خبرگزاری کار ایران

تفکیک از مبدا در تهران تا پایان سال به ۹ درصد می‌رسد/جایگاه بخش خصوصی در حوزه خدمات شهری معلوم نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۰۶۹۱

معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: جایگاه بخش خصوصی در حوزه خدمات شهری معلوم نیست. نمی‌توانیم بیشتر از این به مردم برای افزایش درآمدی که می‌خواهیم خدمات بدهیم فشار آوریم. بعد از ۱۰۰ سال بخش خصوصی باید جایگاه شفاف و واضح داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلال بهرامی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران درباره برنامه‌های این معاونت گفت: یکی از اولویت‌های اول در تهران مساله مصرف آب در فضای سبز است. اگر تامین منابع آبی در فضای سبز را در اولویت نبینیم و بخواهیم نگهداشت فعلی را انجام دهیم این موضوع موفق نخواهد بود. 

او ادامه داد: در افق ۱۴۱۰ باید برای فضای سبز ۲۵۰ میلیون لیتر آب تامین کنیم که اکنون ۱۳۳ میلیون لیتر مصرف آبی داریم. در بحث تامین آب مصرف، نگه داشت و توسعه دو موضع داریم ابتدا این است که باید مصرف ۱۳۰ میلیون لیتری را که از چاه‌ها انجام می‌شود را کاهش و به ۸۰ میلیون لیتر برسانیم و بعد از آن باید از پساب‌های شهر تهران استفاده کنیم. 

بهرامی افزود: پساب شهر تهران یک فرصت است که اگر از آن استفاده نکنیم در جنوب شهر به حق آبه تبدیل می‌شود و دیگر نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. 

معاون خدمات شهری شهرداری تهران اضافه کرد: موضوع آب شهر تهران به ویژه در فضای سبز که مسئولیت آن با شهرداری تهران اسیت باید جدی گرفته شود. 

او با بیان اینکه سرانه فضای سبز پیرامون شهری باید از ۲۵/۱۵ به ۲۶/۶ برسد، گفت: امسال ۲۵۰ هکتار از اماکن چمن کاری شده را باید با گیاهان مقاوم و کم آب تبدیل کنیم و این رقم را در سال بعد به ۴۵۰ هکتار و سال پس از آن به ۵۵۰ هکتار برسانیم. 

بهرامی با اشاره به موضوع پادگان ۰۶ گفت: خواهش می‌کنم شورا برروی این موضوع تاکیدی داشته باشد تا اختلاف درصد مشارکتی که داریم برطرف و این زمین آزاد شود چرا که در آن منطقه فضای سبز نداریم. در خیابان پاسداران تنها یک مسجد دولتی وجود دارد و پارکی هم وجود ندارد. 

او اضافه کرد: مردم از بوستان‌ها و پارک‌ها استفاده مستمر نمی‌کنند و باید مردم را تشویق کنیم تا از پارک‌ها استفاده بهتری داشته باشند. 

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در ادامه به وضعیت پسماند و طرح جامع پسماند اشاره کرد و گفت: ما مقید به اجرای آن هستیم شاید در شیوه اجرای آن صحبت داشته باشیم. اما اینکه بخواهیم آنرا کنار بگذاریم و به صورت خودرای عمل کنیم قطعا این کار را نخواهیم کرد. ایستگاه‌های mrf کسری‌هایی دارد اما دلیل نمی‌شود که آنرا راه اندازی نکنیم و باید نواقص آنرا برطرف کنیم. 

بهرامی درباره نسبت تفکیک پسماند در مبدا گفت: وضع موجود ما تا پایان سال به ۹ درصد می‌رسد که این به یک معضل تبدیل شده است. تنها آماری که داریم این است که چندهزار تن زباله داشتیم و دفن می‌کردیم و اکنون به چه صورت است. حتما باید تفکیک از مبدا را نهادینه کنیم و برای مردم آنرا جا بیاندازیم. 

او اضافه کرد: در آرادکوه معضل دفن زباله مازاد را داریم. روزانه حدود ۲هزار و ۶۰۰ تن دفن می‌کنیم و باید برنامه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم ده درصد زباله را دفن کنیم. 

بهرامی با اشاره به بازیافت پسماند ساختمانی گفت: روزانه ۱۴ هزار تن بازیافت می‌شود. یکی از معضلات ما دفن پسماندهای بهداشتی است. قانون برای ما وظیفه‌ای تعریف نکرده و باید با وزارت بهداشت بازتعریفی درباره آن داشته باشیم. اکنون خیلی از مراکز ار مخازن ما استفاده می‌کنند برای دفن بهداشتی که کار خطرناکی است. اکنون روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن زباله بهداشتی را با آهک در آرادکوه دفن می‌کنیم که باید به سرعت آنرا ساماندهی کنیم. 

او با تاکید بر اینکه جایگاه بخش خصوصی در حوزه خدمات شهری معلوم نیست، گفت: نمی‌توانیم بیشتر از این به مردم برای افزایش درآمدی که می‌خواهیم خدمات بدهیم فشار آوریم. بعد از ۱۰۰ سال بخش خصوصی باید جایگاه شفاف و واضح داشته باشد و نخواهیم با فراخوان آنها را در قسمت هزینه‌ها دخالت دهیم. با اعتباری که خودمان داریم و این روال به هیچ وجه نمی‌توانیم به فضای‌عدم النفع که سالیان سال از آن استفاده نکرده‌ایم، برسیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز