشورهای مختلف کسب کردند و همین طور انتقال فرهنگ‌ها به کشور عراق باعث شد، این کشور یک گام به سمت جلو حرکت کند. هم اکنون نیز آرام آرام این گام‌ها به سرعت به سمت جلو پیش می‌رود. 

سفیر فرهنگی عراق در ایران خاطرنشان کرد: کشور عراق پس از سال ۲۰۰۳ یک کشور جنگ‌زده بود و انتقال علم به کشور عراق روز به روز، این کشور را در حال پیشرفت قرار داده است. 

المظفر درباره موانعی که برای پیشرفت علمی در کشور عراق وجود دارد، گفت: عراق یک کشور باز است و برای بحث‌های علمی، امروز تمام دانشجویان در تمام کشورها حضور پیدا کردند و در حال انتقال تجربه و علم به کشور عراق هستند. ما زمان نیاز داریم تا دانشجویانی که در پنج، شش سال پیش به کشورهای مختلف سفر کردند، برگردند. با پیشرفتی که در عراق حاصل می‌شود و در امور علمی عراق و وزارت علوم داریم می‌بینیم روز به روز انتقال تجربه صورت بگیرد و موانعی که در گذشته بوده، آرام آرام در حال رفع شدن هستند. 

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان مهاجرت نخبگان در عراق گفت: در هر کشوری درصدی مهاجرت وجود دارد و برای دانشجویان در هر کشوری ممکن است، شرایط بهتری در خارج از آن کشور وجود داشته باشد اما ساختار و برنامه‌ریزی که کشور عراق دارد، مبتنی بر جذب این نخبگان از کشورهای مختلف به داخل کشور است. 

وی در ادامه توضیح داد: برای جذب نخبگان عراقی به کشور خود، امتیازاتی به آنها داده می‌شود و پژوهش کاملی برای جذب آن‌ها انجام می‌شود. این افراد در حال جذب شدن در شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های مختلف هستند تا عراق بتواند از آنها استفاده بهتری کند. 

المظفر گفت: قبل از سال ۲۰۰۳ بسیاری از نخبگان عراق و کارشناسان به کشورهای انگلستان، امریکا و کشورهای عربی مهاجرت کردند و حتی در ایران هم حضور دارند. عراق برای جذب این نخبگان برنامه‌ریزی خاصی دارد تا در علوم پزشکی و دیگر علوم از آنها استفاده کند. 

سفیر فرهنگی عراق در ایران در پاسخ به این سوال که آیا آماری از نخبگانی که مهاجرت کرد‌ه‌اند دارید یا خیر؟ گفت: بیشتر نخبه‌هایی که قبل از سال ۲۰۰۳ مهاجرت کرده بودند، در حال جذب شدن هستند، ولی عدد خاصی مدنظر نیست. 

المظفر درباره وضعیت آموزشی دانشگاه‌های عراق با شیوع پاندمی کرونا بیان کرد: عراق هم مانند کشورهای دیگر به صورت مجازی آموزش خود را ادامه داد، اما در مدت زمان گذشته به صورت ترکیبی این اتفاق افتاد و طی بخشنامه جدیدی که آمد، در حال حاضر آموزش‌ها به صورت حضوری شده است. استفاده از برنامه‌های جهانی که همه کشورها استفاده می‌کنند در دوران کرونا برای دانشجویان و دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر حضور دانشجویان در مراکز آموزشی عراق الزامی شده است و از این پس شاهد حضور دانشجویان و دانش آموزان در دانشگاه‌ها و مدارس عراق هستیم.

گفتگو: اکرم رضایی ثانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز