خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

حذف رشته‌هایی که جامعه به آنها نیازی ندارند/ تدوین دانشکده‌های موضوعی متناسب با نیازهای کشور

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۰۵۶

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی از تدوین دانشکده‌های موضوعی متناسب با نیازهای کشور خبر داد.

"جواد علمائی" معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره توسعه بین رشته‌ای طبق سند پنج‌ساله راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: تعیین رشته باید بر حسب نیاز جامعه باشد، به عنوان مثال دانشکده‌ای مانند مدیریت خدمات شهری، باید جهت رفع نیازهای حوزه خدمات شهری باشد، باید دید خدمات شهری در مدیریت خود با چه رشته‌هایی درگیر است از این رو این دانشکده موضوعی، رشته‌هایی را به کار می‌گیرد که برای یک هدف تعیین شده مامور شده است.

وی در توضیح دانشکده‌های موضوعی گفت: دانشکده‌های موضوعی به این منظور هستند که وقتی یک موضوع اهمیت زیاد داشته و در جامعه مهم تلقی می‌شود، ما برای آن دانشکده تدوین می‌کنیم اما اگر موضوع در حد کوچکتری بود، برای آن یک رشته تعریف خواهد شد.

علمایی ادامه داد: در کنار اینها هم لازم است، یک سری تغییرات در محتوای دروس داشته باشیم. ما در حال ایجاد یک سری تغییرات در محتوای دروس هستیم تا همین رشته‌هایی که اکنون داریم بتوانند در جهت حل مشکلات کشور باشند، بنابراین برخی محتواها تغییر خواهند کرد.

وی با تاکید بر حذف رشته‌هایی که دیگر جامعه به آن نیازی ندارند، گفت: ما آموزش‌هایی که اکنون دیگر به درد جامعه نمی‌خورند را حذف می‌کنیم و آموزش‌های کابردی را مدنظر قرار خواهیم داد.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که برای این نیازسنجی دولت چقدر از شما کمک خواسته و همچنین برای اجرای آن چه کمکی به شما می‌کند؟ گفت: متاسفانه دولت قبل که هیچ کمکی نکرده، همچنین وزارت علوم نیز تعامل خیلی خوبی با ما نداشت، ولی امیدواریم در دولت جدید این اتفاق بیافتد.

علمایی اضافه کرد: در حال حاضر دانشگاه ما بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری عمل می‎کند، مقام معظم رهبری دانشگاه‌ها را قوه عاقله کشور می‌دانند و به همه دانشگاه‌ها چه دولتی و چه آزاد ماموریت دادند تا دنبال آموزش کاربردی باشند تا به درد مملکت بخورند.

وی افزود: برای ما خیلی خوشایند است که توانستیم در این مسیر قرار بگیریم و دانشگاه آزاد ریل‌گذاری جدید برای خود داشته باشد.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در عین حال وظیفه ما هم خیلی سنگین شده است، اما انشالله بتوانیم در ادامه در این مسیر حرکت کنیم و به آن اهدافی که مدنظر مقام معظم رهبری بوده و کشور به آن نیاز دارد، برسیم.

علمایی با اشاره به اهمیت علوم انسانی در جامعه گفت: علوم انسانی به لحاظ ارتقای جایگاه فرهنگ کشور جایگاه ویژه‌ای دارد، اگر فرهنگ‌سازی نشود، نمی‌توان کار صنعتی نیز انجام داد. به طور مثال اگر ما به معنای واقعی انسان نباشیم از علم خود استفاده نامناسب می‌کنیم.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنابراین علوم انسانی نیاز جدی برای ارتقای کیفیت و فرهنگ جامعه است. در عین حال اما علوم فنی نیاز دنیوی جامعه است که باید توانایی حل امورات کشور را داشته و کمک کند تا مردم به رفاه و آسایش نسبی برسند، از این رو تجربه فنی می‌تواند برخی دیگر از مشکلات را حل کند.

علمایی در پایان گفت: دانشگاه‌ها هر کدام یک معاونت پژوهش و یک معاونت آموزش دارند، دانشگاه آزاد اسلامی ساختارها را تغییر داده و به صورت یک دانشگاه موضوعی درآمده است، به طور مثال معاونت علوم انسانی و هنر و معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز