خبرگزاری کار ایران

معاون کمیته امداد خبر داد:

تحت پوشش قرار گرفتن ۲۱۵ هزار خانوار نیازمند/ صفر شدن پشت نوبتی‌های کمیته امداد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۳۲۵

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد از تحت پوشش قرار گرفتن ۲۱۵ هزار خانوار نیازمند خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین خدرویسی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی در نشست خبری خود با اشاره به عملکرد ۶ ماهه این معاونت گفت: کمیته امداد از بدو تاسیس تا به امروز پناه همه فقرا و نیازمندان بوده است و براساس آخرین آمار دو میلیون و ۲۲۷ هزار و ۳۲۸ خانواده تحت پوشش هستند.

وی با اشاره به بعد خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد گفت: حدود  ۴۰ درصد افراد تحت پوشش یک نفره، بیش از ۳۰ درصد دو نفره و بیش از ۱۵ درصد سه نفره هستند. همچنین ۴۷.۹۱ درصد ساکن نقاط شهری و ۵۲.۰۹ درصد ساکن مناطق روستایی هستند. بیش از  ۵۲ درصد از افراد تحت پوشش زنان و بیش از ۴۷ درصد از مددجویان را مردان تشکیل می‌دهند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد تصریح کرد: همچنین یک میلیون و ۱۷۷ هزار زن سرپرست خانوار  تحت پوشش  کمیته هستند، البته همه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش ما نیستند و شرط تحت پوشش قرار گرفتن زنان سرپرست خانوار نیازمند بودن است.

خدرویسی خاطرنشان کرد: تعداد ۸۲ هزار بیمار خاص و صعب العلاج تحت پوشش کمیته امداد هستند و از همه خدمات امداد استفاده می‌کنند. پالایش پرونده‌های مددجویان نیز انجام شده است و ۱۱۵ هزار خانواده از تحت پوشش کمیته در ۶ ماهه ابتدای سال خارج شده‌اند و به همین میزان ۱۱۵ هزار خانوار جذب شده‌اند.همچنین ۱۰۰ هزار مددجو با توجه به بودجه سال ۱۴۰۰ به چرخه مددجویان اضافه کرده‌ایم. بنابراین پشت نوبتی نداریم و همه افراد پوشت نوبت از محل سهمیه‌ای که اعلام شده بود و یا خروج افراد از تحت پوشش، تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد تصریح کرد: همچنین کمک هزینه معیشت مستمری افراد تحت پوشش را نیز از ۳۵۰ هزار تومان تا یک میلیون  و ۱۰۰ هزار تومان افزایش داده‌ایم و حدود ۶۷ درصد میزان مستمری افزایش پیدا کرده که بی سابقه بوده است.

خدرویسی با اشاره به برون سپاری پرونده سالمندان گفت:  تا به امروز ۴۷۰ هزار پرونده سالمندان برون سپاری شده و به مراکز نیکوکاری واگذار شده است و تا پایان سال این رقم را  به ۷۰۰ هزار پرونده خواهیم رساند.

وی همچنین درباره تفاهم نامه با سازمان زندان‌ها گفت: با سازمان زندان‌ها تفاهم نامه ای منعقد شده ‌و براساس این تفاهم نامه کلیه خانواده های مددجویان نیازمند تا آزادی سرپرست خانوار تحت پوشش قرار گرفته و از همه خدمات کمیته امداد استفاده می کنند. همچنین پس از آزادی سرپرست خانوار با پرداخت تسهیلات اشتغال از این افراد حمایت خواهیم کرد.

وی با اشاره به ارائه خدمات به مددجویان کمیته امداد تصریح کرد: با بهره‌گیری از  اطلاعات بانک‌های اطلاعاتی مختلف به منظور رفع هم پوشانی با سازمان بهزیستی و تامین اجتماعی، صندوق های بازنشستگی به ایجاد سیستم استعلام وب سرویسی با راه اندازی نرم افزار امداد هوشمند به صورت آنلاین می توانیم وضعیت  مددجویان  را پالایش و بررسی کنیم.

خدرویسی درباره تامین لوازم ضروری خانوارهای نیازمند گفت: تامین لوازم ضروری زندگی مددجویان از دیگر اقدامات ما است و براین اساس در سال  گذشته، ۲۳ هزار بخاری و ۲۳ هزار آبگرمکن بین مددجویان توزیع شده است. همچنین در سال ۱۴۰۰ نیازسنجی دقیق با اولویت استانهای محروم و مرزی  انجام شده است و حدود ۱۰۰ هزار لوازم ضروری نیاز داریم.

وی ادامه داد: امسال ۵۰ هزار و ۳۳۹ کولر آبی و ۸ هزار کولر گازی به مددجویان تحویل داده‌ایم. در حال حاضر نیازسنجی کرده‌ایم و تعدادی از مددجویانبه  سرویس به بهداشتی و حمام مناسب دسترسی نداشته‌اند.  همچنین علمک گاز تا درب منزل این خانوارها رفته اما این مددجویان توانایی گازکشی نداشتند که با اقدامات صورت گرفته با تعاملی که با استان ها داریم این مشکلات تا پایان سال برطرف شده و به صفر می رسد.

خدرویسی همچنین با اشاره به تحویل اقلام جهزیه به نوعروسان گفت: تا به امروز 14 هزار بسته شامل 5 قلم کالای اساسی به نوعروسان تحویل داده شده است. همچنین با تامین اعتبار 600 میلیارد تومانی تا پایان سال 30 هزار بسته جهزیه شامل 150 هزار قلم کالای اساسی تهیه و به نوعروسان تحویل داده می شود.

وی درباره پرداخت خسارت به مددجویان گفت: در 6 ماهه ابتدای سال حدود 8 میلیارد و 500 تومان به مددجویان خسارت پرداخت کرده ایم.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی با اشاره به بیمه مددجویان کمیته امداد گفت: بیمه مددجویان کمیته امداد بیمه سلامت است و سازمان بیمه سلامت متولی بیمه پایه مددجویان است. همچنین بیمه مکمل بیماران خاص و صعب العلاج هم توسط  کمیته امداد انجام می شود. همچنین 79 هزار مددجو تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند. در 6 ماهه ابتدای سال 112 میلیارد تومان برای بیمه این افراد پرداخت شده است. همچنین حدود 16 هزار نفر از این افراد از مستمری سازمان تامین اجتماعی برخوردار شده اند و ابتدای سال جاری 23 میلیارد تومان برای مستمری پرداخت شده و سه هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش مستمری قرار گرفته اند.

خدرویسی همچنین درباره تحت پوشش قرار گرفتن خانوارهایی که سرپرست آن ها سرباز هستند، گفت: خانواده های سربازان متاهل نیازمند نیز تا زمانی که سربازان از  سربازی برگردند مورد حمایت قرار می گیرند و اگر سرباز بعد از سربازی نیازمند باشد به این فرد وام اشتغال پرداخت می شود و مورد حمایت قرار می گیرد.

وی ادامه داد: فرانشیز بستری مددجویان کمیته امداد که در بیمارستان های بخش دولتی و دانشگاهی بستری بودند رایگان شد، در گذشته مددجویان باید مبلغی پول به عنوان فرانشیز پرداخت می کرد که با رایزنی هایی که در این خصوص صورت گرفته برای مددجویان رایگان شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بودجه سال 1401 مشخص شده است گفت: خیر، هنوزدر این خصوص تصمیم گیری نشده است اما قطعا با توجه به تورم درکشور بودجه سال 1401 کمیته امداد نیز افزایش خواهد داشت.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد درباره خدمات ارائه شده به خانواده مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در  ایام کرونا گفت: همزمان با کشور و همسو با ستاد ملی مقابله با کرونا ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در کمیته امداد نیز راه اندازی شد. اقدامات لازم در حوزه پیشگیری، حمایت ودرمان خدمات قابل توجهی به مددجویان ارائه شده است همچنین در ارائه خدمات تغییراتی ایجاد شد تا مددجویان نیازمند مراجعه حضوری برای دریافت خدمات نباشند.

وی ادامه داد: متناسب با شرایط  کشور ما کمترین ابتلا به کرونا  در بین مددجویان را داشتیم و به خانواده هایی که فوتی داشتند مبلغی برای کمک به آن ها پرداخت شد. همچنین در شرایط کرونا خیلی از خانواده ها مشاغل خود را از دست دادند و این افراد شناسایی شدند و مورد حمایت قرار گرفتند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد از خانواده ها مشاغل خود را از دست داده اند، گفت: در یک مورد حدود 11 هزار خانوار از مرکز رصد فقر کمیته امداد و بانک اطلاعاتی رفاه ایرانیان شناسایی شدند ما به سطح کشور این خانواده ها را اعلام کردیم تعدادی از این خانواده ها تمایلی به  تحت پوشش قرار گرفتن نداشتند و تعدادی نیز تحت پوشش قرار گرفتند. در حال حاضر هیچ مراجعه کننده ای نداریم که شرایط را دارا باشد اما تحت پوشش قرار نگرفته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز