خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

قولِ تهیه دو میلیون و ۵۰۰ تبلت برای دانش‌آموزان مناطق محروم/ اصرار بر آموزش حضوری به خاطر افت یادگیری است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۰۷۹

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در تعهدی که استانداران و تشکل‌های غیردولتی داشتند، برنامه تهیه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ تبلت طراحی شده است.

سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین آمار ارائه تبلت به دانش‌آموزان در قالب طرح هدایت گفت: مفهوم طرح هدایت این است که هر دانش آموزی یک تبلت و هر تبلت یک کلاس و هر کلاس یک مدرسه باشد. تقریبا نزدیک به یک سال و نیم است که با توجه به شرایط کرونا این طرح آغاز شده است.

وی ادامه داد: حدود ۳۰ درصد دانش آموزان ما در مناطقی بودند که به آموزش مجازی دسترسی نداشتند یا به نوعی نیازمند دستگاه و موبایل جهت حضور در کلاس‌های مجازی و شبکه شاد بودند. بر همین اساس طرح هدایت با استفاده از ظرفیت‌های دولتی، عمومی، مردمی، تشکل‌ها و خیریه‌ها تشکیل شد تا با جمع آوری منابع برای دانش آموزان نیازمند تبلت تهیه کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در طول این یک سال و نیم ۳۶۱ هزار تبلت تهیه و به دانش آموزان اهدا شد. در تعهدی که استانداران و تشکل‌های غیردولتی داشتند، برنامه تهیه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ تبلت طراحی شده است.

حسینی درباره بودجه تهیه تبلت برای سال ۱۴۰۰ گفت: امسال هم پانصد میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ آمده که تا الان صد و هفتاد میلیارد آن به استان‌ها ابلاغ شده است. دانش‌آموزانی که تبلت ندارند برای آمدن حضوری در اولویت هستند. همچنین پویش‌های مردمی همچنان ادامه دارد و ما تلاش می‌کنیم از طریق تزریق منابع بتوانیم نیازهای دانش‌آموزان را پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: در حوزه استثنایی بیش از سی هزار تبلت داده شده و اسامی تمام دانش آموزانی که نیازمند به تبلت هستند از استان‌ها برای ما ارسال شده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شروع آموزش حضوری آیا تهیه تبلت برای دانش‌آموزان مناطق محروم به حاشیه کشیده نخواهد شد؟ گفت: خیر، شبکه شاد یک سرمایه اجتماعی است که در صورت‌ عدم وجود کرونا به عنوان آموزش مقوم، مکمل و آموزش معکوس باید استفاده شود، لذا این طرح همچنان ادامه خواهد داشت تا به نیازهای دانش آموزان حتی در دوره پساکرونا که به آموزش‌های مقوم مکمل و معکوس نیازمندند، پاسخ داده شود.

حسینی در واکنش به این پرسش که انتظار می‌رفت بعد از گذشت یک و نیم سال تعداد بیشتری پوشش داده شود. آیا مشکل بودجه است یا در توزیع با مشکل مواجه بودید؟ گفت: مشکل بودجه است و در توزیع مشکل نداشتیم. سه میلیون دانش آموز دستگاه نداشتند که هفتصد هزار نفر از آن‌ها در مناطقی هستند که شبکه ملی ارتباطات نیست، یعنی حتی اگر تبلت هم داشته باشند اینترنت نیست که بخواهند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: ما برای ۳۶۱ هزار دانش آموز تبلت تهیه کردیم، اما شرایط سایر دانش آموزان این طور نیست که در کل به آموزش دسترسی نداشته باشند، ولی به آموزش از طریق موبایل دسترسی ندارند، از همین رو یا از کامپیوترهای داخل مدرسه استفاده می‌کنند، یا آموزش انفرادی یا آموزش حضوری می‌بینند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از ویژگی‌های آموزش در عصر کرونا انعطاف‌پذیری آموزش است. ما کتاب آموزش و پرورش در کرونا را هم نوشتیم. انعطاف در آموزش یعنی باید شیوه‌های مختلف را طراحی کنیم که آموزش متناسب با شرایطی که هر دانش آموز دارد تداوم یابد.

حسینی درباره افت یادگیری در میان دانش آموزان استثنایی گفت: در دنیا عدم آموزش حضوری افت شدید یادگیری ایجاد کرده است، هیچ آموزشی جای آموزش حضوری را نمی‌تواند بگیرد. ما خودمان آموزش مجازی را انتخاب نکردیم و این گونه نبوده که بگوییم آموزش حضوری نمی‌دهیم و آموزش مجازی داشته باشیم.

وی افزود: آموزش مجازی خود را به ما تحمیل کرده است و ما آموزش مجازی را در مقابل تعطیلی آموزش برگزیدیم. کرونا اولین جایی که تعطیل کرد مدارس بود. ما دو راه داشتیم؛ یکی این که بگوییم مدارس تعطیل است و هر وقت باز شدند آموزش می‌دهیم یا این که بگوییم مدارس تعطیل هستند، ولی آموزش نباید تعطیل باشد.

حسینی گفت: معنای آموزش مجازی این نیست که جای آموزش حضوری را بگیرد. اگر همه تجهیزات را هم داشته باشید، آموزش و پرورش با آموزش مجازی ۵۰٪ افت پیدا می‌کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان اظهار داشت: این که اصرار داریم امسال آموزش‌ها حضوری شود به خاطر افتی است که در نظام یادگیری یاددهی ایجاد شده، اما اگر کسی به آموزش‌های مجازی دسترسی نداشت ما نگذاشتیم از فرایند آموزش باز بماند و هر کس از هر طریقی که توانسته آموزش‌ها را دریافت کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز