خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش:

معلمان باید صلاحیت حرفه‌ای داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۵۳۸

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع صلاحیت معلمی در تمام دوره‌های کاری افرادی که جذب می‌شوند، مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز نشست خبری "محمود امانی طهرانی" دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در وزارت خانه آموزش و پرورش برگزار شد.امانی در این نشست اظهار داشت: امسال یکصدمین سالگرد شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان قدیمی‌ترین نهاد قانون گذاری کشور است. امسال علاوه بر این مناسبت، هزارمین جلسه شورای عالی  آموزش و پرورش را هم داریم.

وی اضافه کرد: ما در شورای عالی آموزش و پرورش در قانون تشکیل شورا، می‌دانیم که شورا یک نهادی است تا به اتفاقات خوب در آموزش و پرورش کمک کند‌ که لازمه آن آگاه سازی عمومی است.

امانی درباره اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه ای معلمان گفت: کار معلمی همراه با صفت کیفیت است و حتی می‌تواند با درجه بالا و پایین همراه باشد‌. پاره‌ای از صلاحت‌ها به پیش از ورود افراد به عرصه معلمی برمی‌گردد مانند صلاحیت‌هایی که افراد در دانشگاه فرهنگیان کسب می‌کنند. افراد پس از اینکه وارد خدمت می‌شوند نیاز است که خود را به روز نگهدارند و این نیازمند تغذیه کارکنان و رصد آنهاست.

وی افزود: در مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع صلاحیت معلمی در تمام دوره‌های کاری افرادی که جذب می‌شوند مورد تصویب قرار گرفت و قرار شد شورای عالی آموزش و پرورش وارد عمل شود و این را تبدیل به یک کار عملیاتی کند. پیرو آن باید یک شیوه نامه اجرایی تهیه شود و هم اکنون معاونت برنامه ریزی آموزش و پرروش در حال تکمیل این شیوه نامه هستند که این موضوع به رتبه بندی هم مربوط می‌شود‌ یعنی هر کسی که وارد رتبه بندی می‌شود باید صلاحیت حرفه ای داشته باشد.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: یک بازه‌‌های متغییر زمانی مانند ۵ ساله و ۱۰ ساله برای تجدید این گواهی نامه در نظر گرفته شده است. کسانی که از دانشگاه فرهنگیان و رجایی تربیت می‌شوند از همان ابتدا در این فرآیند شرکت خواهند کرد‌ و کسانی که توسط ماده ۲۸ جذب خواهند شد پس از  پایان دوره  آموزشی به معنی تعیین صلاحیت حرفه‌ای آنها تلقی می‌شود و هر چند وقت یکبار طبق بازه زمانی مذکور گواهی آنها تمدید شود‌.

امانی در ادامه گفت: در ۱۰ سال اخیر شورای عالی به دلیل نقص کلیدی که در تدوین سند تحول بنیادین داشته، جایگاه بهتری کسب کرده اما این بدان معنی نیست که تمام قوانین باید تسریع شوند.

وی افزود: حرکتی که در یک سال گذشته انجام شده حرکتی در بهبود و ارتقاء جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش بوده است. شعار یکصدمین سالگرد شورای عالی آموزش و پرورش اصالت، استقلال و اتقان است. از این رو شورای عالی زمانی می‌تواند موفق عمل کند که استقلال خود را حفظ کند. من شخصا از این جو حاکم بر شورای عالی ابراز رضایت می‌کنم زیرا شورای عالی به یک پختگی رسیده و از آن دست شوراها نبوده که مرتب اعضایش را تغییر دهد.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در توضیح آخرین وضعیت رتبه‌بندی معلمان بیان داشت: رتبه‌بندی توسط سه مورد از جمله استانداردها، سنجش استانداردها و ارزش‌گذاری همین استانداردها به هم وصل شده است. موضوع رتبه‌بندی در کشور ما به اوضاع معیشتی جامعه گره خورده است که خیلی در اختیار ما نیست. وقتی به فلسفه این کار نگاه می‌کنیم، می‌بینیم بحث استانداردها نیز در کنار بعد معیشتی رتبه‌بندی اهمیت دارد. البته که فقط موضوع مادی هم صرفا در رتبه‌بندی دیده نشده است. مثلا همین نامگذاری‌هایی که انجام می‌شود بار ارزشی نسبت به کار معلمی دارد.

امانی افزود: تقلیل رتبه‌بندی به افزایش حقوق، از بین بردن فلسفه حاکم بر رتبه‌بندی است اما جدا کردن آن از معیشت هم مطلوبیت ندارد؛ در هر صورت باید به این دو بعد همزمان توجه شود.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم آن روزی که رتبه‌بندی شکل خواهد گرفت بتوانیم استانداردهای معلمی را در کشور اجرا کنیم و در راستای آن نظام ارزش‌گذاری و سنجش هم ایجاد بشود. البته این رویه، یک دوره گذار را طی خواهد کرد که نمی‌دانیم با توجه به تنوع معلمانی که در کشور داریم چقدر زمان خواهد برد.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: اقداماتی از جمله رتبه‌بندی معلمان باید پله‌های متعددی را طی کند تا پخته شود البته مهم این است که اقدامات اولیه شروع شده باشد. امروز رتبه‌بندی وارد مرحله عملیاتی خود می‌شود.

امانی درباره تاثیر آموزش زبان انگلیسی و عربی در برنامه درسی دانش‌آموزان گفت: ماموریت قانون زبان عربی به عنوان یک جزء اجباری آموزشی است به همین دلیل آموزش زبان عربی با آموزش زبان انگلیسی کاملا متفاوت است. ماموریت زبان عربی برای ارتباط نیست و طبق قانون اساسی ماموریت آن این است که چون زبان عربی برای عامه شهروندان ما زبان دین آنهاست و باید به گونه‌ای عربی را بخوانند که در مطالعه متون دینی خود درک معنایی داشته باشند، اهمیت می‌یابد. از این رو اگر دانش‌آموزی در پایان دوره آموزشی خود نتوانست به زبان عربی صحبت کند، مسئله‌ای نیست.

وی اضافه کرد: اما در عین حال این مسئله در زبان انگلیسی فرق می‌کند زیرا بحث آموزش زبان انگلیسی کاملا ارتباطی است. طبیعتا در این باب، آموزش‌ها به زمان نیاز دارد. در حال حاضر رویکرد کنونی برنامه درسی زبان انگلیسی در دوره اول و دوم متوسطه طرح درستی است. یعنی رویکردی که بر پایه گرامر بوده دیگر تغییر کرده و شکل ارتباطی گرفته است؛ در رویکرد جدید برای اولین بار بحث لیسنینگ (مکالمه) وارد شده و حتی بر آن حوزه امتحانی در نظر گرفته شده است.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: افراد باید در زمینه نوع زبان و مقداری که می‌خواهند برای آن وقت بگذارند حق انتخاب داشته باشند. ما یک مصوبه در حال تدوین داریم تا این امکان انتخابگری را فراهم کند. یعنی حتی دانش‌آموز بتواند در موسسه‌ای مجاز که مدرسه نمره آن را می‌پذیرد، زبان انگلیسی بیاموزد.

امانی در ادامه تاکید کرد: در بحث زبان فرانسه و آلمانی مباحثی در مدارس بود اما استقبال چندانی از آن نشد. اکنون با این مصوبه‌ای که شورای عالی دارد امیدواریم گشایشی صورت بگیرد.

وی در خصوص جذب نیروی معلمی تا سن ۲۳ سال گفت: طبق بررسی‌های واحد حقوقی شورای عالی آموزش و پرورش و وزارتخانه به این نتیجه رسیده‌اند که تصمیم‌گیری در مورد این موضوع به وزارت آموزش و پرورش گذاشته شود. ما این موضوع را در تابستان ۹۹ به وزیر وقت آموزش و پرورش منعکس کردیم. در نهایت سال گذشته موضوع جذب نیروی معلمی تا سن ۲۴ سال تصویب شد.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش درباره شرط معدل شدن درصدی از ظرفیت‌ها در کنکور گفت: ما از هر زاویه‌ای که وارد کنکور شویم احساس می‌کنیم اصلاح آن از ضرورت برخوردار است که البته کار دشواری هم هست. کنکور طی یک روندی ثابت در طی چهل و چند سال اجرا شد که همواره نقدهای فراوانی در زمینه عدالت این سیستم بر آن وارد بود. مهمترین پژوهش در باب کنکور توسط مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی انجام شده که این پژوهش همه‌جانبه و مهم است. مردم باید متوجه شوند که چه ایراداتی بر کنکور وارد است و بدانند که رفع این ایرادات دشوار است. طی مصوبه اخیر کنکور، امتحانات نهایی جایگاه معتبرتر و مهمتری پیدا می‌کند البته این روند در آینده پخته‌تر هم می‌شود. همچنین موضوع سهمیه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بحث برای ساماندهی قرار گرفته است.

امانی درباره جذب نیروی کار در آموزش و پرورش گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمام جذب‌ها باید بر اساس مسیرهای مجاز ساز و کار معلمی کشور صورت بگیرد. البته ما نیازمند نیروهای متعدد هستیم. پیرو همین مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی سه مصوبه دیگر باید تایید شود که دو مورد آن توسط شورای عالی آموزش و پرورش مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ما این دو مصوبه را بررسی و آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده‌ایم و اکنون منتظرم تا نتیجه آن به ما اعلام شود. اما در هر صورت محوریت ورود معلم با دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است.

وی افزود: تامین معلم در دوره ابتدایی راهی جز دانشگاه فرهنگیان ندارد. در عمل ما باید یک ساز و کار ویژه برای معلمان ابتدایی بچینیم، اما تربیت معلم باید توسط تمام امکانات سیستمی کشور شکل بگیرد و نسخه‌ای ارائه شود که نفع ملی ما در آن است اما متاسفانه برخی به منابع بخشی خود نگاه می‌کنند.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در واکنش به ارائه مدارک تحصیلی دانش‌آموز به پدر و مادر دانش‌آموزان گفت: ما یک نامه به تمام اداره‌های روابط عمومی آموزش و پرورش کشور ارسال کردیم. با این مضمون که از دید ما هر جا کلمه ولی به کار رفته، اطلاق به پدر و یا مادر است. در تمام شئونات آموزشی، پدر و مادر یکسان دیده شده‌اند اما اگر به خاطر مرجعیت صلاحیت‌های قانونی، بخشی از این حقوق نادیده گرفته شود به ما مربوط نیست.

امانی درباره اصلاح و ترمیم سند تحول بنیادین گفت: سند تحول بنیادین باید هر ۵ سال یک بار بازنگری شود اما حدود ۱۰ سال است که این کار انجام نشده است. اکنون زمان آن فرا رسیده است. ما از اسفند ماه سال گذشته یک بحثی را در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کردیم که مسئولیت ترمیم سند به دبیرخانه سپرده شود. به دنبال آن ما روند روشن و چابکی را به کار گرفتیم اما طبق این روند قرار نیست یک سند جدید دیگر بنویسیم بلکه سند قرار است فقط از منظر اجرا و بحث‌های روز طی ۱۰ سال اخیر مورد بازنگری قرار بگیرد.

وی اشاره کرد: ما برای هر یک از موارد سند که نیازمند بازسازی است، ساز و کارهایی را پیش‌بینی کرده و مطالعه از جنس مرور نظام‌مند را احصاء کردیم. به موازات آن یک کار تطبیقی بین‌المللی را سفارش دادیم که روی سند تحول بنیادین انجام شود. همچنین یکی دو پیوست هم سفارش دادیم که یکی از این پیوست‌ها ابعاد مالی و اجرایی سند است. به طور کلی امیدواریم تا آخر آذر ماه متن نهایی سند آماده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز