خبرگزاری کار ایران

راه‌اندازی پارلمان مشورتی اولیای دانش‌آموزان استثنایی در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۲۲۶

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه کرونا فرصت نزدیکی خانواده به‌نظام تعلیم‌وتربیت را مهیا کرد، گفت: با نگاه تأثیر مستقیم خانواده‌ها بر تعلیم‌وتربیت فرزندان و مشارکت خانواده‌ها در امر تعلیم‌وتربیت بسته تحولی آموزش، پرورش و توان‌بخشی خانواده محور با هفت برنامه در آموزش‌ و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.

به گزارش ایلنا، سیدجواد حسینی در نشستی به مناسبت هفته پیوند اولیاء و مربیان ضمن رونمایی از بسته تحولی "آموزش، پرورش و توان‌بخشی خانواده محور" آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: خانواده جزء ذاتی جدایی‌ناپذیر از آموزش‌وپرورش است.

وی افزود: بین نهادهای اجتماعی، اولین نهادی که زندگی بشر در آن شکل می‌گیرد خانواده است و خانواده عمومی‌ترین و پایدارترین نهاد است و بالاصله در فعالیت‌های اجتماعی نقش ایفا می‌کند.

حسینی با بیان اینکه خانواده نهادی است که هیچ جانشینی ندارد و مطالعات همه اندیشمندان نشان می‌دهد خانواده بیشترین نقش را شکل‌دهی به شخصیت انسان‌ها و جامعه دارد، گفت: مهم‌ترین دوره شکل‌گیری شخصیت انسان‌ها، دوران کودکی است و غیر از خانواده هیچ نهادی در دوران کودکی حضور ندارد.

وی افزود: طول روابط در خانواده بیشتر از طول روابط در هر نهاد و سازمان دیگری است و تنها مکانی که روابط انسان‌ها در آن استمرار دارد و قطع نمی‌شود خانواده است.

معاون وزیر با بیان اینکه در جامعه و روابط انسانی سه مدل رابطه وجود دارد گفت: نوعی از رابطه، بر اساس نقش‌ها شکل می‌گیرد که به آن رابطه اجتماعی می‌گویند مانند رابطه معلم و شاگرد و نوعی دیگر از رابطه مبنای آن سود و زیان است که به آن رابطه اقتصادی می‌گویند.

وی افزود: نوع دیگری از رابطه از نوع رابطه عاطفی است که همه‌جانبه و عمیق است و بر مبنای نقش و اقتصاد نیست، این نوع رابطه بیشترین تأثیر را بر انسان‌ها دارد و ارتباط موجود در خانواده‌ها از نوع رابطه عاطفی است.

وی تصریح کرد: بر اساس نظریه تسری، رابطه افراد در خانواده به همه ابعاد زندگی انسان‌ها تسری پیدا می‌کند لذا خانواده بیشترین نقش را در ساخت شخصیت انسان‌ها دارد.

حسینی با بیان اینکه شخصیت جامعه نیز بالاترین تأثیر را از نهاد خانواده می‌گیرد، گفت: جامعه‌شناسان معتقدند، سعادت و شقاوت هر جامعه‌ای به نهاد خانواده متکی است و خانواده جعبه سیاه جامعه است.

وی افزود: بر اساس نظر جامعه‌شناسان، نهادهای اساسی و اولیه، شخصیت جامعه را رقم میزند و مهم‌ترین نهاد اساسی و اولیه نهاد خانواده است.

 حسینی با بیان اینکه در جامعه با سه نوع خانواده پرآشوب، خاموش و متعادل مواجه هستیم گفت: در خانواده پرآشوب روابط زن و مرد مبتنی بر اثبات من و مشاجره است، در خانواده خاموش، زن و مرد میل به اثبات خویش ندارند و در خانواده متعادل زن و مرد با یکدیگر ارتباط متعادل دارند.

وی افزود: هر نوع از این خانواده‌ها بر جامعه هم اثر مستقیم می‌گذارند و جامعه پرآشوب، جامعه با افراد گوشه‌نشین و منزوی و جامعه متعادل را شکل می‌دهند.

 حسینی تصریح کرد: بر اساس مطالعات در حوزه عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، نیز خانواده بیشترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دارد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه کرونا فرصت نزدیکی خانواده به‌نظام تعلیم‌وتربیت را مهیا کرد، گفت: با نگاه تأثیر مستقیم خانواده‌ها بر تعلیم‌وتربیت فرزندان و مشارکت خانواده‌ها در امر تعلیم‌وتربیت بسته تحولی آموزش، پرورش و توان‌بخشی خانواده محور با هفت برنامه در آموزش‌وپرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.

وی گفت: اولین برنامه این بسته تحولی راه‌اندازی پارلمان مشورتی اولیاء در کشور و استان‌ها است تا این پارلمان‌ها به‌عنوان بازوی مشورتی مدارس استثنایی عمل کنند.

وی افزود: برنامه دوم این بسته تحولی مدرسه یاری باهدف نهادینه کردن انواع یاوری‌های اولیا در نظام تعلیم‌وتربیت است و برنامه سوم آن اولیای همیار معلم است که در تمامی عصرها به‌ویژه عصر کرونا می‌توانند همیار معلمین در امر تعلیم‌وتربیت باشند.

حسینی راه‌اندازی سامانه تحت وب «ندای همراه» با کمک از مشاورین خبره برای رفع مشکلات خانواده‌ها و دانش‌آموزان را چهارمین برنامه بسته تحولی آموزش، پرورش و توان‌بخشی خانواده محور دانست و گفت: مددکاری اجتماعی مبتنی بر محله، ایجاد دبیرخانه هفتگانه ملی اطلاع‌رسانی و توانمندسازی اولیاء هفت گروه تحت پوشش سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده برنامه‌های پنجم تا هفتم این بسته تحولی می‌باشند.

وی افزود: مراکز مشاوره و راهنمایی پیوند آموزش‌وپرورش استثنایی از ۱۵ مرکز در دو سال گذشته به ۵۵ مرکز رسیده است ارائه خدمات مشاوره‌ای این مراکز نیز صددرصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: به‌مرور مراکز مشاوره و راهنمایی پیوند به مراکز جامع آموزشی، مشاوره‌ای و توان‌بخشی ارتقا پیدا خواهند کرد و از ۱۰ مرکز موجود تا پایان سال به ۳۲ مرکز خواهند رسید.

 معاون وزیر با بیان اینکه خط تلفنی پاسخگویی به خانواده نیز در مراکز مشاوره و راهنمایی راه‌اندازی شده است گفت: سال گذشته ۷۷۴۵ جلسه مشاوره به‌صورت حضوری و غیرحضوری توسط مراکز مشاوره خانواده برگزار شده است.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، وی در پایان گفت: آموزش‌وپرورش استثنایی برای رسیدن به استاندارد در زمینه خدمات مشاوره‌ای به ۵۰۰ مشاور نیاز دارد که این کمبود از طریق استخدام‌های سالانه جبران خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز