خبرگزاری کار ایران

مدیر کل انتقال خون استان تهران عنوان کرد؛

افزایش ۴۰ درصدی درخواست خون در بیمارستانهای تهران

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۷۴۰۳

۱۶۷ بیمارستان در سطح استان تهران در کمیته‌های بیمارستانی طب انتقال خون بررسی شده و یکی از اهداف مهم این کمیته‌ها بهینه‌سازی مصرف خون است.

به گزارش ایلنا به نقل از وبدا، «محمدرضا مهدی زاده»، مدیر کل انتقال خون استان تهران در جلسه بررسی کمیته طب انتقال خون بیمارستان مفید تهران گفت: درخواست خون در یکماه گذشته به واسطه افزایش اعمال جراحی ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در این روزها بیش از ۲۱۰۰ واحد درخواست روزانه خون و فرآورده خونی داریم.

مهدی زاده افزود: بررسی بانک خون بیمارستان مفید نشان داد در یکسال گذشته با حضور دکتر ممتاز منش و توجه ویژه ایشان پیشرفتهای خوبی دراین زمینه حاصل شده است.

وی یاد آور شد: در دو سال گذشته به واسطه کرونا سازمان انتقال خون شرایط بسیار سختی را برای تامین خون تجربه کرده، تامین خون مورد نیاز هر روز سخت می شود و نیازمند آن هستیم که مراکز درمانی ارزش خون اهدایی مردم را بیش از قبل درک کنند و با حساسیت بالا مصرف بهینه این ماده حیاتی را در دستور کار داشته باشند.

وی تاکید کرد: هموویژیلانس یا مراقبت از خون از زمانی که اهداکننده وارد مرکز اهدای خون می شود تا وقتی که به بدن بیمار تزریق می شود باید ادامه داشته باشد زیرا حفظ و نگهداری از این هدیه نجات بخش وظیفه ماست تا مطمئن شویم به بهترین شکل مصرف می شود.ما صدرصد درخواست‌های پلاکت آفرزیس در بیمارستان مفید را پاسخگو بوده ایم. همچنین با تهیه کیسه خون اطفال قصد داریم جلوی هدر رفت خون را در مواردی که نیاز به کمتر از یک کیسه خون برای کودکان هست بگیریم.

«نادر ممتاز منش»، پزشک ارشد هموویژیلانس بیمارستان مفید در کمیته انتقال خون در این بیمارستان گفت: جلسات این کمیته با حضور رئیس بیمارستان برگزار می شود و  اهتمام ایشان نقش پر رنگی در روند رو به رشد کمیته داشته است.

وی افزود: مبنای جلسات بر آموزش بود و کلیه افراد مرتبط در جلسات حضور فعال داشتند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون دراین جلسه گفت: برای اجرای پروژه پایش خون از رگ به رگ نیازمند اجرای دقیق دستورالعمل های هموویژیلانس در بیمارستانها هستیم.

وی افزود: استفاده از بارکد برای مونیتور دقیق کیسه خون از لحظه ورود تا تزریق و حتی بررسی سوابق تزریق بسیار اهمیت دارد.

«پیمان عشقی»، رییس سازمان انتقال خون کشور گفت: سازمان انتقال خون یکی از استاندارد محور ترین مراکز وزرات بهداشت است و سلامت خون در ایران با پیشرفته ترین کشورهای دنیا برابری می کند و ما هیچ گاه حتی در سخت ترین شرایط از استاندارهای انتقال خون عدول نکردیم.

وی تاکید کرد: برای توسعه و موفقیت طرح کمیته های بیمارستانی طب انتقال خون باید بیمارستانهایی که ثبت عوارض بهتر و بیشتر صورت می گیرد مورد تشویق قرار گیرند.

رییس بیمارستان مفید، «شمس الله نوری پور» نیز در این جلسه پیشنهاد کرد: بررسی عملکرد همه بیمارستانها به صورت مقایسه ای در کمیته استانی بیمارستانها می تواند تاثیر خوبی در بهبود روند هموویژیلانس داشته باشد.

بنا بر این گزارش نظام مراقبت از خون از سال ۱۳۸۷ بعد از تصویب در شورای عالی انتقال خون در کشور به اجرا درآمد و امروز یکی از شروط اعتبار سنجی مراکز درمانی می‌باشد.

گفتنی است در پایان این جلسه بیمارستان مفید به خاطر پیشرفت قابل توجه در استقرار هموویژیلانس و اجرای دستوالعل های بانک خون مورد تشویق قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز