خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از جلسه امروز شورای شهر تهران؛

عدم اجرای مصوبه هوشمندسازی ثبت مشارکت و نحوه تشویق شهروندان/ عدم تحقق عدالت در جذب نیرو در شهرداری

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۵۸۶

اعضای شورای شهر تهران در تذکرهای امروز خود به موضوعاتی همچون تعیین تکلیف خانه‌های محله اتابک، عدم اجرای مصوبه هوشمندسازی ثبت مشارکت و نحوه تشویق شهروندان و بی توجهی به تعاونی مسکن کارکنان و اجرا نشدن عدالت در جذب نیرو در شهرداری تذکر دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه امروز شورای شهر تهران با یک نطق پیش از دستور و چند تذکر آغاز شد.علی اصغر قائمی در نطق پیش از دستور خود به روز آمار و برنامه ریزی اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته در سازمان تجارت جهانی (در سال 2018 از میان 173 کشور مورد بررسی) میان پایداری مؤلفه‌های توسعۀ اقتصادی کشورها و میزان دارائی‌های آماری و اطلاعاتی و بکارگیری آنها در برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان اقتصاد داخلی و بین‌المللی رابطه‌ای مستقیم برقرار است که خود گویای اهمیت این مهم در ابعاد مختلف توسعه است.

او ادامه داد: شهرداری تهران با وجود وسعت مأموریت‌های متنوع از مدیریت ساخت و ساز شهر تا پیراستگی مبلمان و فضای سبز شهری، از خدمات شهری تا مدیریت امور فرهنگی و اجتماعی، از زیرساخت‌های شهری تا حمل و نقل و ترافیک و ... دارای پیچیدگی‌های مدیریتی بسیاری است که مدیریت آن عملاً بدون وجود یک نظام برنامه‌ریزی کارآمد و مبتنی بر آمار و اطلاعات دقیق، جامع و به‌روز، غیر ممکن است.

قائمی اشاره کرد که در دورۀ قبل مدیریت شهری  نهاد برنامه‌ریزی در شهرداری تهران به عنوان مغز هدایتگر و سیستم عصبی و هماهنگ‌کنندۀ بخش‌های مختلف مدیرت شهری در قالب طرح چابک سازی ساختار شهرداری تهران مورد تهدید جدی، هم از جنبۀ ساختاری و هم از جنبۀ عملکردی قرار گرفته است. هر چند چابک سازی ساختار اقدام مثبتی است اما حذف و ادغام معاونت متولی برنامه‌ریزی و زیرمجموعه‌های آن در سایر معاونت‌ها در قالب برنامۀ کوچک‌سازی ساختار (بدون کسب تجربۀ گذشته کشور در حذف سازمان برنامه و بودجه) در اذعان بسیاری از مدیران با تجربۀ شهرداری باعث تضعیف نظام برنامه‌ریزی و هماهنگی میان بخش‌های مختلف اجرائی شهرداری تهران شده است.

او تاکید کرد که شهرداری باید نقاط ضعف ادغام معاونت متولی برنامه ریزی شهرداری تهران در مرحله پیاده سازی طرح چابک سازی ساختار را شناسایی کرده و در صورت لزوم پیشنهادات اصلاحی را جهت تقویت نظام برنامه ریزی در شهرداری تهران در قالب طرح به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

قائمی یکی از دلائل عدم پیشرفت برنامۀ سوم توسعه شهر تهران در طول دو سال گذشته را عدم شناخت وضعیت موجود و همچنین عدم برنامه‌ریزی و کنترل برنامه‌ها و عدم بکارگیری آمار و اطلاعات دقیق، به‌روز و جامع نام برد و گفت: متاسفانه شهرداری تهران در جهت استقرار نظام جامع آماری شهر و شهرداری تهران ( که در سال 1395 با هدف تأمین نیازهای اطلاعاتی کلیۀ لایه‌های مدیریتی شهر و شهرداری تهیه شده و مورد تأیید و تقدیر مرکز آمار ایران نیز قرار گرفته است) اقدامی صورت نداده و در طول چهار سال گذشته علاوه بر از دست رفتن زمان، بسیاری از اقدامات موثر صورت گرفته در سنوات گذشته در زمینه یکپارچگی اطلاعات مدیریتی شهرداری تهران از بین رفته است.  

او گفت که شهرداری تهران باید در مدت زمان کوتاهی نظام جامع آماری شهر و شهرداری تهران را با بکارگیری تجربیات گذشته روزآمد کند.

در ادامه مهدی عباسی در تذکر خود به موضوع تعلل در ارائه لایحه بانک زمین شهرداری تهران و  ایجاد سازوکار بانک زمین اختصاص داد و گفت:  در طرح جامع و تفصیلی تهران به موضوع مدیریت اراضی ذخیره توسعه نوسازی شهر توجه و پرداخته شده تا در راستای تامین خدمات شهری و همچنین مدیریت اراضی سهم شهرداری که به واسطه اجرای قوانین از جمله تفکیک اراضی حاصل می‌گردد، مورد استفاده قرار گیرند. شورای اسلامی تهران نیز در مصوبات خود به منظور عملیاتی شدن این مهم، سازوکار موسوم به ایجاد"بانک زمین" در شهرداری تهران را پیش بینی و مصوب کرد.

عباسی گفت که به منظور تحقق‌پذیری هر چه بیشتر خدمات عمومی و بهره‌برداری از املاک و اراضی سهم شهر با اولویت تأمین سرانه‌های خدمات عمومی و همچنین اعطای زمین معوض املاک در تامین خدمات از طریق ساز وکار موسوم به "بانک زمین"، ارائه شیوه‌نامه اجرایی بانک مذکور به شورا جهت بررسی و تصویب، تکلیف شود که تا کنون محقق نشده است. با توجه به اتمام مهلت مقرر در مصوبات و ضرورت ایجاد بانک زمین برای بکارگیری هدفمند منابع برای تامین سرانه‌های خدماتی شهر تهران، تسریع در انجام تکالیف توسط شهرداری ضروری است.

احمد صادقی تذکر خود را درباره عدم اجرا و اقدام مصوبه هوشمند سازی ثبت مشارکت ها و نحوه تشویق شهروندان مطرح کرد و گفت: طبق ماده دوم مصوبه، باید بانک اطلاعات شهروندی در درگاه تهران من بر مبنای تشویق خود اظهاری و تجمیع بانک های اطلاعاتی خدمات تفریحی، ورزشی، اجتماعی و فرهنگی توسعه پیدا کند، هرماه یک خدمت جدید با اولویت حمل و نقل عمومی، ورزشی، فرهنگی و تفریحی به شهروندان ارائه شود و اظهار نظر شهروندان از طریق پروفایل‌شان فراهم شود.

صادقی اضافه کرد: اما تاکنون هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده و یا به شورای شهر گزارش نشده است.

او در ادامه تذکر خود با اشاره به ماده ۳ این مصوبه، گفت: معاونت مالی و اقتصادی شهری موظف شده حداکثر دوماه لایحه مدل تشویقی اعتباری برای ارائه امتیاز به شهروندان مشارکت جو و شهروندان کم برخوردار را جهت مشارکت تشویقی و مبتنی بر امتیازات اعتباری ناشی از ثبت اختیارات فردی شهروندی برای پرداخت عوارض و برخورداری از تخفیف ها ارائه کند که در این مورد نیز اقدامی صورت نگرفته است.

صادقی تاکید کرد: براساس این تذکر از شهردار تهران، معاونت مالی و اقتصادی و معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی و امور شوراها درخواست دارم که با پیگیری فوری انجام دهند تا این مصوبه محقق شود، چراکه باعث افزایش مشارکت شهروندی، پرداخت عوارض شهری، توسعه شهر و شهروند هوشمند و برخورداری از خدمات شهری به ویژه خدمات حمل و نقل عمومی، تفریحی و... خواهد شد دستورات لازم را انجام دهند و لوایح مربوطه را به هیات رئیسه ارسال کنند.

زهرا شمس احسان تذکر خود را در خصوص وضعیت محله اتابک مطرح کرد و گفت: در سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ پروژه «خانه به جای خانه» در محله اتابک در منطقه ۱۵ اجرایی شد و براساس این طرح ساکنان محله برای ماندن در همان محله تشویق می‌شدند و خانه‌ای جدید به جای خانه فرسوده دریافت می‌کردند.

او با بیان اینکه اما این مسأله باعث بروز چالش‌های حقوقی در صدور سند برای املاک جدید شد، گفت: محدودیت‌های جدی برای نقل و انتقال املاک در داخل محدوده ایجاد شد به گونه‌ای که بیش از یک دهه است که اهالی به خانه‌هایشان رفته‌اند؛ اما سندی صادر نشده است و امروز تعیین تکلیف ۱۲۰۰ قطعه مشاعی یکی از اصلی‌ترین مطالبه سکنه است.

او ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۲۰ ملک یا رها شدند و یا به صورت بلا استفاده در محله مانده‌اند که زمینه‌ساز بروز انواع ناهنجاری‌های اجتماعی شدند و به دلیل فقدان کلانتری در سطح محله ناهنجاری‌های جدی ایجاد شده، به گونه‌ای که حتی در طول روز افراد آزادانه نسبت به خرید و فروش و مصرف مواد مخدر اقدام می‌کنند.

شمس احسان با بیان اینکه این عوامل موجب رکود شدید ارزش اقتصادی املاک شده، گفت: به گونه‌ای که سرمایه‌گذاران رغبتی نمی‌کنند که در بافت فرسوده این محله سرمایه گذاری کنند. از سوی دیگر شاهد ایجاد حس عدم تعلق و بحران بی‌اعتمادی اجتماعی در این محله هستیم و از شهردار تهران تقاضا دارم مشکل این محله را حل کنند.

لزوم برخورد با خودروهای دودزای شهرداری و راهور

به گزارش ایلنا دیگر تذکر امروز شورای شهر تهران توسط سید احمد علوی قرائت شد و به معاینه فنی خودروها اختصاص داشت. او با تاکید بر لزوم دریافت معاینه فنی و تعمیر خودروهای دودزای شهرداری، سازمان ها و پلیس گفت: گزارش های هواشناسی مبنی بر کم بارش بودن پاییز امسال است و همانگونه که آمار و اطلاعات نشان می دهد از ابتدای سال تا امروز تنها 2 روز هوای پاک در تهران داشتیم و اکنون که به ماه هایی که به گواهی آمار در سالهای گذشته آلوده ترین روزهای پایتخت را رقم زدند نزدیک می شویم لازم است که از عزیزان راهنمایی و رانندگی درخواست کنم تا با جدیت بیشتر به برخورد با خودروهای آلاینده بپردازند و در جریمه و توقیف خودروهای فاقد معاینه فنی عزم بیشتری داشته باشند.

او با اشاره به دودزا بودن خودروهای شهرداری به خصوص خودروهای حمل زباله خاطرنشان کرد: متاسفانه بعضا در موارد متعدد مشاهده شده است که خودروهای خود شهرداری مخصوصا خودروهای سنگین و خودروهای حمل زباله، خودروهای سازمان ها و نهادهای دولتی و همینطور خودروهای سنگین راهنمایی و رانندگی با وجود آلایندگی زیاد به راحتی در شهر تردد می کنند.

او تاکید کرد: لازم است که مسئولان نسبت به تعمیر این خودروها اقدام کنند و پلیس هم در برخورد با خودروهای آلاینده تمایزی میان خودروهای شهروندان و سازمانی و دولتی قائل نشود.

علوی همچنین به آلایندگی کارخانه های اطراف تهران اشاره کرد و افزود: همکاران محیط زیست و مسئولان مرتبط نیز نسبت به فعالیت کارخانه های اطراف تهران اقدامات لازم و مراقبت ها را داشته باشند تا میزان آلایندگی به حدی نرسد که مدارس باز نشده، بار دیگر تعطیل شوند.

علوی تدکید کرد: دوستان آلودگی هوا شوخی بردار نیست، سال گذشته که هم منع تردد شبانه بود و هم دورکاری ها برقرار و ترافیک کمتر از امسال، شاهد روزهای آلوده در تهران نبودیم. امسال دورکاری ها لغو شده، مدارس در آستانه بازگشایی هستند و هم اکنون نیز شاهد ترافیک سنگین در تهران هستیم، بنابراین لازم است که تمام تلاش خود را برای کنترل آلودگی هوا به کار بگیریم.

ناصر امانی تذکر خود را درباره یکی از مناطق شهرداری تهران مطرح کرد و گفت: اگر عدالت را نتوانیم در درون شهرداری اجرا کنیم در درون شهر هم این امر محقق نخواهد شد. منطقه ۹ بیش از ۶۰ نفر نیروی شرکتی با سابقه پنج تا ۱۵ سال سابقه خدمت با تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند.

او گفت: این کارکنان تبعیض و بی عدالتی را در دوره فعالیت خود دیده‌اند که افرادی بدون هیچگونه سابقه مدیریتی و با سفارش جذب شهرداری تهران شده اند. اما این افراد با حداقل حقوق و بدون حاشیه امنیتی به ناچار به فعالیت خود ادامه دادند.

امانی در ادامه تذکر خود به موضوع تعاونی مسکن کارکنان شهرداری نیز اشاره کرد و گفت: در چهار سال گذشته هیچ‌کس پاسخگوی تعاونی های مسکن کارکنان شهرداری نبود و بیش از هزار نفر بلاتکلیف هستند و خواهش می کنم توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز