خبرگزاری کار ایران

آغاز مهاجرت پرندگان به تالاب‌های خوزستان

کد خبر : ۱۱۴۱۶۶۳

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به تالاب‌های خوزستان با سرد شدن تدریجی هوا در مناطق سردسیر از چند روز گذشته آغاز شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، «محمد جواد اشرفی»، مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان، گفت: هر ساله با سرد شدن هوا در نیم کره شمالی پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، شمال اروپا و همچنین مناطق گرمسیری از جمله خاورمیانه و شمال آفریقا، به کشور و استان خوزستان مهاجرت می‌کنند.

وی  گفت: استان خوزستان با داشتن چهار تالاب بزرگ در خوزستان شامل تالاب بین المللی شادگان، هورالعظیم، میانگران ایذه و تالاب بامدژ هر ساله میزبان صدها هزار قطعه از انواع پرندگان است و تنوع پرنده‌هایی که تالاب‌ها و آبگیرهای استان را انتخاب می‌کنند در نوع خود بی نظیر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه برخی پرندگان مهاجر نیز رودخانه‌های دایمی بزرگ شامل کارون، کرخه، دز و مارون را برای سپری کردن زمستان انتخاب می‌کنند، ادامه داد: این پرندگان معمولا از اوایل مهر مهاجرت خود را آغاز می‌کنند و تا آبان ادامه دارد.

اشرفی گفت: معمولا پیش از مهاجرت پرنده های آبزی و کنار آبزی پرندگان شکاری مثل بازها، بالابان، شاهین، بحری از نیمه دوم شهریور تا اوایل مهر به مناطق جلگه‌ای و ساحلی خوزستان وارد می‌شوند، و سپس پرندگان آبزی و کنار آبزی شامل مرغابی سانان، پلیکان ها، فلامینگوها و... مهاجرت خود را آغاز می‌کنند.

وی افزود: گونه‌هایی نظیر اردک سرسفید، اردک تاجدار، اردک بلوطی و اردک‌های ماهی خوار یا میگوس‌ها که جزو گونه‌های در خطر انقراض و کمیاب هستند، نیز در تالاب بین المللی هورالعظیم زمستان گذرانی می کنند.

پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی همه ساله تا نیمه فروردین زمستان گذرانی و جوجه‌آوری می‌کنند و سپس خوزستان را ترک می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز