خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری:

پرستاران با اضافه کاری های اجباری بیش از توانشان کار می کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۹۳۳۲

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: کمبود نیرو باعث می‌شود که پرستاران برای جبران آن، به صورت اجباری اضافه کاری کنند. در این شرایط، پرستاران مجبور هستند بیش از دو تا سه برابر ظرفیت معمولی یک نفر فعال باشند و کار کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از سازمان نظام پرستاری، «کبری داودی»، عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: در بحران کرونا وضعیت کاری پرستاران نسبت به قبل سخت‌تر و خدمت‌رسانی آن‌ها طاقت فرساتر شده است؛ با توجه به کمبود نیرو و نبود استاندارد نیروی پرستاری در بخش‌های بیمارستانی با توجه به افزایش تعداد بیماران و تخت‌های بستری، پرستاران مجبورند بیش از حد توان و در ساعات زیادی به صورت اضافه کاری در بیمارستان‌ها خدمت‌رسانی کنند.

داودی ادامه داد: کمبود نیروی پرستاری و وجود شیفت‌های طولانی مدت به نوبه خود باعث می‌شود پرستاران بی‌انگیزه شده و دچار فرسودگی جسمی و روحی شوند. استاندارد جهانی نیروی پرستار برای هر تخت بیمارستانی، چهار نفر است؛ اما این نسبت در کشور ما حدود ۱.۸ تعریف شده است.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: کمبود پرستار و اضافه کاری اجباریبدون شک بر کیفیت ارائه خدمات پرستاران تاثیر می‌گذارد خستگی و فرسودگی آنان می‌شود و نارضایتی مردم و خدمت گیرندگان را نیز در پی دارد.

داودی افزود: متاسفانه در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی به جای استخدام پرستاران، با وجود ظرفیت و مجوز استخدام به تمدید دوره دوساله طرح فارغ التحصیلان پرستاری و انعقاد قراردادهای ۸۹ روزه می‌پردازند. این موضوع باعث بی‌عدالتی میان پرستاران شده و انگیزه آنان را برای ارائه خدمات کم می‌کند.

وی اضافه کرد: کمبود پرستار از چالش‌های جهانی است. کشور ما نیز تا سال ۱۴۰۴ با کمبود پرستار مواجه خواهد بود و برای جبران سریع آن باید حداقل و به سرعت حدود ۱۰۰ هزار نیروی پرستار استخدام شود.

داودی افزود: پرستاران علاوه بر ارائه خدمات و مراقبت از بیماران، باید مراقب خود و خانواده‌هایشان نیز باشند؛ همچنین مشکلات معیشت، افزایش اضافه کاری و محقق نشدن مطالبات باعث نارضایی بیشتر آنان می‌شود؛ بنابراین ضروری است مسئولان قبل از اینکه پرستاران نا امید شوند به مطالبات آنان توجه کنند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری با اشاره به لزوم پیشگیری از کرونا گفت: تزریق واکسن کرونا، رعایت نکات بهداشتی و توجه به دستورالعمل‌های تخصصی دوران کرونا یکی از بهترین راههای جلوگیری از ابتلا به کرونا مانند سایر بیماریهاست که در دوران پاندمی باید توسط همه مردم رعایت شود.

وی ادامه داد: از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون در سراسر دنیا، مهمترین و موثرترین راه در امان ماندن از ابتلا به کووید۱۹ رعایت نکات بهداشتی و افزایش سطح ایمنی بدن افراد است اما متاسفانه برخی افراد از انجام این مسئولیت اجتماعی سر باز می‌زنند و زندگی و سلامت خود و اطرافیانشان را به خطر می‌اندازند.

داودی تصریح کرد: ماسک عضو جدایی ناپذیر زندگی بشر در شرایط فعلی شده است. استفاده نکردن از ماسک در کنارعدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، یا استفاده غلط و نادرست از ماسک جزو مهمترین عوامل افزایش شیوع ویروس کرونا در دوران همه گیری کروناست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز