خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

پایشِ تمام باغ‌های تهران/ حذف بروکراسی‌های زائد در رسیدگی به پرونده باغ‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۱۸۱۱

عضو شورای شهر تهران گفت: پیشنهاد دادیم که معاونت معماری و شهرسازی با معاونت خدمات شهری یک پایش سراسری از وضعیت باغ‌ها شهر تهران انجام دهند.

«میثم مظفر» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا پس از تذکر درباره طولانی بودن زمان صدور پروانه و لطمه خوردن به کرامت انسانی شهروندان این مشکل از سوی شهرداری برطرف شده است یا خیر؟ گفت: یکی از دغدغه‌های ما در دوره ششم شورای شهر تهران مانع‌زدایی از تولید مسکن و حفظ کرامت شهروندانی است که برای دریافت مجوزهای مورد نیاز به شهرداری مناطق مراجعه می‌کنند. 

او ادامه داد: در مانع‌زدایی از فرایند تولید مسکن عارضه معیوب و پیچیده‌ای داریم و زمان صدور پروانه احداث بنا طولانی شده و گاها بیش از ۱۸ ماه طول می‌کشد تا پروانه‌ای صادر شود. 

مظفر از ارائه طرحی برای تسهیل در این فرایند در صحن شورا خبر داد و گفت: شورای شهر تهران طرحی را آماده کرده که احتمالا سه شنبه هفته جاری در صحن مطرح و مصوب می‌شود و براساس آن شهرداری تهران موظف می‌شود بازنگری اساسی در فرایندهای صدور پروانه احداث بنا داشته باشد و خیلی از پروسه‌ها و استعلاماتی که در طول هم انجام می‌شود، به موازات و در عرض همدیگر انجام خواهد گرفت. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: جلسه مشترکی بین کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر و معاونین و مدیران کل معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران برگزار شد و راهکارهای کوتاه مدت برای کاهش این زمان رسیدیم. این طرح در صورت تصویب در کوتاه مدت به کاهش صدور پروانه کمک می‌کند. 

او افزود: اما انتظار ما این است که شهرداری تهران این فرایندها را به صورت بنیادین اصلاح و بازنگری کند. برای مثال فرض کنید برای استعلام فضای سبز و باغ‌ها، پروسه پیچیده و بسیار طولانی را داریم و باید از سازمان بوستان‌ها و فضای سبز استعلام گرفته شود و چند ماه زمان می‌برد تا تنها نوبت رسیدگی یک پلاک ثبتی در سازمان بوستان‌ها و پارک‌ها و فضای سبز برای پاسخ دادن به استعلامات شود. 

مظفر گفت: این پیشنهاد را دادیم که معاونت معماری و شهرسازی با معاونت خدمات شهری یک پایش سراسری از وضعیت باغ‌های شهر تهران، آن‌هایی که در اسناد ملکی و ثبتی در شهرداری سابقه باغ دارند و اطلاعات آن‌ها موجود است در سیستم شهرسازی بارگذاری شود تا دیگر نیازی به استعلام نباشد. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: برای مثال ممکن است، ‌سندی نشان دهد سابقه پلاک ثبتی در گذشته باغ نبوده و وقتی اطلاعات در سیستم بارگذاری می شود، نشان دهد که همه پلاک‌های ثبتی در شهرداری از حیث باغ بودن بررسی شده‌اند.

مظفر گفت: یا آن‌هایی که نیاز به بازدید حضوری دارند، برای مثال در سابقه پلاک ثبتی ملکی نوعیت باغ ثبت شده اما وضع موجود آن مغایر باشد یا مجوزهایی دارد که امروز وضعیت باغ را ندارد. این اقدامات نیازمند پایش سراسری در ۲۲ منطقه است و معاوت شهرسازی با معاونت خدمات شهری باید به وضعیت باغ‌ها رسیدگی کند و پایش سراسری انجام دهد. ممکن است زمانبر باشد و ۶ ماه طول بکشد اما وضعیت همه پلاک‌هایی که مشکوک به باغ بودن هستند و نیاز به استعلام دارند با بازدید میدانی و بررسی پرونده سوابق آن‌ها و ثبت در سامانه شهرسازی این امکان فراهم و بروکراسی‌های زائد حذف می‌شود. 

او در پاسخ به این سوال که آیا این پیشنهاد در راستای پیشنهادات کمیسیون شهرسازی در تعدیل شرایط بررسی باغ‌ها است؟ گفت: بله، این پیشنهادی بود که کمیسیون برنامه و بودجه به صورت مشترک با کمیسیون معماری و شهرسازی به آن رسید. چند مورد مشابه دیگر هم وجود دارد، برای مثال حریم امنیتی و مخابراتی، تاسیسات شهری از جمله فاضلاب، مترو، دکل‌های فشار قوی برق، فیبر نوری و پلاک‌هایی که در مجاورت مراکز نظامی می‌خواهند بنا احداث کنند از جمله مواردی است که می‌توانیم به صورت سراسری شرایط آن‌ها را پایش کنیم و بدون اینکه پلاک به پلاک درگیر بررسی و استعلام وضعیت آن پلاک در یک فرایند طولانی مدت شویم، به صورت موضوعی وضعیت پلاک‌ها را در سامانه بارگذاری کنیم همه بروکراسی‌های طولانی کاهش می‌یابد. 

عضو شورای شهر تهران گفت: در زمینه میراث فرهنگی نیز پیشنهاد داریم در یک سامانه بین دستگاهی که اکنون هم وجود دارد با قید زمان معین برای پاسخگویی، ارگان‌ها موظف به پاسخگویی شوند و برای مثال سیستم در صورت پاسخ ندادن از سوی ارگان در زمان معین به صورت هوشمند مبنا را بر صحت استعلام بگذارد و اجازه دهد که استعلام منفی فرض نشود تا دستگاه‌های خارج از شهرداری هم موظف شوند با قید زمان و محدودیت زمانی تکلیف شهروندان را در زمینه استعلامات مورد نیاز مشخص کنند. 

او در واکنش به طولانی و دور از انتظار بودن اجرای این فرایند در واقعیت گفت: این کار با یک همت جهادی طی ۶ ماه قابل انجام است و پایش‌های سراسری و سیستم‌های بین دستگاهی می‌تواند برقرار شود و به شدت بروکراسی اداری را کاهش می‌دهد و برای همیشه کار ماندگاری می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز