خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از جلسه امروز شورای شهر تهران؛

از تذکر به خرابی قطارهای مترو در روز بارانی پایتخت تا وجود ۸۹ تاورکرین ناایمن در سطح شهر

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۳۵۹۳

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز شورا تذکراتی را در زمینه خرابی قطارهای مترو، ایمنی بازار، تاورکرین های ناایمن در سطح شهر، بی توجهی به ساختمان های تاریخی و سکوت شهرداری در اعلام مصوبه تخفیف ۲۵ درصدی عوارض ساختمانی به شهروندان مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه امروز شورای شهر تهران چند تذکر از سوی اعضای شورا قرائت شد. مهدی اقراریان تذکر خود را در ارتباط با خرابی‌ روز گذشته مترو اظهار کرد: روز گذشته شاهد خرابی در یکی از ایستگاه‌های مترو بودیم که البته معاون حمل  و نقل ترافیک شهرداری تهران در این زمینه توضیحاتی را داد اما این توضیحات قانع‌کننده نبود و به همین دلیل بنده تذکری را در ارتباط با این موضوع به شهردار تهران مطرح می‌کنم.

او با اشاره به  بند 5 ماده یکم مصوبه "راهبردهای برنامه عـملیاتی مدیـریت بحران و برنامه واکنش اضـطراری در مترو و فضاهای زیرسطحی"  گفت: شهرداری تـهران بر مبنای سند و برنـامه عملیاتی کاهـش خطرپذیری و مدیریت بحران در حوادث طبیعی و انسان ساخت، موظف است نسبت به تهیه و بازنگری برنامه‌های بازدیـد دوره ای و تعمیر و نگهداری مستمر از کلیه تجهیزات و تأسیسات خطوط، ایستگاه ها و قطارهای مترو باتوجه به عمر مفید آنها مطابق با استانداردهای داخلی و بین المللی معتبر اقدام کند.

اقراریان ادامه داد: در این خصوص علیرغم تاکید و تذکرهای اعضای شورای شهر تهران حسب اطلاع تاکنون بیش از ۳۵ درصد قطارهای درون شهری وبیش از ۷۵ درصد ناوگان خط ۵ متروی تهران نیاز به اورهال پیداکرده‌اند، درحالی که  نادیده گرفتن چنین موضـوع مهمی باعـث انبـاشت مشکلات و تعطیلی خطوط متـرو یکی پس از دیگری می‌شود و زیر سـاخت متـرو در مدیریت بحران نه تنها مددرسان نخواهد بود بلکه خود به یک معضل و بحران انسانی تبدیل خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: لذا جهـت جلوگیری از ایـجاد چالش‌های فـوق‌الذکر و نـیز افزایش شاخص آسایش شـهروندی، با پیش بینی اعتـبار لازم در بـودجه سـال آیـنده (1401) شهرداری تـهران و همچنین پیگیری بدهی های دولـت در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

در ادامه زهرا شمس احسان تذکر خود را درباره ایمنی بازار مطرح کرد و گفت: بازار بزرگ تهران به عنوان یکی از مهمترین مراکز تجاری و اقتصادی پایتخت است که در عین حال دچار فرسودگی مفرط، تراکم شدید جمعیت مراجعه کننده و  پتانسیل  حریق روبرو است.

او ادامه داد: در این بازار ۵۲ درصد عمده فروش، پنج درصد خرده فروشی و هفت درصد کارگاه های تولیدی شهر تهران مستقر است که این مراکز کانون مراجعات است و روزانه حدود ۱ و نیم تا دو میلیون نفر در آن تردد می کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به فرسودگی مفرط بازار تهران گفت: ۷۲ درصد بناها در این محدوده بیش از ۳۰ سال سن دارند و ۴۸ درصد بناها بیش از ۵۰ درصد عمر دارند.

شمس احسان با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل بازار تهران فقر شدید فضاهای روباز و نفوذ ناپذیری معابر است گفت: این در حالیست که بخش قابل توجهی از سیم کشی های موجود مستهلک شده و بسیاری از لوله کشی های آب نیز دچار فرسودگی شدند و اگر حریقی در این بازار اتفاق بیفتد مهار آتش و جلوگیری از سرایت آن یکی از نگرانی های جدی است.

او از شهردار تهران درخواست کرد هر چه سریعتر کارگروه ویژه ای برای چاره اندیشی عاجل برای بازار تهران تشکیل دهد و در قالب برنامه مشخص خطرات بالقوه این ناحیه را کاهش دهد.

علیرضا نادعلی،  درباره وجود ۸۹ تاورکرین ناایمن در سطح شهر تذکر داد و گفت: با توجه به اهمیت و ارتباط مستقیم ایمنی تاورکرین‌های(جرثقیل غول آسا) سطح شهر بر امنیت شهروندان، لزوم نگهداشت و نظارت مستمر بر آنها امری لازم و ضروری است.

او با بیان اینکه بر اساس بازدیدهای میدانی گزارشی از وضعیت تاورکرین‌های سطح شهر تهران در آبان ۱۴۰۹ تهیه شده است،گفت: طبق این گزارش تعداد کل تاورکرین‌ها ۷۱۶ مورد بوده که از این تعداد ۶۲۴ مورد دارای تاییدیه ایمنی و فاقد نقص بوده و تعداد ۸۹ مورد دارای نقص هستند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره تاورکرین‌های دارای نقص گفت: عمده ترین مواردی که باعث شده تاورکرین‌ها دارای نقص اعلام شوند عدم گواهی استاندارد و ایمنی، عدم گواهی اپراتور و عدم تمدید گواهینامه است.

نادعلی افزود: بر اساس آمار احصا شده بیشترین تاورکرین غیراستاندارد در منطقه ۱ ،۲ و ۵  شهرداری تهران است.

وی تصریح کرد: یکی از خطراتی که ممکن است این جرثقیل‌های ناایمن ایجاد کنند، حرکت آنها هنگام جابجایی مصالح و یا چرخیدن بوم بزرگ آن به اطراف است که در صورت سقوط ممکن است بر روی ساختمان‌های اطراف و خودروها و یا رهگذران بیفتد، در این صورت واضح است که حوادث ناگواری رخ می‌دهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران از شهردار تهران خواست، هر چه سریعتر درباره این موضوع  وارد عمل شده و نتایج کار را به شورای اسلامی شهر تهران ارسال کنند.

مهدی عباسی تذکر خود را با اشاره به بازدیدی که از امامزاده یحیی داشت مطرح کرد و گفت: متاسفانه شاهد عدم بهره برداری مناسب شهرداری تهران از ساختمان های تاریخی و مرمت شده بودم.

او ادامه داد: جای تاسف و تعجب است که از سال گذشته سرقتی از یکی از این موزه ها صورت گرفته و اجناس قابل توجهی به سرقت رفته است. لذا به شهردار تهران تذکر می دهم که اقداماتی نسبت به رفع مشکلات موجود و فراهم ساختن زمینه برای احیاء و رونق این ساختمان ها انجام دهند و برنامه جامعی برای این اماکن که از آنها بهره برداری درست شود، ارائه دهند و در راستای بازگشت اموال مسروقه نیز اقدام عاجل داشته باشند.

 سید احمد علوی نیز تذکر خود را درباره مصوبه تخفیف ۲۵ درصدی عوارض شهرسازی مطرح کرد و  ضمن انتقاد از اعمال نشدن مصوبه تخفیف ۲۵ درصدی عوارض شهرسازی در مناطق گفت:  متاسفانه در بحث اطلاع رسانی خوب عمل نکردیم چرا که نه مردم از چنین تخفیفی مطلع هستند و نه پرسنل که آن را اعمال کنند.

او با اشاره به مشکلاتی که این موضوع برای مردم و شهرداری ایجاد کرده گفت: متاسفانه زمانی که به مناطق مراجعه می شود تا نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند، از سوی مناطق نسبت به مصوبه تخفیف ۲۵ درصدی اعلام بی اطلاعی می شود.

در ادامه مهدی چمران، در واکنش به این تذکر علوی گفت: تبلیغات صورت گرفته و این صورت خوشی ندارد که مناطق آن را اجرا نکنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز