خبرگزاری کار ایران

لزوم نظارت جدی بر مراکز پخش پیش‌سازهای مواد مخدر

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۷۹۲۰

در راستای پیشگیری از تولید مواد مخدر نشستی تخصصی با حضور نمایندگان نیروی انتظامی استان تهران و چندی از نمایندگان اتحادیه ها در محل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این نشست مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران ضمن خوش آمدگویی  به حاضرین در جلسه بیان داشت: نظر به این که موارد مربوط به مواد مخدر در طی سال های گذشته باعث گردیده است آسیب های اجتماعی متعددی در جامعه به وجود آید، لذا ضرورت دارد اقدامات پیشگیرانه مؤثری برای کنترل آسیب های  اجتماعی مواد مخدر در نظر گرفته شود. این معاونت در سال جاری برنامه های پیشگیرانه مختلفی را برای کاهش این آسیب اجتماعی در نظر گرفته است، یکی از این برنامه ها، نظارت بر مراکز پخش پیش سازهای مواد مخدر توسط اتحادیه های مربوطه است.

سوهانی افزود: همانطوری که اتحادیه ها در جریان امر می باشند، سال گذشته اقداماتی برای اتحادیه ها در نظر گرفته شد، و اقدامات به اتحادیه ها جهت اجرا ابلاغ گردید و اتحادیه ها براساس مکاتبات می بایست به صنوف خود موارد را ابلاغ می نمودند. براساس مکاتبات انجام شده بیان شده بود که چنانچه صنوف برخلاف قوانین و مقررات نسبت به پخش پیش سازها اقدام نمایند، برابر قوانین و مقررات با آن ها برخورد خواهد شد.( مطابق ماده ۴۰ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر) لذا با توجه به مراتب فوق ضرورت دارد در ابتدای امر دستگاه ها و اتحادیه های مربوطه اقداماتی را که در جهت نحوه نظارت بر پخش پیش سازهای مواد مخدر در صنوف خود صورت پذیرفته است را گزارش نموده، سپس راهکارهای پیشگیرانه مؤثری که می تواند در کنترل این امر نقش داشته باشد را بیان نمایند.

* نماینده فرماندهی انتظامی تهران بزرگ: اولین آسیب جدی که در خصوص نحوه نظارت بر پخش مواد پیش ساز تولید مواد مخدر وجود دارد، عدم وجود بانک اطلاعاتی دقیق و جامع در هنگام توزیع این مواد در سطح جامعه می باشد. تا زمانی که بانک اطلاعاتی مذکور راه اندازی نشود، نحوه توزیع و فروش این مواد پیش ساز قابل رصد نمی باشد، که ضرورت دارد برای اجرای این مهم، در ابتدای امر اتحادیه های مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند. مشکل دیگر عدم وجود ضمانت اجراهای قوی قانونی می باشد، با توجه به این که قانون مجازات مناسبی برای برخورد با این موارد در نظر نگرفته است، لذا می بایست در برخورد با متخلفان مجازات شدیدتری در نظر گرفته شود.

* نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران: با توجه به گستردگی و شرایط جغرافیایی استان تهران، سازمان های مربوطه (از جمله سازمان صمت، پلیس امنیت واتحادیه ها) با کمبود نیروی متخصص در امرنظارت و رصد فعالیت اصناف مواجه هستند. هم اکنون۹۰۰ عطاری با مجوز رسمی در سطح استان فعالیت دارند و متأسفانه حدود ۳ برابر این تعداد، بدون مجوز در حال فعالیت می باشند. لذا برای کنترل این مهم پیشنهاد می شود اتحادیه عطاران به اعطای مجوز، علی الخصوص به متخصصین این صنف اقدام و همچنین اتحادیه مذکور نسبت به تعیین بازرسین متخصص جهت نظارت بر فعالیت این صنوف اقدام نماید وزارت صمت هم اکنون سامانه جامع تجارت را راه اندازی نموده است و در سامانه مذکور نحوه توزیع و رصد کالاها و مواد (از مبدأ تا مقصد) قابل پیگیری می باشد.

* نماینده فرماندهی انتظامی تهران بزرگ: یکی از رکن های اصلی اجرای این برنامه دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی می باشند و این دانشگاه ها در خصوص برنامه مذکور بازرسی هایی را در دستور کار خود دارند. با توجه به این که کشفیات پلیس در بحث پیش سازهای مواد مخدر بسیار فراوان می باشد، لذا به نظر می رسد، بازرسین اتحادیه ها به صورت مناسب صنوف را مورد بازرسی و رصد قرار نمی دهند.

* رئیس اتحادیه فروشندگان و تهیه کنندگان موادشیمیایی: در حال حاضر ۲۶۸ قلم از مواد شیمیایی پرخطر سمی و انفجاری که تعرفه گمرکی آنها مشخص گردیده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد رصد قرار می گیرد و همچنین اتحادیه فروشندگان مواد شیمیایی بر نحوه توزیع این اقلام نظارت لازم را دارد. لازم به ذکر است که ۱۶ قلم مواد اولیه پیش ساز وجود دارد، که روزانه این مواد برای مصارف مختلفی ( اعم از: بهداشتی، ضدعفونی کننده ها وهمچنین صنعت رنگ سازی و ...) به کار گرفته می شود

در این نشست مقرر گردید با توجه به گزارشات ارائه شده توسط پلیس اماکن تهران عطاری های مستقر دراستان تهران اقدام به عرضه و فروش پیش سازهای مواد مخدر به صورت غیر قانونی به آحاد جامعه می نمایند، لذا مقرر گردید اتحادیه عطاران، سقط فروشان، مواد شوینده وکالای دخانی نسبت به انجام بازرسی های مستمر از عطاری ها اقدام و گزارش تعداد بازرسی ها وتخلفات را به صورت ماهانه به این معاونت ارسال نمایند ، همچنین نظر به این که عطاری های غیر مجاز در سطح استان تهران در حال فعالیت می باشند، لذا مقرر گردید اتحادیه عطاران، سقط فروشان، مواد شوینده و کالای دخانی نسبت به تهیه لیست عطاری های فاقد پروانه، به همراه آدرس آن ها اقدام و نتیجه را در اسرع وقت به این معاونت ارسال نماید.

همچنین مقرر گردید: اتحادیه عطاران، سقط فروشان، مواد شوینده و کالای دخانی به تمام صنوف خود ابلاغ نماید:

الف: عطاری ها حق هیچگونه فروش داروها و محصولات شیمیایی و پیش سازهای تولید مواد مخدر را ندارند.

ب: عطاری ها از فروش داروهای گیاهی که می تواند موثر در تولید مواد مخدر و روانگردان باشد اجتناب نمایند.

ج:چنانچه عطاری ها موارد مذکور را رعایت ننمایند و مرتکب تخلف گردند، این امر موجب مسئولیت کیفری برای فروشنده (مطابق ماده۴۰قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر)خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز