خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس:

بازگشایی دانشگاه تدریجی است/ واحدهای عملی نیم سال‌های گذشته تا آذر کامل می‌شود/ برگزاری حضوری آزمون پایان ترم در صورت مساعد بودن شرایط

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۲۹۳

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس گفت: از نیمه آذر تا نیمه دی ماه دروس عملی دانشجویان جدید الورود را ارائه خواهیم کرد و اگر شرایط مساعد شود ممکن است آزمون پایان ترم را حضوری برگزار کنیم.

«محمدرضا کلباسی» معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره پیشنهاد وزیر علوم مبنی بر انتخاب اساتید توسط دانشجویان در سایت سازمان سنجش بیان کرد: فعلا در این زمینه نکته‌ای به دانشگاه‌ها و به طور رسمی مفاد آن به ما ابلاغ نشده است. اما به طور کلی ایده بسیار خوبی است. البته در بسیاری از دانشگاه‌های خارجی نیز رویه به همین شکل است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برخی از دانشگاه‌های خارجی به این صورت است که اول به سراغ استاد می‌روید و اگر استاد شما را پذیرفت، ادامه همکاری با شما را به دانشگاه به عنوان اعلام نیاز، بیان خواهد کرد. بنابراین نفس قضیه بسیار خوب است اما اینکه در اجرا چگونه می‌خواهند با سازمان سنجش همکاری کنند باید بررسی شود. زیرا اگر قرار است این رویه انجام شود باید به هر استاد یک کد مشخص اختصاص داده شود.

کلباسی با بیان اینکه پیش نیز این ایده مطرح شده بوده است، خاطر نشان کرد: ما پیش‌تر این ایده را به همکاران در وزارت خانه هم مطرح کرده‌ بودیم اما به همین مساله ایراد گرفتند و گفتند چون ما اساتید زیادی در کشور داریم، شاید درج این مطلب در دفترچه سازمان سنجش ایجاد نابسامانی و اشتباه کند، یعنی اگر یک دانشجو کدی را اشتباه بزند ممکن است استاد او تغییر کند و مجبور باشد با استاد دیگری کار کند.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس گفت: این طرح استاد محور بوده و می‌توانند برای اساتید از یک مرتبه به بالاتر این شرایط را فراهم کند که استاد خودش دانشجو را انتخاب کند، با این روش انگیزه و علاقه در دانشجو هم بیشتر می‌شود. به عنوان مثال شاید برای یک گروهی اعلام شود که پنج مورد ظرفیت دارد و شاید ۵۰ نفر دانشجو برای حضور در آن گروه اعلام آمادگی کنند و در نهایت در مصاحبه و بررسی‌ها مشخص می‌شود که آیا دانشجو حداقل‌های پذیرش در کلاس درس را دارد یا خیر؟

وی اضافه کرد: اگر این سیاست جا بیفتد، خوب است و اساتید هم وضعیت خود را متوجه می‌شوند، اگر استاد پر کار باشد، دانشجوی بیشتری خواهد داشت و اگر کم کار باشد، دانشجویی در کلاس او شرکت نخواهد کرد. در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه‌ها حتی شده به استادی که کم کار است یک دانشجوی دکتری جهت پایان نامه داده می‌شود.

کلباسی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان این مسئولیت را از سازمان سنجش به دانشگاه‌ها سپرد تا به طور مجزا برای اساتید خود دانشجو جذب کنند؟ گفت: حالت ایده آل طرح مذکور این است که در مقطع دکتری اختیار برگزاری آزمون را به خود اساتید دانشگاه‌ها واگذار کنند و رویه از حالت متمرکز بیرون بیاید، با این اقدام خود دانشگاه‌ها می‌توانند برای اساتید کدگذاری کنند و دیگر سازمان سنجش هم درگیر نمی‌شود. این که آزمون را سازمان سنجش برگزار کند ولی مباحث انتخاب رشته و غیره به عهده دانشگاه‌ها باشد شاید یک مقدار غیراجرایی به نظر بیاید.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات اخیر وزارت بهداشت مبنی بر موج ششم کرونا بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، آیا تا اواسط آبان دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به طور کامل به دانشگاه خواهند آمد؟ گفت: ما در دانشگاه به طور مفصل روی این موضوع بحث کردیم و نتایج اجماع این شد که اولا بازگشایی ناگهانی نبوده و حتما به شکل تدریجی باشد. این تدریجی در هر دانشگاهی با توجه به اولویت‌هایی که دارد، می‌تواند متفاوت باشد.

وی اضافه کرد: البته به دلیل اینکه ما دانشجوی لیسانس نداریم کارها و برنامه‌هایی که باید در این زمینه لحاظ کنیم کمتر است، اما برای دانشجویان ارشد و دکتری بنا بر این شد که ابتدا با محوریت دروس عملی کار کنیم. بخشی از دروس عملی مستلزم حضور دانشجویان است و نمی‌توان آن‌ها را به صورت مجازی برگزار کرد، بنابراین ابتدا بنا داریم که دروس عملی را تمام کنیم.

کلباسی گفت: ما از اول مهرماه دروس عملی نیم سال گذشته را ارائه کردیم و بنا داریم تا نیمه آذر ماه دروس عملی دانشجویان نیم سال‌های قبل را کامل کنیم و به نظر می‌آید که انشالله این اتفاق هم خواهد افتاد.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس در پایان اظهار داشت: از نیمه آذر تا نیمه دی ماه هم دروس عملی دانشجویان جدید الورود را ارائه خواهیم کرد و اگر شرایط مساعد شود ممکن است آزمون پایان ترم را حضوری برگزار کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز