خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

هشدار نسبت به وجود صنایع و انبار مواد خطرناک در وسط تهران/ نخستین چالش پس از زلزله "اختلال عملکرد" است نه تعداد کشته‌ها/ مردم سوگ انباشته دارند، باید به سمت شادی در شهر حرکت کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۰۳۲۰

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران نسبت به وجود صنایع و انبار مواد خطرناک در وسط پایتخت هشدار داد.

"علی نصیری" سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره رویکرد این سازمان در دوره جدید مدیریت شهری اظهار کرد: رویکرد ما مدیریت خطر است، چرا که مدیریت بحران مقوله‌ای تقریبا منسوخ شده در دنیا است و مدیریت ریسک یا خطر، مطرح است. 

او ادامه داد: تقدم پیشگیری بر پاسخ و اقدامات پیش از وقوع حادثه بر اقدامات پس از وقوع حادثه مطرح است و عاقلانه‌تر است که به جای گسترش صرف آتش‌نشانی، بیمارستان و زیرساخت‌هایی که مربوط به پس از حادثه است، روی اقداماتی تمرکز کنیم که منجر به عدم رخداد حادثه‌ شود یا اگر رخ داد، در فازهای اولیه شناسایی و در نطفه خفه شود. 

نصیری با تاکید بر اینکه این سازمان، سازمان پیشگیری و مدیریت همه بحران‌ها و نه برخی از آنها است، گفت: به این دلیل نیز در مساله کرونا ورود کردیم چرا که با بزرگترین بحران تاریخ کشور مواجه هستیم. اگر آمار مرگ و میر کرونا را با آمار شهدای جنگ تحمیلی و فوتی‌های تمام زلزله‌های چهل سال اخیر مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که چه آمار وحشتناکی است.روزانه بیش از 100 کشته در روز داریم که به اندازه سقوط روزانه هواپیماست و ما حس نمی‌کنیم. در نتیجه وظیفه داریم که در دوران پاندمی کرونا به این دلیل که موضوع اول جامعه و بحران مهم کشور است به آن توجه کنیم. 

او تاکید کرد: اقداماتی که در یک ماه و نیم اخیر در زمینه تزریق واکسن انجام دادیم، اگر ده درصد هم جلوی مرگ را گرفته باشد کار بسیار بزرگی است. از طرفی هم به وضعیت کرونا رسیدگی می‌کنیم و در عین اینکه یک نیاز واقعی از شهر را پاسخ می‌دهیم، زیرساخت‌های مدیریت بحران را نیز درست می‌کنیم. وقتی پایگاه‌های مدیریت بحران را که سالهاست رها شده را برای تبدیل به پایگاه واکسن تعمیر و اصلاح می‌کنیم، زیر ساخت برای همه حوادث شهری می‌شود. 

نصیری با تاکید بر اینکه باید مخازن آب اضطراری را تکمیل کنیم، اظهار کرد: هماهنگی‌ها باید تقویت شود و باید دستگاه‌ها بیشتر با همدیگر در تعامل و رایزنی باشند. ما نیز با قوت بیشتری این مسیر را ادامه می‌دهیم و تنها در کرونا متمرکز نخواهیم شد و تلاش شبانه روزی می‌کنیم که مسئله کرونا جایگزین دیگر فعالیت‌ها نشود. 

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران اظهار کرد: اگر زلزله هم بیاید، مساله اول شهر زلزله می‌شود، اما به مفهوم این نیست که در شهر سیل نیاید. باید با رویکرد متوازن هر بحرانی که پیش می‌آید را کنترل کنیم و سازمان ما در هر بحرانی در مرکز عملیات مقابله است، اما نباید این عملیات منجر به تضعیف زیربنایی در سایر حوزه‌ها شود.

او با اشاره به دیگر موضوعات مهم در شهر تهران گفت: موضوع فرونشست، فروریزش و گودهای پرخطر مساله بسیار مهمی در تهران است، با توجه به برودت هوا، توجه به مخاطرات هواشناختی در دستور کار قرار می‌گیرد و جدی‌تر به آن پرداخته می‌شود. تقویت و تسریع روند سامانه هشدار سریع زلزله، مورد دیگری است که مورد توجه قرار خواهد گرفت.

نصیری در ادامه درباره تقویت پدافند غیرعامل گفت: تقویت جدی مباحث پدافندی مورد دیگری است که در سازمان مدیریت بحران در نظر گرفته شده است و در جلسه‌ای که با حضور شهردار و سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد، مقرر شد که ریاست کمیته پدافند شهرداری به سازمان مدیریت بحران داده شود، چرا که پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در هم تنیده هستند و لاینفک نیستند. 

او با تاکید بر اینکه بحث‌های پدافندی را به طور جدی و با رویکرد جدید پیگیری خواهیم کرد، ادامه داد:  صنایع و انبار مواد خطرناک را به طور عمده در وسط شهر تهران داریم. هرچند زمانی در خارج از شهر بودند، اما به مرور و با گسترش شهری به بافت شهری افزوده شدند و باید دنبال شوند. خدای نکرده اگر دچار حادثه شود، نمی‌توانیم به سادگی از کنار آن عبور کنیم. من نمی‌توانم قولی بدهم اما باید به طور جدی این مساله را دنبال کنیم تا بتوانیم آن‌ها را جابجا کنیم.

نصیری ادامه داد: بحث تخلیه اضطراری چند میلیون نفری شهر تهران در صورت وقوع حوادثی همچون زلزله نیز مطرح است و باید مناطق تجمعی ایمن را شناسایی کنیم و آن‌ها را توسعه دهیم. تهران کشش تخلیه میلیونی در بازه زمانی چند ساعت را ندارد و باید بتوانیم بین سه تا چهار میلیون نفر را امکان اسکان اضطراری دهیم. 

او افزود: زلزله ۵ ریشتری تهران نشان داد که اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد، موضوع اول تهران کشته‌های وسیع نیست، بلکه موضوع اول اختلال عملکرد است چرا که نظم و هارمونی شهری به هم می‌ریزد، با انسداد مسیر روبرو می‌شویم و ممکن است گروهی نظم شهری و امنیتی را به هم بزنند و این موارد به کشته‌های وسیع اولویت خواهد داشت. 

نصیری تاکید کرد: بحث کرونا مساله جدی شهر است. اولویت اول شهر بر روی تزریق واکسن است چرا که باید جان مردم را حفظ کنیم. در فازهای بعدی وارد مسائل دیگری از جمله روانشناسی خواهیم شد چرا که روان جامعه آسیب دیده است و سوگ انباشته داریم و نیاز داریم که شهر به سمت شادی حرکت کند و سلامت روانی و معنوی مردم مورد توجه قرار گیرد. 

او افزود: مساجد محور جدی فعالیت ما هستند و در واکسیناسیون، بیش از ۲۰۰ مسجد به کمک آوردند. رویکرد خانه به خانه به دنبال کرونا و گسترش خدمات ۱۳۷ مواردی است که توسعه خواهد یافت. 

نصیری همچنین به استفاده از سامانه ۱۳۷ در سازمان مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: در سامانه ۱۳۷، آیتم ششم آن برای مدیریت بحران راه اندازی شده است و در این مرحله به کرونا می‌پردازیم و کسانی که امکان خروج از منزل را ندارند می‌توانند با این سامانه تماس گرفته و فردی را به درب منزل می‌فرستیم تا واکسیناسیون را انجام دهد. مشاوره روانشناسی، مشاوره زلزله و مشاوره سیل دیگر مواردی است که از طریق این سامانه و امکان‌پذیر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز