خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

"سند ملی کودک و نوجوان" ملاک عمل ماست/توضیح درباره شیوه آموزش در مهدکودک‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۳۷۸۰

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درباره نظارت بر نوع محتواهایی که قرار است، در مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها ارائه شود، گفت: محتواهای ما متناسب با سنین کوکان بوده و روش ما اصلا روش مرسوم کلاسیک مدرسه‌ای نیست.

"علیرضا حاجیان‌زاده" رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به بهره بردن از سند ملی کودک و نوجوان در سازمان ملی تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: سند ملی حقوق کودک طراحی شده و به تصویب رسیده و برای همه ما ملاک و معیار است. بخش‌هایی از سند بین المللی کودک هم که متناسب با معیارهای نظام جمهوری اسلامی ایران است در این سند ملی استفاده شده و در عین حال ملاک ما سند ملی حقوق کودک است که به تصویب رسید. 

حاجیان زاده درباره نظارت بر نوع محتواهایی که قرار است از این به بعد در مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها ارائه شود، گفت: محتواهای ما متناسب با سنین کوکان است؛ به طور مثال سنین یک سالگی یک محتوا دارد و سنین سه یا چهار سالگی به مدل محتواهای دیگری نیاز دارند. به همین دلیل روش ما اصلا روش مرسوم کلاسیک مدرسه‌ای نیست. 

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت گفت: به عنوان مثال با روش‌های بازی، گفت‌وگو، قصه گویی، نقاشی و غیره مفاهیمی که باید بیاموزند را برایشان مطرح می‌کنیم. یادگیری کودکان هم منحصر به برنامه‌های محدود نیست؛ آن‌ها در تمام ایام فرصت یادگیری دارند و حتی در زمان‌هایی که ما برنامه‌هایی برایشان نداریم، کودکان با دیدن، شنیدن و توجه‌شان به رفتار بزرگ‌ترها در حال یاد گرفتن هستند. 

وی اشاره کرد: بر همین است که باید رفتار خانواده‌ها را ارتقا دهیم و تقویت کنیم تا رفتار یا گفت‌وگویی داشته باشند که در تربیت کودکان آن‌ها خدشه‌‍‌ای وارد نکند. به همین دلیل محتواهایی که تنظیم می‌کنیم عمدتا بر اساس مخاطب ما و نیاز مخاطبمان در موضوعات مختلف است. از این رو تلاش می‌کنیم تا مهارت‌های معنوی، اخلاقی، حرکتی، رفتار اجتماعی و… آن‌ها تقویت شود تا برای ورود به نظام رسمی آموزشی کشور آماده شوند. 

حاجیان زاده در ادامه توضیح داد: مبنای آموزش ما در مهد کودک‌ها کتاب محور نیست، بلکه فعالیت محور است. ممکن است این فعالیت‌ها را در کتاب‌هایی به مربیان آموزش دهیم که چه فعالیت‌هایی برای بچه‌ها انجام دهند. ما مثل آموزش و پرورش کتاب در اختیار بچه‌ها نمی‌گذاریم. 

وی افزود: ممکن است کتاب در حد کتاب‌های کار نقاشی باشد ولی عمده آموزش‌ها فعالیت محور است. ما برای همه مهد کودک‌ها یک کتاب ثابت را تجویز نمی‌کنیم اگرچه یک برنامه ثابت و مشترک داریم اما محصولات، محتواها و کتاب‌ها می‌تواند کاملا متفاوت باشد. حتی ممکن است یک مهدکودک خودش یک طراحی محتوا داشته باشد که البته این را به ما ارائه می‌دهد، سپس ما بررسی می‌کنیم و در صورت انطباق با اصول سازمان، آن را تایید می‌کنیم. 

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت تاکید کرد: این بدان معنی نیست که هر مهد کودکی برای خودش رها باشد و خودش یک برنامه را انتخاب کند و به معنای این هم نیست که بخواهیم به آن‌ها از بالا به پایین بخواهیم القایی داشته باشیم. بلکه ما پیشنهاد می‌دهیم و مهد کودک‌ها انتخاب می‌کنند. اگر خودشان هم پیشنهادی داشتند می‌تواند پیشنهادشان را بدهند، تایید که شد می‌توانند آن را اجرا کنند. 

وی در خصوص چگونگی رعایت موازین بهداشتی در مهدهای کودک توسط کودکان گفت: کرونا اکنون مساله عمومی کشور است و فقط مربوط به بچه‌ها و مهد کودک نیست. ما طبق مصوباتی که در ستاد ملی کرونا اعلام شده عمل می‌کنیم نه بیشتر و نه کمتر. 

حاجیان زاده گفت: ستاد ملی کرونا سال گذشته دستور به تعطیلی مهدهای کودک داد، سپس همه مهد کودک‌ها تعطیل شدند و مدارس هم حضوری نبودند. امسال مدارس را طبق ضوابطی بازگشایی کردند و مهد کودک‌ها هم در گروه دوم شغلی قرار گرفتند. 

وی اضافه کرد: در برخی از شهرهایی که متناسب با گروه دوم شغلی است، مهدکودک‌ها می‌توانند راه اندازی شوند. ملاک‌هایی که برای مدارس داریم در مهدها هم باید رعایت شود، مثل تعداد کم در یک کلاس، تعداد کم در یک مهد کودک و رعایت فاصله‌گذاری و رعایت امور بهداشتی فردی که باید وجود داشته باشد. 

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در پایان اظهار داشت: این در اختیار خانواده است که کودک خود را در مهد کودک بگذارد یا نگذارد، هیچ اجباری در این خصوص وجود ندارد. حتی در آموزش و پرورش که آموزش رسمی است اجباری وجود ندارد و فقط توصیه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز