خبرگزاری کار ایران

راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع آلودگی هوا برای اولین بار/ ۳۷ هزار میلیارد تومان بدهی معوق مترو به سیستم بانکی

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۷۴۳

معاون حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران گفت: برای اولین بار آزمایشگاه مرجع آلودگی هوا را در حد استانداردهای بین‌المللی ایجاد می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران صبح امروز به منظور ارائه توضیحاتی از فعالیت‌های این معاونت در صحن شورای شهر تهران حاضر شد. 

او در صحبت‌های خود گفت: در مترو ۳۷ هزار میلیارد تومان بدهی معوق به سیستم بانکی داریم که این بدهی سبب شده است نتوانیم از خدمات بانک‌ها به خصوص در حوزه مترو آنچنان که باید استفاده کنیم. 

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: برای تکمیل خطوط فعلی ۳۵ هزار میلیارد تومان، توسعه و انشعابات، ۳۶ هزار میلیارد تومان، برای احداث خط هشت به بعد، ۲۰۱ هزار میلیارد تومان و برای ایجاد خطوط اکسپرس، ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع لازم داریم و بر همین اساس براساس منابع سال ۱۴۰۰ تنها به ۳۷۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای شبکه مترو نیاز داریم. 

شفیعی در ادامه با اشاره به شبکه اتوبوس گفت: بیش از ۹۰ درصد شبکه اتوبوس فرسوده است و حدود ۱۳ سال عمر دارند که برای تامین ۶ هزار اتوبوس‌به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و با این منابع موجود اجرای این برنامه‌ها میسر نیست و باید از منابع مالی جدید استفاده کنیم. 

او تاکید کرد: سال‌هاست که حمل و نقل عمومی از طرف دولت مورد بی‌توجهی قرار گرفته و این فرسودگی و عقب‌ماندگی باری بر دوش مدیریت شهری شده است. 

شفیعی با بیان اینکه به تعریف منابع مالی جدید همچون تهاتر نفت در این زمینه نیازمند هستیم گفت: این موضوع را در دولت پیگیری خواهیم کرد و باید هم صدا شویم تا بار دیگر حمل و نقل عمومی وارد اولویت‌های دولت شود چرا که بحث تامین مترو و اتوبوس با تهاتر نفت و مشارکت بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی یکی از الزامات است که لایحه‌ای تقدیم شورای شهر کردیم و امیدواریم با موافقت شورا زمینه ورود بخش خصوصی به حمل و نقل عمومی ایجاد شود. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: اگر با این مساله موافقت شود برای اولین‌بار بخش خصوصی که خود تامین کننده اتوبوس‌هایش خواهد بود، وارد ناوگان می‌شود. 

او همچنین درباره توسعه مدهای دوچرخه در تهران گفت: مدهای دوچرخه‌سواری اسکوتر و پیاده‌روی از مدهای جدی حمل و نقل هستند که نمی‌توان با فرهنگ‌سازی توصیه‌ای و محدود کار را پیش برد و باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود. 

شفیعی با تاکید بر اینکه با ظرفیت‌های قانونی موجود می‌توانیم حمل و نقل پاک را توسعه دهیم گفت: در نظر داریم در شورای اقتصاد طرحی را پیگیری کنیم که به ازای دوچرخه‌سواری اعتباراتی در نظر گرفته شود و از سویی دیگر تحویل ۶۳۰ واگن می‌تواند تحول بزرگی در حمل و نقل عمومی ایجاد کند؛ اما تحقق این مهم نیز نیازمند همراهی دولت است که اخیرا در خصوص بحث پرداخت ۱۵ درصد پیش پرداخت با معاون اول جلسه‌ای داشتیم و آن‌ها عنوان کردند که ۷.۵ درصد را شهرداری تامین کند که رقم زیادی نمی‌شود، اما تاکنون اقدامی نیز از سوی دولت صورت نگرفته است. 

وی با بیان این‌که احداث ۱۰ ایستگاه در خط شش و سه ایستگاه در خط هفت جزو برنامه‌های سال آینده این معاونت است، گفت: باید بخش خصوصی وارد شود و یکی از این مدل‌ها نیز خرید خدمت است. می‌توان اتوبوس‌هایی با کارکردی کم وارد ناوگان شود. موضوع هوشمندسازی تاکسی‌ها یکبار اجرایی شد اما به دلیل رفتارهای سلیقه‌ای جمع‌آوری شد اما یکبار برای همیشه باید هوشمندسازی تاکسی‌ها در دستور کار قرار گیرد. 

شفیعی گفت که ایجاد اسکوتر برقی اشتراکی دنبال خواهد شد و افزود: در بحث دوچرخه‌سواری نیز اگر بتوانیم قانون مصرف سوخت را فعال‌سازی کنیم امیدواریم بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. 

او همچنین به راه اندازی آزمایشگاه مرجع آلودگی هوا برای اولین بار در حد استانداردهای بین‌المللی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: تجهیزات ITS بسیار معیوب است و باید رسیدگی فوری شود به گونه‌ای که ۶۰ درصد دوربین‌های ثبت تخلف سرعت معیوب هستند و بد کار می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز